• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: The Nightingale

KINOFILM : The Nightingale

5
Karakter:

Konklusjon

En særdeles vond film om overgrep, folkemord og hevn som anbefales på det aller varmeste for de som orker det! Du kommer til å bli fysisk uvel og historien vil sitte i deg i lang tid etter at du har forlatt kinosalen.

Eksterne lenker

Anmeldelse: The Nightingale
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav
1. desember 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 29.11.2019
Sjanger: Skrekkfilm, Western, Thriller

Skuespillere: Aisling Franciosi, Sam Claflin, Damon Herriman, Baykali Ganambarr, Harry Greenwood, Michael Sheasby

Regi: Jennifer Kent

Nasjonalitet: USA/Australia/Canada
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 16 min.
Produksjonsår:
2018
Distribusjon:  Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere voldtektsscener og nærgående draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense

HANDLING

To mennesker forenes i deres enorme tap og bunnløse hat, i en kamp mot en verden der kvinner og ikke-hvite er plassert i maktesløse posisjoner.
Clare, en ung irsk fange, bor i forvaring på Tasmania sammen med ektemannen og deres unge datter. Den allerede miserable tilværelsen utvikler seg til et virkelig mareritt når en sadistisk britisk løytnant får behov for å disiplinere den lille familien, på verst tenkelig måte. Alliert med aboriginske Billy drar Clare på hevntokt gjennom den tasmanske villmarken.
Dette er en fortelling om en helt unevnelig tragedie og den påfølgende grusomme hevnen mot en mann som er hellig overbevist om sin opphøyde plass i samfunnet. For regissør Kent selv handler filmen vel så mye om samtiden som 1820-tallets Tasmania. Clare og Billy forenes i deres enorme tap og bunnløse hat, fullstendig alene i en kamp mot en verden der kvinner og ikke-hvite er plassert i maktesløse posisjoner.
The Nightingale hadde premiere på filmfestivalen i Venezia, der den vant Juryens spesialpris for filmen, og Kents andre film etter hennes sterke debut med The Babadook i 2014.

Fire år etter at regissør Jennifer Kent debuterte med The Babadook i 2014 hadde The Nightingale premiere på filmfestivalen i Venezia i september i 2018.

Nå, over et år senere er filmen endelig klart for norske kinoer.

Og det er forståelig at det har tatt tid. Dette er en film det er vanskelig å forholde seg til.

Du blir presentert for så mye vold, overgrep og forferdelige hendelser at mange vil ha store problemer med å se filmen ferdig.

Men etter å ha holdt ut i de drøye to timene filmen varer sitter jeg igjen med det som er nødt til å være en av årets aller «beste» filmopplevelser.

Aisling Franciosi i rollen som Clare Carroll.

Vi befinner oss på Tasmania i 1820-årene. Den irske straffangen Claire jobber som hushjelp hos Hawkins, en britisk offiser på en gudsforlatt utpost. Etter en lang kveld med drikking bestemmer Hawkins seg for å ta med seg et par soldater på besøk til Claire og familien. Det som så følger er den vondeste og mest forferdelige scenen jeg har sett på kino siden Irreversibel. En lang og uavbrutt voldtekt som tvinger tilskueren til å se og ta inn over seg det Claire blir utsatt for. Når det hele er over, og Claire er etterlatt for seg selv, tvinges hun til å ta et valg. Hun nekter å være et offer, og bestemmer seg for å ta hevnen i egne hender. Sammen med den innfødte guiden Billy, tar hun opp jakten på overgriperne gjennom den Tasmanske ødemarken.

Baykali Ganambarr og Aisling Francios som «Billy» Mangala og Clare Carroll.

Nå må det understrekes at dette ikke er en typisk rape-revenge-film. Jakten på overgriperne oppleves hverken oppløftende eller rensende på noen som helst måte. Istedet er det en stadig påminnelse om de ubotelige skadene som er påført Claire.

Damon Herriman i rollen som Ruse.

Hennes møte med Billy, den innfødte guiden, får frem mange av Claires mer usympatiske sider. Hun fremstår svært rasistisk, noe som helt sikkert er historisk korrekt, og i starten holder hun Billy på en trygg, geværlengdes avstand. Etterhvert som de blir mer kjent med hverandre blir forholdet noe varmere, men heldigvis blir det aldri forstyrret av et romantisk element. De forblir to svært skeptiske personer som møtes i sitt felles hat mot det britiske imperiet.

Sam Claflin som Hawkins – langt unna en sukkersøt rolle!

Billy har selv sine grunner til å hate Hawkins. På 1820-tallet foregikk det en krig mellom britene og de innfødte på Tasmania. En krig som til slutt mer eller mindre utryddet urbefolkningen. Filmen gjør ingen forsøk på å skjule rasismen som foregikk. Henrettelser og lynsjinger vises usentimentalt og viser hvordan den innfødte ikke ble sett på som annet enn dyr. Likevel forsøker aldri Kent å sette likhetstegn mellom den uretten som er begått mot både Claire og Billy. I stedet er de to ulike personer som reiser sammen med ulike traumer og demoner mot det som kanskje, eller kanskje ikke, er et felles mål.

Aisling Franciosi.

Jennifer Kent har laget en av årets vakreste, og mest forstyrrende filmer. Da filmen var ferdig følte jeg meg fullstendig tappet for krefter. Filmen er kanskje i overkant dvelende på den tasmanske naturen og spilletiden kunne nok vært strammet inn, men dette blir flisespikking. Dette er en av årets varmeste anbefalinger for de som orker å bli utsatt for dette mesterlige angrepet på kropp og sjel.

Takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidengrøsserKinothriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. desember 2019
Torbjørn Grav
Torbjørn Grav

Frilansjournalist for KINOMAGASINET. Til daglig teknisk leder for Cinemateket Trondheim og jobber med Ramaskrik Oppdal.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidengrøsserKinothriller

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Blackbird

John Berge13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation

Kaisa Waldenstrøm Breiland13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Spionens kone

Torbjørn Grav4. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya

Anne Helen Houg26. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Matias Kjølstad24. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Silk Road

Torbjørn Grav19. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Etter over fem måneder med stengte Oslo-kinoer har filmpremierene tårnet seg opp
    KORONAVIRUSET19. april 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Etter over fem måneder med stengte Oslo-kinoer har filmpremierene tårnet seg opp
    KORONAVIRUSET19. april 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Håp
Anmeldelse: Knives Out