
Vi har fått Arild Kalvik (Trondheim kino), Erik Jørgensen (Fram kino, Bodø) og Ivar Halstvedt (SF Kino, morselskapet) i tale rundt funnene i den nye BI-undersøkelsen.
Undersøkelsen, som du kan lese mer om her, viser nedgang i kinobesøket i Norge.
Vi stilte de tre likegyldende spørsmål:
1. Sammenfaller nedgangstallene med din kino/kjedes egne tall?
2. Har den store populariteten til VOD preget kinobesøket mer enn DVD-veksten i sin tid gjorde?
3. Hva slags grep gjør din kino/kjede for å møte nedgangen?
Arild Kalkvik, kinodirektør Trondheim kino.
1. Jeg synes at analysen til Terje Gaustad er helt riktig, det er for tidlig å se om dette er forskjeller pga filmtilbudet eller en varig endring i nordmenns konsum av film. Nedgangen i salget av kinobilletter synes å være en trend i samtlige markeder i verden pga filmer fra Hollywood som feilet i sommer.
2. Igjen har Gaustad rett i sin analysen, det er reduserte vinduer som har betydd noe for kinobesøket – ikke i så stor grad den direkte konkurransen. Film på kino har i enda større grad blitt en ferskvare, og kinoene må derfor ta ut maks kapasitet av en film på kortere tid enn tidligere. Samtidig får en rekke norske kinoer filmene langt tidligere pga digitaliseringen.
3. I en moden bransjen kan en kun gjøre tre ting for å overleve – øke inntektene, redusere kostnader eller være innovativ. Trondheim kino forsøker å gjøre alt, ved å fremme økt salg av premium-opplevelser (luksus kino, love seats, 3D), reduksjon i kostnader og kontinuerlig satsning på ny teknologi (for eksempel 3D-lyd – Dolby Atmos).
Erik Jørgensen, kinodirektør Fram kino, Bodø.
1. Vår nedgang ligger på landsgjennomsnittet.
2. Nedgang kom ved TV og VHS, DVD overtok bare for VHS.
3. Slike variasjoner fra år til år har vi opplevd mange ganger tidligere. Nedgangen i år skyldes etter vår mening at de ti største filmene hittil i år har sviktet. I 2012 stod disse for et besøk hos oss i perioden 1. januar til 31. oktober for 38.444 besøkende, som utgjorde 38 % av besøket. I 2013 var besøket på de ti største i samme periode 25.680 som utgjør 28 % av besøket. Dette viser tydelig at de ti «store» har sviktet i år. Hvis de ti store hadde hatt samme besøk som i fjor ville vi hatt oppgang i besøket.
Ivar Halstvedt, adm. direktør SF Kino
1. SF Kinos kinoer ligger på landsgjennomsnittet for besøksnedgangen, eller litt bedre, i år. BI-undersøkelsen er i likhet med SSB-undersøkelsen Kulturbarometer, en spørreundersøkelse og ikke en måling av faktisk besøk. Vi forholder oss til virkeligheten.
2. Det tror jeg ikke.
3. SF Kino investerer i økt opplevelse, god service og bredt filmtilbud. I tillegg tilpasser vi vår kostnadsstruktur i takt med og i forkant av den markedsutviklingen vi har vært forberedt på i år og for neste år.
Facebook
RSS