• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

«Svært uheldig med kinomonopol i Oslo»

Forsker og filmbransjeekspert Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI (Gjengitt med tillatelse.)
«Svært uheldig med kinomonopol i Oslo»
John Berge
John Berge
6. august 2014

Situasjonen, hvor flere filmer ikke blir vist på kinoene i Oslo, viser at privat kinomonopol i en stor by som Oslo er svært uheldig, sier Terje Gaustad, første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI, til Klassekampen.

Gaustad har også nylig skrevet et leserinnlegg om kinosituasjonen i Oslo.

– Monopolet bidrar til å blokkere tilgangen til kulturkonsum. Publikum får ikke mulighet til å se disse filmene på en lovlig måte, og det er et kulturpolitisk problem. I Norge har kinoene tradisjonelt vært eid av kommunene alene. Men når kinoer blir private, slik Oslo Kino ble i fjor, bør ikke monopolet følge med, sier Gaustad videre til avisen.

Gaustad sier at kommunen, som i 2013 solgte Oslo Kino, må sørge for at kinomonopolet snarest oppløses.

– Kommunen bør gjøre alt som står i dens makt for å få til dette, for eksempel ved å regulere eiendom som kan egne seg til kino. Den bør også være samarbeidsvillig hvis det kommer en privat aktør på banen som er interessert i å etablere kino i Oslo, sier Gaustad til Klassekampen.

Han peker på at offentlige eiere styrer etter andre mål enn fortjeneste, mens for de private er det naturlig å styre ut fra størst mulig fortjeneste, og da kan man misbruke markedsmakten monopolet gir, hevder han. Gaustad peker på at det nok ville vakt enda større reaksjoner om en ny, norsk spillefilm ikke ble vist på kino i hovedstaden, men uavhengig av om det er en stor Hollywood-film eller en smalere film, mener han at det er problematisk at filmer som er ment å gå på kino, ikke er tilgjengelig.

– Publikum får et dårligere tilbud, rett og slett, på de stedene hvor Oslo Kino driver, sier professor Ove Solum ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Uttalelsen er gitt til Aftenposten i forbindelse med nok en sak om filmene som OK ikke setter opp grunnet uenighetene med UIP.

– Det er en uheldig situasjon for publikum at en slik konflikt får de utslagene som de nå har fått. En kan jo spørre seg om det er heldig at man har et kommersielt monopol i hovedstaden, sier Solum videre til avisen.

Oslo Kino-direktør Jannicke Haugen sier dette til Klassekampen:

– Det er fritt fram for alle å etablere kino i Oslo, og vi ser for oss at vi vil møte konkurranse i løpet av de nærmeste årene.

Hovedkonkurrenten SF Kino har lenge sagt at de gjerne vil etablere seg i Oslo. De har foreløpig ikke lykkes med å komme i gang, men leter stadig etter egnede lokasjoner.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
6. august 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kundene er rasende på Oslo Kino 15.07.2014
  • Bransjeveteran om Oslo Kinos filmleiekamp 15.07.2014
  • Oslo Kino og UIP uenige om filmleien 02.06.2014
  • Oslo Kino får nytt navn i høst 14.05.2014
  • Oslo Kino bryter med Location 24.05.2014
  • Nok et brudd mellom Oslo Kino og Disney 22.03.2014
  • Oslo Kino og Norsk Kino skifter navn 28.02.2014
  • Slik blir nye Oslo Kino 21.12.2013

Siste saker fra KINODRIFT

Kinosjefene på Romerike om kinoåret 2020

John Berge12. januar 2021
Les mer

Feirer 30 år som kino

John Berge23. desember 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Fire militærkinoer i Nord-Norge investerte i laserprojektorer



John Berge24. september 2020
Les mer

Satser i koronatidene – bygger to nye kinosaler

John Berge18. september 2020
Les mer

Nordisk vil konkurrere mot ODEON i Skien

John Berge14. september 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Netflix med en flom av nye filmer. 71 nye filmer lanseres i 2021
    VOD (KLIKKEFILM)13. januar 2021
  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    ANMELDELSE17. desember 2020
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Netflix med en flom av nye filmer. 71 nye filmer lanseres i 2021
    VOD (KLIKKEFILM)13. januar 2021
  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fikk kinotaket nesten i hodet
OK lover nye forhandlinger med UIP