
Svenske Folkets hus och parker markedsfører seg selv nå som en totalleverandør av alternativt innhold til norske kinoer.
Under bransjeforumet tirsdag 27. januar 2015 i Filmens hus i Oslo fortalte Rickard Gramfors om tilbudet.
Hans stillingstittel er ganske enkelt «Live på bio».
Det er dette han jobber med. Og med stor suksess. For mens det har vært relativt få norske kinoer som har vist direktesendinger, håper Folkets hus och parker (FHP) at dette kan endre seg i 2015.
De mener at det også blir langt enklere for kinoene å forholde seg til en leverandør, nemlig Folkets hus och parker, fremfor en myriade av enkelttilbydere.
Gramfors sa at FHP representerer alle de større aktørene og dermed kan gi et totaltilbud.
Unique Cinema System lanserer som kjent sitt Rosetta Live-system, som gjør direkteoverføringer lekende lett, i motsetning til tidligere, da man måtte ha satellitmottak. Les mer om dette her og her.
– Vi innbiller oss at det finnes et stort utviklingspotensiale når det gjelder alternativt innhold, eller event cinema som det nå kalles. Vi har en service vi tror vil fungere i våre naboland, fortalte Rickard Gramfors under presentasjonen, som KM overvar.
Folkets hus och parker startet allerede i 2003 med første sending. Det var en David Bowie konsert i Standard Definition.
– Mange av Folkets hus-kinoene er på små steder med få kulturtilbud. Vi viser opera, teater, musikal, konserter, ballett, kunst, museer, sport, og så videre.
– Hvorfor skal en kino satse på alternativt innhold? spurte FHP-sjefen. – Vi tror det finnes flere muligheter innen eventkino. Det skaper en tilgjengelighet for alle, så kan man få et kulturtilbud uansett hvor man bor. Vi driver våre egne Arthaus-kinoer. Der står eventkino for halvparten av økonomien. Vi tror en satsing på alternativt innhold gir økt besøk på kinoen.
Status per 2015 er at FHP leverer slikt innhold til 180 kinoer i Sverige, hvorav 70 er eksterne kinoer som ikke er eid av FHP. De har i snitt 50 ulike «events» per år. Siste året var det 110.000 besøkende totalt og en omsetning mange titalls millioner SEK. 200 SEK er minimumspris per billett.
De største suksessene var konserten med Monty Python i 2014 og sendingen av Den glade enke fra Metropolitian Opera i New York i januar 2015. Operetten hadde hele 15.000 besøkende med reprisene inkludert.
Rickard Gramfors mente dette var FHPs store fordel som leverandør av alternativt innhold:
– FHP samarbeider med alle distr/innholdslev.
– FHP tilbyr lokalisert markedsmateriell
– FHP har god teknisk support
Per dags dato er Sverige det sjuende mest suksessfulle land innenfor alternativt innhold.
Men ikke alt fungerer:
– Gamle hardrockband fungerer ikke på kino. Målgruppen går ikke på kino og ser disse sendingene, medgikk Gramfors.
Som også påpekte viktigheten av å skape atmosfære under slike arrangementer:
– Man skal få program, henge av seg jakken i garderoben og få servering i pausen. Mange steder pynter de også lokalene og sørger for ekstra stemning.
Facebook
RSS