En uvanlig norsk film: Mysteriedramaet Skyggenes dal

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Kortfilmen Darek fra 2009 vant Amandaprisen. Åtte år senere er ideen blitt til en helaftens spillefilm, Skyggenes dal.

Dette er spillefilmdebuen til regissør og manusforfatter Jonas Matzow Gulbrandsens.

Men hva slags film er Skyggenes dal? Det er ikke lett å klasifisere.

– Den er inspirert av amerikanske filmer fra 1940- og 1950-årene, men noen passende sammenligninger er ikke lett å finne. Den kan ikke plasseres i skrekksjangeren. Det er en fusion-film, et mysteridrama, skandinavisk gothic, sier regissøren til KINOMAGASINET.no.

Jonas Matzow Gulbrandsen ville videreutvikle Darek, fascinert som han er av barns sinn.

Som barn blander man gjerne virkelighet med fantasi og drømmer.

Det hele settes inn i en alvorlig kontekst, med mørke elementer.

Jonas’ bror, Marius Matzow Gulbrandsen, er filmens filmfotograf.

Jonas Matzow Gulbrandsen (t.v.) er regissør av Skyggenes dal. Her med skuespillerne Adam Ekeli (midten) og John Olav Nilsen (t.h.)
Foto: John Berge


– Det har vært en lang prosess. Vi startet uten penger og ville lage film med 35 mm. Det var en del av filmuttrykket. Jeg søkte etter organisk estetikk i bildene av skogen. Det er noe spesielt med 35 mm, en magi som ikke kan gjenskapes med digitale kameraer. Om 30 år er kanskje digitalkameraer gode nok. Skal du gjøre en annen type film, f.eks. i urbane strøk, kan nok digitale opptak passe bedre, men her er det mer tidløse mytologiske elementer.

35-åringen har bakgrunn fra en polsk filmskole.

Hovedrolleinnehaverne i Skyggenes dal er gutten Adam Ekeli, musikeren John Olav Nilsen (kjent fra John Olav Nilsen & Gjengen) og Katrine Fagerland (kjent fra flere av Varg Veum-filmene.)

Adam Ekeli spiller hovedrollen i Skyggenes dal.


Skyggenes dal finner sted i en liten bygd på Vestlandet. Seks år gamle Aslak og hans mor Astrid opplever en tragedie som Aslak ikke helt klarer å forstå og Astrid har vansker med å håndtere.

I sin søken etter svar våger Aslak seg inn i den mørke skogen. Er det som skjer der inne en gutts fantasi eller er det virkelighet?

Fortellingen befinner seg i et realistisk univers med elementer fra fabelverdenen og skandinavisk gotikk.

Skyggenes dal-regissøren forteller at han har jobbet med filmen i fem år og selve innspillingen i to år.

– Vi har jobbet hardt, det har vært veldig utfordrende, men også veldig gøy, sier Jonas Matzow Gulbrandsen.

Skuespillerne Katrine Fagerland (t.v.), Adam Ekeli (midten) og regissør Jonas Matzow Gulbrandsen (t.h.). Foto: John Berge


Om den vesle gutten i hovedrollen – Adam Ekeli som Aslak – som virker sjenert, sier Jonas at «han er et fantastisk talent».

– I norsk historie tror jeg ikke man har sett et barn spille sånn i en film noensinne.

– Filmen fortelles fra en seks år gammel gutts perspektiv. Fantasi, drømmer og virkelighet blandes for ham og han søker ut for å finne svar. Han trekkes mot skogen og som plakaten viser så blander filmen mytologiske elementer med realisme og fabelaktige ting. Det er en arthaus-film med mystikk-elementer. Den er utfordrende, men tilgjengelig på samme tid, mener regissøren.

Skyggenes dal ble vist under Toronto International Film Festival i Canada i september 2017 og fikk det regissøren beskriver som «gode, analytiske anmeldelser.»

Han vil også gjerne fremheve den polske komponisten Zbigniew Preisner.

– Han har bidratt med et fantastisk score. Det var en stor opplevelse å få jobbe med han, sier regissøren.

Katrine Fagerland og Adam Ekeli som mor og sønn i en scene fra Skyggenes dal.


LES KINOMAGASINETs ANMELDELSE HER:

https://kinomagasinet.no/artikkel/anmeldelse-av-skyggenes-dal/

ARTIKKELEN ER HENTET FRA KINOMAGASINET 6•2017. LES HELE MAGASINET HER:

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom