
Etter to og et halvt år med Kino Victoria i Vika i Oslo sentrum endrer Nordisk Film Kino på navn og konsept.
Navneskiftet ble beskjedent annonsert på kinoens Facebook-side 1. mai 2016 med følgende tekst:
«I mai endrer vi navn fra Kino Victoria tilbake til Vika. En av hovedgrunnene for dette er at Vika terrasse snart relanseres som gågate med mange nye butikker og spennende nyheter. Vi benytter derfor anledningen til å knytte oss enda tettere opp mot nærområdet vi er en del av, både med tanke på navn, men også som konsept som vi gleder oss til å fortelle mer om snart!»
BAKGRUNN
Vika Kino stengte 20. januar 2013 etter å ha vært drevet der siden 1997. Kinoen gjenåpnet 12.12.2013 med navnet Kino Victoria Film & Spiseri.
Ambisjonsnivået var stort. Her skulle mat- og kinokultur blandes i en ny type kino Norge ikke hadde sett tidligere.
Kino Victoria skal bli den første i sitt slag i Norge, het det fra daværende Oslo Kino. De lovte publikum saler med høy komfort, kurs- og konferanseavdeling, samt bar og restaurant. Norge største kinobedrift sa videre at Kino Victoria skal fylles med nøye utvalgte filmer, gjerne satt i sammenheng med debatter, foredrag og regissørbesøk.
Christin Berg, programdirektør i Oslo Kino AS, sa dette til KINOMAGASINET:
«Det var en kino som het Victoria i gamle dager, og som nå er et konsertlokale. Vi synes navnet er så fint. Kinoen ligger i nærheten av Victoria terrase i Vika. Med nytt navn markerer vi at vi har gjort en totalrenovasjon, at dette er noe nytt.»
Etter åpningen uttalte daværende Oslo Kino:
«Vi føler oss trygge på at totalbesøket vil øke, men noe kannibalisme fra de andre kinoene vil det helt sikkert være», sa daværende konstituert administrende direktør Morten Valestrand.
Men kort tid etter åpningen ble det slakt hos Norges største nettsted, VG. Den velrenomerte norske forfatteren Erik Fosnes Hansen er VGs matanmelder. Han ga Spiseriet Kino Victoria terningkast 1.
At det i starten var lite klassisk kinogodt falt heller ikke i smak hos kinogjestene.
DETTE SIER KJEDEN NÅ
Administrerende direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino har svart på disse spørsmålene fra KINOMAGASINET.
– Når la dere ned restaurantdelen av Kino Victoria Film & Spiseri og kan du si litt om hvorfor dere gjorde det?
– Vi la ned restaurantdriften i midten av juni 2016. Sommeren er lavsesong for inneservering, så dette var et naturlig tidspunkt å gjennomføre nedleggelsen. Bakgrunnen er først og fremst at Vikaterrassen gjenåpner høsten 2016, der det blant annet vil etableres et par spennende restauranter. I stedet for å ta opp konkurransen med disse har vi valgt å bygge hverandre opp i stedet. Vi ønsker for eksempel at deres restaurantgjester vil besøke Vika kino i forbindelse måltidet, på lik linje med at restaurantene vil at våre kinogjester skal stoppe innom hos dem i forbindelse med kinobesøket. Vi håper at det som skjer på Vikaterrassen vil gi et ytterligere bidrag til det konseptet vi har begynt på, nemlig å tiltrettelegge for at voksne mennesker skal få en best mulig opplevelse utenfor hjemmet.
– Hva slags tanker gjør du deg om Victoria-satsingen i etterkant: var det feil å satse på mat & drikke, var ikke markedet i Oslo klart for det?
– Det var fornuftig å satse på mat og drikke. Etter at vi tok over driften av restauranten selv har de økonomiske resultatene vært gode. Nå ser vi imidlertid at konkurransesituasjonen i området endrer seg og vi foretrekker å bidra til å bygge hverandre gode enn å gjøre det motsatte.
– Dere var spent på om konseptet ville fungere og sa det ville øke totalbesøket. Økte totalbesøket?
– Det er vanskelig å spore noen merkbar effekt på totalbesøket.
– Hvor ødeleggende var restaurantanmeldelsen som ga slakt?
– Når det gjelder restaurantanmeldelsen så hadde det nok en effekt på kort sikt, men ikke på lengre sikt. Som sagt gikk restauranten godt i en egen regi.
– Kan du si litt om konseptendringenen dere gjør i høst?
– For Vika sin del vil vi beholde 18-grensen, siden alkoholserveringen fremdeles vil spille en vesentlig rolle. Samtidig går vi mer tilbake til røttene ved å utvide kiosksortimentet. Vi er alene om kioskdrift på Vikaterrassen, så det er en naturlig retning å gå.
– Hovedtanken bak Vika-konseptet vil fremdeles bli stående: Vika skal være en kino som retter seg mot det voksne publikummet. Utformingen vil imidlertid bli annerledes. Mens vi tidligere fokuserte på matservering og litt smalere filmer, vil vi nå tenke enda bredere. Vi skal vise filmer for den voksne målgruppen, noe som vel så gjerne inkluderer de største blockbusterne. Samtidig skal vi tilby drikke med og uten alkohol, samt snacks og sukkervarer som voksne vet å sette pris på. Én av tilbakemeldingene vi har fått oftest på Vika er at gjestene våre savner popcorn. Flere har også valgt å dra innom Saga for å kjøpe seg popcorn på vei til kinoen. Dette skal de nå få slippe, siden popcorn igjen vil inngå som en viktig del av sortimentet.
– Hvordan er navneskiftet blitt mottatt av kundene?
– Når det gjelder navneendringen så skyldtes dette at Victoria aldri etablerte seg som et kjent kinonavn. Alle har hørt om Vika, men få visste hvor Victoria var. Vi hadde i praksis to valg: Enten bruke store beløp på markedsføring av navnet, eller endre navnet tilbake til det folk kjenner fra før. Det var en ganske enkel beslutning.
Red. anm.: Kinoen og andre forretningsdrivende i det som kalles Vikaterrassen har i over ett års tid måtte finne seg i store oppussingarbeider, som naturlig nok må ha påvirket besøksfrekvens av gående og bilister. Selve gaten er stengt for biltrafikk og nå en gågate. I september 2016 skal alt stå ferdig.
Les vår mange saker om Victoria/Vika via lenkene nedenfor.





Facebook
RSS