• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

DISTRIBUTØRBESØK

Vikeså starter nytt distribusjonsselskap

Scandi Film AS er heleid av Sveinung Vikeså og har ca 40 filmer på repertoaret fra dag én. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork. © JB Forlag.
Vikeså starter nytt distribusjonsselskap
John Berge
19. mars 2015

Videobransjeveteranen Sveinung Vikeså ga seg hos SF Norge sommeren 2014. Nå er han tilbake med et nytt, uavhengig distribusjonsselskap.

Selskapet heter Scandi Film AS og er heleid av Sveinung Vikeså.

Det er blant annet filmer fra dette selskapet og noen andre som skal utgjøre repertoaret til Scandi Film AS. Dette er per dags dato de norske selskapene Fidalgo, Konxt, Hollywood Film, Film Rights og danske Smile Entertainment.

Det er også flere selskaper på gang inn under den nye Scandi Film-paraplyen.

– Foreløpig er det de jeg jobber med. Jeg er opptatt av å gjøre god jobb for de jeg har påtatt meg ansvaret for, men har ingen problem med å få med flere, sier gründeren.

Vikeså understreker at Scandi Film ikke skal drive med innkjøp av film og rettigheter, men kun bistå rettighetshaverne med distribusjon. Det er digitaldistribusjonen som vil være i fokus, men han utelukker ikke fysiske utgaver av enkelte filmer.

– Hvorfor startet du Scandi Film?

– For det første er det en glede å jobbe med film og slike produkter. Jeg hadde lyst til å jobbe videre i samme bransje. Det å ha hobbyen som jobb! Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre noe helt annet da jeg gikk ut av SF, men når sjansen bydde seg og flere i bransjen ønsket at jeg skulle være en aggregator for de mindre distributørene, så ville jeg gjerne ta den utfordringen, forteller Vikeså.

– Hva gjør at Scandi Film trengs i markedet, slik du ser det?

– Det er fordi de større aktørene innen VOD – alt fra SF Anytime, Get, Altixbox, iTunes og andre – ikke ønsker å forholde seg til femti leverandører. De vil ha noen som organiserer dette for de. Scandi Film representerer flere selskap, og da blir det mange nok filmer tilsammen og enklere for VOD-aktørene. Det er mange tekniske ting som skal knyttes sammen og markedsføringsdelen tar vi også. Skulle hvert enkelt rettighetshaver hatt salgsfolk, blir det for dyrt. Nå kan en mann fikse dette for alle. Så dette er kostnadsmessig lønnsomt også for rettighetshaverne.

I det selskapet introduserer seg på markedet er det allerede 40 filmer i katalog og som kommer de neste månedene.

– Det kjøpes rettigheter fortløpende. Flere av samarbeidspartnerne våre vil satse enda tyngre på innkjøp. Så i løpet av få måneder kan vi ha enda mer film, antyder Vikeså.

– Hva med rettighetshavernes lønnsomhet innen VOD. Endel norske produsenter har i andre sammenhenger klaget på at de ikke ser så mye igjen til VOD-inntektene?

– Jeg kan ikke skjønne at produksjonsselskaper kan si de ikke ser noe til pengene. Da må de se på avtalene de har med distributøren sin. Det ligger gode inntekter på VOD, ikke minst fordi distribusjonskostnaden er mye lavere. Med inntreden i den digitale verden vil rettighetshaverne få en større del av kaken. Da jeg jobbet i SF, så jeg at det kom gode inntekter fra VOD og det øker måned for måned. Det er mer inntekter i prosent fra digital enn fysisk. Men det er klart at veksten innen digitalt ikke har tatt over den fysiske delen.

– Det vi nå ser er at det kommer nye businessmodeller og nå starter også Altibox med EST, eller digital kjøpefilm. Problemet med digitalt salg av film har vært at det kun har vært på iTunes. Det er også mye på gang innen B2B-modeller, med bundlinger av film mot alt mulig, hvor du selger digitalt fremfor fysisk.

– Vil Scandi Film også vurdere fysiske utgaver?

– Primært er fremtiden på det digitale. I de tilfellene hvor vi ser et marked og markedet ønsker å ha det, så skal vi vurdere det. For er det store og gode nok titler som kan egne seg på fysisk, så helt klart. Det kan være titler allerede i katalogen våre som kan egne seg, eksempelvis Sils Maria eller Reisen til Fjørkongens rike. Vi vil ha nær kontakt med de største aktørene – Scott, Elkjøp og Platekompaniet. Så kan de være med og bestemme hva de vil ha på fysisk. Da produserer vi gjerne det.

Sveinung Vikeså sier at i ettertid, etter at han sluttet i SF grunnet omorganiseringen, at det sikkert er sunt med forandring.

– Jeg ser veldig positivt på dette. Jeg var lenge i SF og hadde bra erfaring, med det er ikke dumt å få skifte ut folk og få nye tanker der, og for meg også å tenke i nye baner. Det å jobbe for seg selv og fornye seg er viktig i så måte. Det er hyggelig om SF ser på meg som konkurrent, men de er i en annen klasse, understreker Vikeså, som vil være fornøyd med å kunne drive som en liten, men essensiell distributør av film i dagens og fremtidens marked.

Informasjon til våre lesere: JB Forlag har utført arbeid for Scandi Film i forbindelse med deres nettside, men har ingen tilknytning eller bindinger til selskapet eller Sveinung Vikeså.

Relaterte sakerVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
DISTRIBUTØRBESØK
19. mars 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerVOD

Siste saker fra DISTRIBUTØRBESØK

AWE fortsetter å by på stort utvalg

John Berge2. november 2022
Les mer

Nye NFD vil bli størst av de små

John Berge1. september 2022
Les mer

Frisk start i utfordrende tid for Ymer Media

John Berge24. august 2022
Les mer

Bjørg Velands 40 år med spennende filmopplevelser

John Berge21. januar 2020
Les mer

100 kinoer har bestilt Andrea Bocceli-filmen – så langt

John Berge4. september 2018
Les mer

Kontxt Film tar steget over på norsk filmdistribusjon

John Berge28. november 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmåret 2015 fra Walt Disney
Filmåret 2015 fra UIP