• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Relic

: Relic

5
Karakter:

Konklusjon:

Relic er en intelligent grøsser som tar seg god tid til å fortelle det den har på hjertet. Båret frem av tre fantastiske skuespillere, med Emily Mortimer i spissen, har regissør Natalie Erika James levert årets beste skrekkfilm på kino så langt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Relic
Torbjørn Grav
24. oktober 2020

FILMFAKTA

Premiere: 30.10.2020
Skuespillere: Emily Mortimer, Robyn Nevin, Bella Heathcote
Sjanger: Drama / Skrekkfilm
Regi: Natalie Erika James
Nasjonalitet: USA / Australia
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år. Filmen har gjennomgående urovekkende stemning og enkelte scener som kan virke angstskapende. Den får derfor aldersgrense 15 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2020
Distributør: Europafilm

HANDLING

Når bestemor Edna uforklarlig forsvinner, skynder datteren Kay og barnebarnet Sam seg til familiens forfalne landsted, hvor de finner ledetråder om hennes økende demens spredt rundt i huset. Etter at Edna kommer tilbake like mystisk som hun forsvant, bekymrer Kay seg for at moren hennes ikke vil eller ikke kan si hvor hun har vært. Sam på sin side er mer opptatt av å glede seg over å ha bestemor tilbake. Da Ednas oppførsel blir stadig mer ustabil, begynner begge å ane at en lumsk tilstedeværelse i huset kan ta kontroll over henne.

Australske filmskapere har levert noen av de mest minneverdige grøsserne de siste årene. Her er enda én!

Med filmer som The Babadook, Hounds of Love og ikke minst The Nightingale har de vært en premissleverandør av slemme og melodramatiske filmer som blander horror med mellommenneskelig drama på en helt annen måte en det man får fra europeisk og amerikansk horror.

Relic plasserer seg trygt inn i denne tradisjonen og viser at Australia fremdeles leverer skrekkfilm fra øverste hylle.

Robyn Nevin og Emily Mortimer i rollene som hhv. Edna og Kay.

Da de ikke får kontakt med Edna (Robyn Nevin), må datteren Kay (Emily Mortimer) og barnebarnet Sam (Bella Heathcote) dra til bestemorens gamle og forfalne hus for å lete etter henne.

Uten å kunne gjøre rede for hvor hun har vært, dukker plutselig Edna opp igjen. Det blir etterhvert klart at hun lider av demens, men både Kay og Sam begynner å se tegn på at det er noe annet som er galt. En ond tilstedeværelse i huset virker å kontrollere Edna.

Det å bruke hjemsøkte hus som et bilde på mentale lidelser er et kjent grep, men sjelden er det gjort så vellykket som her. Vi blir presentert for et stor, nærmest gotisk landsted, som lider under manglende vedlikehold. Det er skittent, rotete, med knuste vinduer og ødelagte gulv. Til motsetning fra mange andre filmer er det dog ikke i kjelleren det er skumlest, men i andreetasjen.

Innimellom virker det som om gangene og rommene i overetasjen transformeres til en labyrint. Jo mer forvirret Edna er, jo vanskeligere og mer komplisert blir labyrinten.

Robyn Nevin som Edna.

Veggene i huset mangler maling og muggsopp vokser frem. Også her er det loftet som er hardest rammet. Tilstanden til huset følger utviklingen til Edna. Reisverket er slitent og forfallent, og etterhvert som demensen blir mer fremtredende, jo mer mugg finner vi andre etasje.

Med noen unntak er det meste av filmen viet forholdet mellom mor, datter og barnebarn. Forholdet mellom disse skildres på en svært fin måte og spesielt de gnisningene vi finner mellom spesielt Kay og Sam er troverdig. Et forhold som speiles i Kays forhold til Edna. På denne måten viser filmen på en effektiv måte hvordan en forelder blir som et barn igjen når man rammes av alzheimers.

Bella Heathcote som Sam.

Mange vil kanskje reagere på tempoet i filmen. Relic tar seg god tid og bygger møysommelig opp en svært uhyggelig stemning. Sakte, men sikkert skrider uhyggen frem, før de kulminerer i en finale som er så heftig og effektiv at man blir nesten andpusten av å sitte i kinosalen.

Det er nesten utrolig at dette er regissør Natalie Erika James sin første film. Det er tydelig at hun har god kunnskap om sjangeren og hun regisserer med en så stødig hånd at det vitner om en filmskaper med en stor fremtid.

Relaterte sakerAnmeldelseaustraliadramafilmForsidengrøsserKinoSkrekkfilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
24. oktober 2020
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelseaustraliadramafilmForsidengrøsserKinoSkrekkfilm

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Sanctorum
Anmeldelse: Los Lobos (The Wolves)