• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Tre kinosjefer om BI-analysen

Fra venstre: Arild Kalvik (Trondheim kino), Erik Jørgensen (Fram kino, Bodø) og Ivar Halstvedt (SF Kino, morselskapet). Foto 1 og 3: John Berge, KINOMAGASINET. Foto 2: Fram kino.
Tre kinosjefer om BI-analysen
John Berge
27. november 2013

Vi har fått Arild Kalvik (Trondheim kino), Erik Jørgensen (Fram kino, Bodø) og Ivar Halstvedt (SF Kino, morselskapet) i tale rundt funnene i den nye BI-undersøkelsen.

Undersøkelsen, som du kan lese mer om her, viser nedgang i kinobesøket i Norge.

Vi stilte de tre likegyldende spørsmål:

1. Sammenfaller nedgangstallene med din kino/kjedes egne tall?

2. Har den store populariteten til VOD preget kinobesøket mer enn DVD-veksten i sin tid gjorde?

3. Hva slags grep gjør din kino/kjede for å møte nedgangen?

Arild Kalkvik, kinodirektør Trondheim kino.

1. Jeg synes at analysen til Terje Gaustad er helt riktig, det er for tidlig å se om dette er forskjeller pga filmtilbudet eller en varig endring i nordmenns konsum av film. Nedgangen i salget av kinobilletter synes å være en trend i samtlige markeder i verden pga filmer fra Hollywood som feilet i sommer.

2. Igjen har Gaustad rett i sin analysen, det er reduserte vinduer som har betydd noe for kinobesøket – ikke i så stor grad den direkte konkurransen. Film på kino har i enda større grad blitt en ferskvare, og kinoene må derfor ta ut maks kapasitet av en film på kortere tid enn tidligere. Samtidig får en rekke norske kinoer filmene langt tidligere pga digitaliseringen.

3. I en moden bransjen kan en kun gjøre tre ting for å overleve – øke inntektene, redusere kostnader eller være innovativ. Trondheim kino forsøker å gjøre alt, ved å fremme økt salg av premium-opplevelser (luksus kino, love seats, 3D), reduksjon i kostnader og kontinuerlig satsning på ny teknologi (for eksempel 3D-lyd – Dolby Atmos).

Erik Jørgensen, kinodirektør Fram kino, Bodø.

1. Vår nedgang ligger på landsgjennomsnittet.

2. Nedgang kom ved TV og VHS, DVD overtok bare for VHS.

3. Slike variasjoner fra år til år har vi opplevd mange ganger tidligere. Nedgangen i år skyldes etter vår mening at de ti største filmene hittil i år har sviktet. I 2012 stod disse for et besøk hos oss i perioden 1. januar til 31. oktober for 38.444 besøkende, som utgjorde 38 % av besøket. I 2013 var besøket på de ti største i samme periode 25.680 som utgjør 28 % av besøket. Dette viser tydelig at de ti «store» har sviktet i år. Hvis de ti store hadde hatt samme besøk som i fjor ville vi hatt oppgang i besøket.

Ivar Halstvedt, adm. direktør SF Kino

1. SF Kinos kinoer ligger på landsgjennomsnittet for besøksnedgangen, eller litt bedre, i år. BI-undersøkelsen er i likhet med SSB-undersøkelsen Kulturbarometer, en spørreundersøkelse og ikke en måling av faktisk besøk. Vi forholder oss til virkeligheten.

2. Det tror jeg ikke.

3. SF Kino investerer i økt opplevelse, god service og bredt filmtilbud. I tillegg tilpasser vi vår kostnadsstruktur i takt med og i forkant av den markedsutviklingen vi har vært forberedt på i år og for neste år.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • BI-undersøkelse: Færre går på kino 26.11.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Finnkino valgte Unique Digital
«BI avdekker bare det vi allerede vet»