• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Tror Darker får noe færre besøkende enn Grey

Fifty Shades Darker har norgespremiere 10. februar 2017.
Tror Darker får noe færre besøkende enn Grey
John Berge
6. februar 2017

Fifty Shades of Grey (2015) fikk 320.000 besøkende på kino i Norge. Oppfølgeren, Fifty Shades Darker, når neppe like høyt, tror to bransjeeksperter.

Fifty Shades-filmene er et såpass særegent fenomen at de ikke er lett sammenlignbare med andre filmer. Derfor bruker både CAPA og MDN i høy grad den første filmen – Fifty Shades of Grey – som fundament for sine estimater.

Foreløpig er Fifty Shades Darker projisert til å åpne med et box-office-resultat i overkant av 40 millioner dollar i åpningshelgen i Nord-Amerika. Det er omtrent halvparten av den forrige filmen.

– Men trenden går oppover, og med artister som Taylor Swift, Zayn Malik, Sia og Nicki Minaj med på soundtracket kan vi forvente en økning i buzz i sosiale medier fram til åpningen, fremhever Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS, overfor KINOMAGASINET.

FILMEKSPERT: Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS inne på kontoret februar 2017. Foto: CAPA Kinoreklame

FILMEKSPERT: Linn Barholt, Film & Partnerships Manager hos CAPA Kinoreklame AS inne på kontoret februar 2017. Foto: CAPA Kinoreklame

Fifty Shades of Grey leverte et besøk på 321.548 i Norge, hvorav så mange som 145.827 så filmen i løpet av åpningshelgen. Etter to uker var over 80% av det totale besøket levert.

– Jeg tror at vi ser en lavere åpningshelg denne gangen, men at Fifty Shades Darker har lenger levetid enn Fifty Shades of Grey. Totalt tror jeg vi kan forvente et høyt besøk fra Fifty Shades Darker. Jeg håper på at den leverer over 250.000, og kommer tett opptil den forrige, sier Linn Barholt.

Gunnar Holm-Lintermann er senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Gunnar Holm-Lintermann er senior kinorådgiver hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Gunnar Holm-Lintermann, seniorrådgiver kinoreklame hos Media Direct Norge AS (MDN), er ikke langt unna CAPAs estimat.

– Vi tror Fifty Shades Darker får 275.000 besøkende på kino i Norge. Grunnen til vi vurderer et lavere besøk på toeren enn den første er at «Fifty Shades-effekten» trolig ikke er den samme i dag som da bøkene kom ut i 2011-2012, etterfulgt av den første filmen i 2015.

Holm-Lintermann mener at alt var «litt hysj-hysj» dengang. Det ble snakket om en bok mange kvinner leser som nesten er porno, og når denne bestselgeren kom på kino var det mye PR og hype rundt filmen.

Denne hypen er i dag ikke like stor og PR-verdien trolig ikke den samme. I tillegg fikk den første filmen ikke bra terningkast og det kan kaste en skygge når den neste filmen i rekken skal vurderes, mener MDNs mann.

Samtidig er det et faktum at traileren til Fifty Shades Darker slo rekorden for Star Wars: The Force Awakens for antall digitale visninger i løpet av de første 24 timene, med 114 millioner visninger på tvers av forskjellige digitale plattformer. Med det slo den topp-plasseringen til Star Wars: The Force Awakens-traileren som hadde 112 millioner visninger.

– Vi tror på ingen måte at filmen flopper – den har bare mistet litt buzz og nyhetsverdi og «Fifty Shades»-universet er ikke den snakkis det var engang.

Norske kinoer gjør mye ut av Fifty Shades Darker-lanseringen. Her eksempel på gavekort.

Norske kinoer gjør mye ut av Fifty Shades Darker-lanseringen. Her eksempel på gavekort.

Linn Barholt hos CAPA istemmer at det ikke er noen hemmelighet at den første filmen ble slaktet av de fleste anmeldere. Og det er kanskje nettopp derfor de har gjort noen justeringer til Fifty Shades Darker. James Foley har tatt over som regissør, og E.L. James har fått hjelp av ektemannen til å skrive manus. I tillegg er det lagt mer penger i denne produksjonen enn den forrige.

– Hvorvidt det hjelper, gjenstår å se, sier Barholt.

I samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI) og MDN tester CAPA blant andre ting både alders- og kjønnsfordeling på mange av filmene som kommer på kino, i noe de kaller Filmmonitor.

– Vi så at Fifty Shades of Grey hadde et noe yngre publikum enn forventet. Hele 65 % var under 30 år. Mindre overraskende var det at denne filmen hadde en sterk kvinnelig overvekt. Hele 76 % av publikummet var kvinner. Det er altså en film man heller ser med jentegjengen enn med kjæresten. Jeg tror ikke demografien har endret seg noe nevneverdig siden forrige film, sier Barholt videre.

Hun legger til at flere kinoer har meldt om godt forhåndssalg, og at det er planlagt mange store eventer på kinoer rundt omkring i Norge, som bidrar til å skape entusiasme og engasjement rundt filmen.

Grafen viser hvilke aldersgrupper som Fifty Shades of Grey appellerte mest til: de yngste (13-19 år) sto for 27 % av besøket, mens 20-29-åringene sto for 38 %. 30-39-åringene var tredje største gruppe, med 16 %. Kilde: Filmmonitor. Gjengitt med tillatelse.

Grafen viser hvilke aldersgrupper som Fifty Shades of Grey appellerte mest til: de yngste (13-19 år) sto for 27 % av besøket, mens 20-29-åringene sto for 38 %. 30-39-åringene var tredje største gruppe, med 16 %. Kilde: Filmmonitor. Gjengitt med tillatelse.

 

Fifty Shades of Grey er en «kvinnefilm de luxe». Kun 24 % av de besøkende var menn.: Filmmonitor. Gjengitt med tillatelse.

Fifty Shades of Grey er en «kvinnefilm de luxe». Kun 24 % av de besøkende var menn.: Filmmonitor. Gjengitt med tillatelse.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
6. februar 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Enda flere grånyanser: Fifty Shades Darker 06.02.2017
  • «Fifty shades of Karmøy kino» 05.02.2017
  • Ny trailer: Fifty Shades Darker 14.09.2016
  • Siste nytt fra Fifty Shades-universet 26.04.2015
  • Anmeldelse: Fifty Shades of Grey 11.02.2015
  • UIP klar for Fifty Shades of Grey-lansering 11.02.2015
  • Tripper foran Fifty Shades of Grey 11.02.2015
  • Stor interesse for Fifty Shades of Grey 05.02.2015

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Slik ble filmen om popeventyret Marcus & Martinus laget
Norsk regissørduo hedres med «International Filmmakers of the Year»-pris