
SNOOPY OG CHARLIE BROWN: KNØTTENE-FILMEN
Regi: Steve Martino
Kinopremiere: 04.12.2015
Distributør: Fox Norway
3D • Dolby Atmos
Researcher Thomas Borge hos Media Direct Norge tror Snoopy og Charlie Brown: Knøttene-Filmen kan nå hele 150.000 besøkende.
– Knøttene er nok mye større i utlandet enn her hjemme så det blir spennende å se hvordan puplikum mottar den, sier homas Borge hos Media Direct Norge til KINOMAGASINET.
Borge mener den nærmeste å sammenligne med er filmen Paddington (16. januar 2015, med 155.000 kinobesøkende), som til tross for å være ganske ukjent leverte et godt resultat.
The Peanuts Movie har fått den norske tittelen Snoopy og Charlie Brown: Knøttene-Filmen. Den kan sees både i 3D og med Dolby Atmos-lyd.
NOSTALGITRIPP
– Knøttene-Filmen er en fin film for de minste og hyggelig nostalgitripp for de voksne. Det er tydelig at man bygger opp en franchise med leker, tøy etc. som er med på å starte på en kommende serie av filmer, sier salgs- og markedsdirektør Jon Einar Sivertsen hos SF Kino.
Han tror på 60-75.000 besøkende på kino.
Markedssjef Marion Røst Heimlund hos Aurora kino IKS medgir at hun er litt usikker på besøkspotiensialet og hvilken film den kan sammenlignes med.
Hun roser distributøren Twentieth Century Fox Norway:
– Det virker som Fox har hatt en klar markedsplan for filmen. Standier og materiell kom ut til kinoene i god tid og vi ble tett fulgt opp i forhold til synliggjøring av dette. Det var nok også et bevist valg at den ble gjort tilgjengelig for publikum allerede på Den store kinodagen. For å skape «word of mouth». Så skal det samtidig sies at den dessverre ikke ble en stor hit på kinodagen, forteller Røst Heimlund.
«KJEMPESØT»
Markedssjef Eli Gjerde hos Trondheim Kino har også troen på den digitalanimerte nye versjonen av «Snoppy» og vennene hans. Hun mener at sjarmen fra tegneseriestripene er godt videreført som helaftens tegnefilm.
– Jeg tror Knøttene kan gjøre det bra, særlig fordi den er tillatt for alle, og passer for alle, også de aller yngste, i motsetning andre familiefilmer vi har på programmet. Den største utfordringen er kanskje at Knøttene i utgangspunktet ikke er så kjent blant de aller yngste, men Fox har har laget en kjempebra kampanje for filmen. Snoopy og gjengen har gjort seg sterkt bemerket, i alle fall blant kinopublikum her i Trondheim i løpet av høsten. Blant foreldre og besteforeldre er Knøttene allerede godt godt kjent, så det vil også være en fordel. Selv synes jeg filmen er kjempesøt, sier Gjerde.
VIL NÅ BARNA
Markedsjef Eva Moe hos Twentieth Century Fox Norway setter nok pris på rosen fra kinobransjen, men vil nødig uttale seg om strategien bak lanseringen eller besøksmålet. Det er forretningshemmligheter, sier Moe.
Noe sier hun dog.
– Kampanjen gått på alle TV-kanaler, landsdekkende utendørskampanje og en del digitale steder – bl.a. Youtube og Filmweb såklart. På NFK og andre kinosider så er vi veldig sterkt tilstede, forteller Moe.
(NB: Se trailere og flere av reklamefilmene nederst i saken.)
– Hvilke tiltak dere har gjort overfor dette med å nå barn?
– Vi har vært målrettet i å nå barna først og fremst, men det er jo en utfordring i Norge, så en kombinasjon av å nå barn og familier har vært målsettingen.
– Besøksmålet vil du ikke si noe om, men hva håper dere på?
– Vi har store forhåpninger til Knøttene våre. Det er en varm og morsom film som tar opp viktige ting som selvfølelse og antimobbing på en helt egen Snoopyesk og humørfylt måte.
– Hvilke andre Blue Sky-filmer matcher dere den mot?
– Vi matcher ikke kun mot Blue Sky, der Istid-filmene dominerer. Men denne bør nå samme publikum som Hjem, Karsten & Petra-filmene, Madagaskarpingvinene etc, sier Fox’ markedssjef.
OM FILMEN
Filmen handler om Charlie Brown som setter ut på et episk og heroisk oppdrag, mens hans beste venn, den elskverdige beaglehunden Snoopy, tar til skyene for å forfølge sin fiende Den Røde Baron.
Filmens stemmebesetning består av blant annet Noah Schnapp som Charlie Brown, og ved hjelp av arkivmaterialer har man klart å gi stemmen til Snoopy og Woodstock til Bill Melendez, som hadde stemmen til disse karakteren i 40 år, fra 1966 til 2006.
I 2006, seks år etter den siste Knøttene-stripen og dødsfallet til serieskaperen Charles M. Schultz, fikk hans sønn Craig Schulz ideen om å lage en ny film om Knøttene.
Denne avholdte tegneserien eksisterte fra 1950 til 2000, med nesten 18.000 publiserte tegneseriestriper.
Knøttene-Filmen er den femte langfilmen basert på tegneserien.




Facebook
RSS