• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Ukategorisert

Tester Premium VOD i Sør-Korea

Premium VOD-testet: «Wreck-It Ralph» i Sør-Korea. Foto: Walt Disney Studios.
Tester Premium VOD i Sør-Korea
John Berge
26. juni 2013

PREMIUM VOD. Lansering av en film på VOD rett etter kinopremieren, og før fysisk videogramlansering.

Konseptet med å lansere filmer på VOD rett etter kinopremieren – og før fysisk lansering – falt ikke i smak hos amerikanske kinoeiere. Nå testes Premium VOD ut i Sør-Korea.

Det er Walt Disney Studios og Sony Pictures Entertainment som har begynt å teste ut TVOD-tjenester, og denne gang går de lengre enn tidligere forsøk. De tilbyr filmene på VOD mens de fortsatt går på kino. Filmene som er testet er blant andre Django Unchained, Brave og Wreck-It Ralph, skriver The Wall Street Journal. Disse skal ha blitt tilbudt kun tre, fire og fem uker etter kinopremieren i Sør-Korea.

Sør-Korea er, ifølge avisen, verdens åttende største kinomarked. Innbyggerne har også verdens beste utbygde Internett. Tiltaket har to positive sider ifølge studioene: Man bekjemper piratkopiering og fildeling, og man finner ut hvorvidt Premium VOD-konseptet kan dempe inntektsfallet fra fysiske medier.

I USA har bare tanken på Premium VOD fått kinoeierne til å fly i flint. Kjeder som Regal og AMC vil ikke vise filmer på kinoene sine om de ikke får et 90 dagers eksklusivt vindu, før noen lansering. De skapte ramaskrik da Universal forsøke å lansere Tower Heist på Premium VOD høsten 2011, tre uker etter kinolanseringen. Da truet kjedene med boikott av filmen og fjerne all reklame for eventuelt kommende titler på Premium VOD.

I Sør-Korea driver også en av de største kinokjedene en VOD-tjeneste, noe som åpenbart gjør testen enklere.

Ifølge Warner-sjef Kevin Tsujihara er et transaksjonsbasert VOD-utleie av en film sju ganger mer lønnsom enn å leie ut fysisk, og et digitalt salg 20 til 30 ganger mer lønnsomt enn fysisk salg.

– Et kort vindu eller felles lansering av en film skaper grums av den oppfattede verdien av hva som tilbys forbrukerne, sier en talsmann for National Association of Theatre Owners, ifølge The Wall Street Journal.

Likefullt var ikke kjeden Regal negative til å strekke seg litt nylig, da de solgte Mega Ticket for World War Z, som inkludert en Digital Copy av filmen.

– Vi tror ikke det er en enten eller med hjemmeunderholdning. Vi har fortsatt bekymringer rundt vinduet og ønsker ikke at de blir mindre, sier Ken Thewes fra Regal til Home Media Magazine.

LES REDAKTØR JOHN BERGES LEDER, «ON THE RECORD», OM AKKURAT DETTE TEMAET HER.

Relaterte sakerDVDKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Ukategorisert
26. juni 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerDVDKinoVOD
  • Stor etterspørsel ettter «Mega Tickets» 21.06.2013
  • Et vindu åpent for forandring 22.04.2013

Siste saker fra Ukategorisert

Filmguide til 100-årsjubilanten Roald Dahl

Trond Sätre13. september 2016
Les mer

Disse vant Amandaprisene 2016

Ann Mari Nettum27. august 2016
Les mer

Disse tror vi vinner Amanda 2016

Ann Mari Nettum25. august 2016
Les mer

Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg»

John Berge17. august 2016
Les mer

Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet

John Berge17. august 2016
Les mer

30-årsjubileumsfest for Aliens

Per Mork24. juli 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«This is 40» droppes fra kino
Robbie Williams live kun på tre norske kinoer