
CinemaCon 2017
CinemaCon 2017 arrangeres av The National Association of Theatre Owners (NATO). Messen ble startet opp i 2011. Det er deltakere fra mer enn 80 land. Messen er verdens største innenfor kinobransjen.
Det blir som vanlig storslagne presentasjoner fra de ulike studioene mens messen pågår, i Colosseum-salen på Caesar’s Palace i Las Vegas, Nevada i USA. I tillegg til frokostmøter, lunsjer, middager, fester og to messehaller fylt av hhv. kinoteknisk utstyr og godteri.
Messen foregår i 2017 fra mandag 27. til torsdag 30. mars.
KINOMAGASINET dekker CinemaCon for fjerde år på rad. I år takket være støtte fra Sundlings.
LAS VEGAS: De fleste Hollywood-studiosjefene gjør ikke annet enn å skjønnmale og lovprise kinobransjen. Men Warners Sue Kroll turte å komme med et annet budskap.
Det er en kjent sak at mektige krefter i Hollywood ønsker å endre vinduspolitikken, som herværende fagblad har skrevet mye om. Og Warner er blant de ivrigste studioene i å fremskynde denne prosessen.
Se noen av sakene via lenkene:
Warner Bros. Pictures ønsker selvsagt et godt forhold til bransjen, og Sue Kroll, president for Warners Worldwide Marketing and Distribution, skrøt i kjent studiosjefstil hemingsløst av både kinoeiere og samarbeidspartnere.
Dette under Warners «The Big Picture»-presentasjon i Caesar’s Palace onsdag 29. mars 2017, under CinemaCon 2017.
Men Kroll var også den eneste av studiosjefene som tok opp det betente temaet alle snakker om, men sjelden offentlig. Dog uten å ta ordet «vindu» eller «VOD» i sin munn. Likevel var det ikke vanskelig å forstå hva hun snakket om. Den store elefanten i rommet. Tross hurrarop og jubel for «kinoopplevelsen», er det sorte hull i lanseringene for filmer. Og stadig flere når ikke frem og ut på kinoene.
Kroll sa blant annet:
– Forbrukervanene endrer og det endrer bransjen vår. Forbrukerne forteller via sine seervaner og sosiale medier at de vil ha flere måter å se innholdet vårt på. Noen vil før eller siden gå inn og fylle det tomrommet, sa Kroll.
– Vi må adressere utfordringene i det dynamiske markedsplassen. Sammen er veien å gå til fremtiden som vil tjene oss alle. Dagens forbrukere kan se historiene på mange plattformer. Men kinoen står alene om en ting: det er og vil være katedralen eller templet for denne kunstformen, slo Kroll fast.

Sue Kroll, president Worldwide Marketing and Distribution i Warner Bros. Pictures. Foto: Warner Bros. Pictures
Hun understreket at Warner er interessert i å bevare og utvide kinoopplevelsen og at filmskaperne lager filmer som må sees på den største måten.
Henvendt til kinoeierne i salen sa Kroll:
– Vi liker hvordan dere forbedrer kinosalene. Ingenting er som å se Gravity i IMAX 3D. Jeg synes også det er en genial idé å bringe komforten vi kjenner hjemmefra til kino, med alt fra nedfellbare seter og egen servitør. Jeg er klar for det!
Kroll avrundet likefullt med dette:
– Warner ønsker å levere filmene våre hvoren og hvordan folk ønsker å se dem!
Facebook
RSS