
Fifty Shades of Grey (2015) fikk 320.000 besøkende på kino i Norge. Oppfølgeren, Fifty Shades Darker, når neppe like høyt, tror to bransjeeksperter.
Fifty Shades-filmene er et såpass særegent fenomen at de ikke er lett sammenlignbare med andre filmer. Derfor bruker både CAPA og MDN i høy grad den første filmen – Fifty Shades of Grey – som fundament for sine estimater.
Foreløpig er Fifty Shades Darker projisert til å åpne med et box-office-resultat i overkant av 40 millioner dollar i åpningshelgen i Nord-Amerika. Det er omtrent halvparten av den forrige filmen.
– Men trenden går oppover, og med artister som Taylor Swift, Zayn Malik, Sia og Nicki Minaj med på soundtracket kan vi forvente en økning i buzz i sosiale medier fram til åpningen, fremhever Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS, overfor KINOMAGASINET.

FILMEKSPERT: Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS inne på kontoret februar 2017. Foto: CAPA Kinoreklame
Fifty Shades of Grey leverte et besøk på 321.548 i Norge, hvorav så mange som 145.827 så filmen i løpet av åpningshelgen. Etter to uker var over 80% av det totale besøket levert.
– Jeg tror at vi ser en lavere åpningshelg denne gangen, men at Fifty Shades Darker har lenger levetid enn Fifty Shades of Grey. Totalt tror jeg vi kan forvente et høyt besøk fra Fifty Shades Darker. Jeg håper på at den leverer over 250.000, og kommer tett opptil den forrige, sier Linn Barholt.

Gunnar Holm-Lintermann er senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Gunnar Holm-Lintermann, seniorrådgiver kinoreklame hos Media Direct Norge AS (MDN), er ikke langt unna CAPAs estimat.
– Vi tror Fifty Shades Darker får 275.000 besøkende på kino i Norge. Grunnen til vi vurderer et lavere besøk på toeren enn den første er at «Fifty Shades-effekten» trolig ikke er den samme i dag som da bøkene kom ut i 2011-2012, etterfulgt av den første filmen i 2015.
Holm-Lintermann mener at alt var «litt hysj-hysj» dengang. Det ble snakket om en bok mange kvinner leser som nesten er porno, og når denne bestselgeren kom på kino var det mye PR og hype rundt filmen.
Denne hypen er i dag ikke like stor og PR-verdien trolig ikke den samme. I tillegg fikk den første filmen ikke bra terningkast og det kan kaste en skygge når den neste filmen i rekken skal vurderes, mener MDNs mann.
Samtidig er det et faktum at traileren til Fifty Shades Darker slo rekorden for Star Wars: The Force Awakens for antall digitale visninger i løpet av de første 24 timene, med 114 millioner visninger på tvers av forskjellige digitale plattformer. Med det slo den topp-plasseringen til Star Wars: The Force Awakens-traileren som hadde 112 millioner visninger.
– Vi tror på ingen måte at filmen flopper – den har bare mistet litt buzz og nyhetsverdi og «Fifty Shades»-universet er ikke den snakkis det var engang.

Norske kinoer gjør mye ut av Fifty Shades Darker-lanseringen. Her eksempel på gavekort.
Linn Barholt hos CAPA istemmer at det ikke er noen hemmelighet at den første filmen ble slaktet av de fleste anmeldere. Og det er kanskje nettopp derfor de har gjort noen justeringer til Fifty Shades Darker. James Foley har tatt over som regissør, og E.L. James har fått hjelp av ektemannen til å skrive manus. I tillegg er det lagt mer penger i denne produksjonen enn den forrige.
– Hvorvidt det hjelper, gjenstår å se, sier Barholt.
I samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI) og MDN tester CAPA blant andre ting både alders- og kjønnsfordeling på mange av filmene som kommer på kino, i noe de kaller Filmmonitor.
– Vi så at Fifty Shades of Grey hadde et noe yngre publikum enn forventet. Hele 65 % var under 30 år. Mindre overraskende var det at denne filmen hadde en sterk kvinnelig overvekt. Hele 76 % av publikummet var kvinner. Det er altså en film man heller ser med jentegjengen enn med kjæresten. Jeg tror ikke demografien har endret seg noe nevneverdig siden forrige film, sier Barholt videre.
Hun legger til at flere kinoer har meldt om godt forhåndssalg, og at det er planlagt mange store eventer på kinoer rundt omkring i Norge, som bidrar til å skape entusiasme og engasjement rundt filmen.

Grafen viser hvilke aldersgrupper som Fifty Shades of Grey appellerte mest til: de yngste (13-19 år) sto for 27 % av besøket, mens 20-29-åringene sto for 38 %. 30-39-åringene var tredje største gruppe, med 16 %. Kilde: Filmmonitor. Gjengitt med tillatelse.

Fifty Shades of Grey er en «kvinnefilm de luxe». Kun 24 % av de besøkende var menn.: Filmmonitor. Gjengitt med tillatelse.
Facebook
RSS