• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Tre kinosjefer om BI-analysen

Fra venstre: Arild Kalvik (Trondheim kino), Erik Jørgensen (Fram kino, Bodø) og Ivar Halstvedt (SF Kino, morselskapet). Foto 1 og 3: John Berge, KINOMAGASINET. Foto 2: Fram kino.
Tre kinosjefer om BI-analysen
John Berge
John Berge
27. november 2013

Vi har fått Arild Kalvik (Trondheim kino), Erik Jørgensen (Fram kino, Bodø) og Ivar Halstvedt (SF Kino, morselskapet) i tale rundt funnene i den nye BI-undersøkelsen.

Undersøkelsen, som du kan lese mer om her, viser nedgang i kinobesøket i Norge.

Vi stilte de tre likegyldende spørsmål:

1. Sammenfaller nedgangstallene med din kino/kjedes egne tall?

2. Har den store populariteten til VOD preget kinobesøket mer enn DVD-veksten i sin tid gjorde?

3. Hva slags grep gjør din kino/kjede for å møte nedgangen?

Arild Kalkvik, kinodirektør Trondheim kino.

1. Jeg synes at analysen til Terje Gaustad er helt riktig, det er for tidlig å se om dette er forskjeller pga filmtilbudet eller en varig endring i nordmenns konsum av film. Nedgangen i salget av kinobilletter synes å være en trend i samtlige markeder i verden pga filmer fra Hollywood som feilet i sommer.

2. Igjen har Gaustad rett i sin analysen, det er reduserte vinduer som har betydd noe for kinobesøket – ikke i så stor grad den direkte konkurransen. Film på kino har i enda større grad blitt en ferskvare, og kinoene må derfor ta ut maks kapasitet av en film på kortere tid enn tidligere. Samtidig får en rekke norske kinoer filmene langt tidligere pga digitaliseringen.

3. I en moden bransjen kan en kun gjøre tre ting for å overleve – øke inntektene, redusere kostnader eller være innovativ. Trondheim kino forsøker å gjøre alt, ved å fremme økt salg av premium-opplevelser (luksus kino, love seats, 3D), reduksjon i kostnader og kontinuerlig satsning på ny teknologi (for eksempel 3D-lyd – Dolby Atmos).

Erik Jørgensen, kinodirektør Fram kino, Bodø.

1. Vår nedgang ligger på landsgjennomsnittet.

2. Nedgang kom ved TV og VHS, DVD overtok bare for VHS.

3. Slike variasjoner fra år til år har vi opplevd mange ganger tidligere. Nedgangen i år skyldes etter vår mening at de ti største filmene hittil i år har sviktet. I 2012 stod disse for et besøk hos oss i perioden 1. januar til 31. oktober for 38.444 besøkende, som utgjorde 38 % av besøket. I 2013 var besøket på de ti største i samme periode 25.680 som utgjør 28 % av besøket. Dette viser tydelig at de ti «store» har sviktet i år. Hvis de ti store hadde hatt samme besøk som i fjor ville vi hatt oppgang i besøket.

Ivar Halstvedt, adm. direktør SF Kino

1. SF Kinos kinoer ligger på landsgjennomsnittet for besøksnedgangen, eller litt bedre, i år. BI-undersøkelsen er i likhet med SSB-undersøkelsen Kulturbarometer, en spørreundersøkelse og ikke en måling av faktisk besøk. Vi forholder oss til virkeligheten.

2. Det tror jeg ikke.

3. SF Kino investerer i økt opplevelse, god service og bredt filmtilbud. I tillegg tilpasser vi vår kostnadsstruktur i takt med og i forkant av den markedsutviklingen vi har vært forberedt på i år og for neste år.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. november 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • BI-undersøkelse: Færre går på kino 26.11.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Finnkino valgte Unique Digital
«BI avdekker bare det vi allerede vet»