• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

«Svært uheldig med kinomonopol i Oslo»

Forsker og filmbransjeekspert Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI (Gjengitt med tillatelse.)
«Svært uheldig med kinomonopol i Oslo»
John Berge
6. august 2014

Situasjonen, hvor flere filmer ikke blir vist på kinoene i Oslo, viser at privat kinomonopol i en stor by som Oslo er svært uheldig, sier Terje Gaustad, første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI, til Klassekampen.

Gaustad har også nylig skrevet et leserinnlegg om kinosituasjonen i Oslo.

– Monopolet bidrar til å blokkere tilgangen til kulturkonsum. Publikum får ikke mulighet til å se disse filmene på en lovlig måte, og det er et kulturpolitisk problem. I Norge har kinoene tradisjonelt vært eid av kommunene alene. Men når kinoer blir private, slik Oslo Kino ble i fjor, bør ikke monopolet følge med, sier Gaustad videre til avisen.

Gaustad sier at kommunen, som i 2013 solgte Oslo Kino, må sørge for at kinomonopolet snarest oppløses.

– Kommunen bør gjøre alt som står i dens makt for å få til dette, for eksempel ved å regulere eiendom som kan egne seg til kino. Den bør også være samarbeidsvillig hvis det kommer en privat aktør på banen som er interessert i å etablere kino i Oslo, sier Gaustad til Klassekampen.

Han peker på at offentlige eiere styrer etter andre mål enn fortjeneste, mens for de private er det naturlig å styre ut fra størst mulig fortjeneste, og da kan man misbruke markedsmakten monopolet gir, hevder han. Gaustad peker på at det nok ville vakt enda større reaksjoner om en ny, norsk spillefilm ikke ble vist på kino i hovedstaden, men uavhengig av om det er en stor Hollywood-film eller en smalere film, mener han at det er problematisk at filmer som er ment å gå på kino, ikke er tilgjengelig.

– Publikum får et dårligere tilbud, rett og slett, på de stedene hvor Oslo Kino driver, sier professor Ove Solum ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Uttalelsen er gitt til Aftenposten i forbindelse med nok en sak om filmene som OK ikke setter opp grunnet uenighetene med UIP.

– Det er en uheldig situasjon for publikum at en slik konflikt får de utslagene som de nå har fått. En kan jo spørre seg om det er heldig at man har et kommersielt monopol i hovedstaden, sier Solum videre til avisen.

Oslo Kino-direktør Jannicke Haugen sier dette til Klassekampen:

– Det er fritt fram for alle å etablere kino i Oslo, og vi ser for oss at vi vil møte konkurranse i løpet av de nærmeste årene.

Hovedkonkurrenten SF Kino har lenge sagt at de gjerne vil etablere seg i Oslo. De har foreløpig ikke lykkes med å komme i gang, men leter stadig etter egnede lokasjoner.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
6. august 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kundene er rasende på Oslo Kino 15.07.2014
  • Bransjeveteran om Oslo Kinos filmleiekamp 15.07.2014
  • Oslo Kino og UIP uenige om filmleien 02.06.2014
  • Oslo Kino får nytt navn i høst 14.05.2014
  • Oslo Kino bryter med Location 24.05.2014
  • Nok et brudd mellom Oslo Kino og Disney 22.03.2014
  • Oslo Kino og Norsk Kino skifter navn 28.02.2014
  • Slik blir nye Oslo Kino 21.12.2013

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fikk kinotaket nesten i hodet
OK lover nye forhandlinger med UIP