• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Strålende fornøyd med Villmark 2-starten

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino sammen med Marius Olsen som leder Another World Entertainment på den røde løperen foran Villmark 2-premieren Colosseum Kino i Oslo fredag 9. oktober 2015. Foto: AWE
Strålende fornøyd med Villmark 2-starten
John Berge
12. oktober 2015

Den norske skrekkfilmen Villmark 2 ble sett av i overkant av 20.000 i løpet av første helg på kino. Distributør og produsent er strålende fornøyd.

Einar Loftenes i produksjonsselskapet Handmade Films in Norwegian Woods sier til KINOMAGASINET han er glad for at dagens digitaliserte kinostruktur gjør at alle kinoer som vil kan ha premiere på en ny, norsk film.

Villmark 2-åpningen viser seg å være den fjerde beste for en norsk film hittil i 2015.

2003 VS. 2015

Den første filmen – som hadde premiere 21. februar 2003 – ble sett av nesten 23.000 første helg og totalt sett av over 155.000 personer. Mens den startet på kun 30 kinoer, var det ca 170 som viste Villmark 2.

– Det viser vel at åpningstallene i 2015 ikke er på samme nivå som i 2003?

– Det er umulig å sammenligne i dag og 2003. Vi teller på et helt annet system nå. Det er mange flere kopier nå, det stemmer, men også mange småplasser hvor besøket uansett ikke blir stort. Det har vært ekstremt mye film på denne helgen, men tross det har vi hatt mange utsolgte kveldsforestillinger, som en horrorfilm skal ha.

SKUMMEL?

– Noen mener at filmen ikke er skummel nok?

– Jeg har merket meg at noen har skrevet det på sosiale medier. Jeg synes den er skummel og mange andre også, svarer Loftenes.

– Har dere planer om en treer?

– Det vet vi ikke helt ennå. Vi vil se hvordan filmen går. Vi har også andre prosjekter, så vi får se om folk vil ha en treer.

FLERE FEMMERE

KINOMAGASINETs anmelder var veldig begeistret for filmen og ga terningkast fem. «En meget vellagd og spennende oppfølger til Villmark-filmen fra 2003. Verdt å se!»

Det ble også fem fra Dagsavisen, VG og Filmmagasinet, og ellers noen firere og treere.

– Hvor fornøyd er dere med anmeldelsene?

– Vi er fornøyd med anmeldelsene. Foreløpig har vi mottatt sju terningkast 5. Sitater som «Norsk skrekk på sitt aller beste» fra Dagsavisen ved Espen Svenningsen Rambøl og «Det er bare å gruglede seg» fra VG ved Jon Selås, svarer distributør Marius Olsen hos Another World Entertainment (AWE)

HVOR MANGE BESØKENDE TOTALT?

Så hvor «stor» kan Villmark 2 bli? Det vil ikke produsenten spå noe om, men han sier at åpningstallene ble slik han hadde håpet på.

Marius Olsen hos AWE sier at en tommelfingerregel er at åpningstallene ofte utgjør 20 prosent av en films totale besøk.

Det kan tyde på et sted mellom 70.000 og 100.000 besøkende for Villmark 2, men dette blir da en ren gjetning.

– Hvordan har det vært å jobbe med en så stor tittel?

– Dette er den villeste, morsomste og mest lærerike tittelen vi noen gang har jobbet med, forteller Marius overfor kinobransjens fagblad. – En opplevelse og mye gøy, sier han.

Villmark 2 er den første norske kinofilm som AWE lanserer.

— Det føles det utrolig godt å «stupe fra ti-meteren» med en storfilm som Villmark 2. Vi har fått satt sammen et virkelig godt team som har utfylt hverandre maksimalt, og dette har gjort oss meget godt synlige med Villmark 2. Jeg synes regissør Pål Øie står bak flere av Norges aller beste skrekkfilmer, og det å få lov å jobbe med han og Villmark 2 er en ære og drøm i oppfyllelse. Villmark 2 er den beste norske skrekkfilmen på mange mange år, hevder Olsen.

PRESSEDAG

– Dere hadde en pressedag i forkant. Hvilke innslag og reportasjer var dere mest fornøyde med?

– Pressedagen var en suksess. Vår presseansvarlig Anett Fondevik har gjort en suveren innsats og styrte dette med full kontroll. Vi fikk dekorert hele presseområdet i Filmens hus – hele etasjen faktisk – til Villmark 2 i rødt og med telt på vegger og i taket. Cast og crew var godt synlige, tilgjengelige og vi fikk mye ut denne dagen. Innslaget som ble gjort med «Lettskremte Basse» av NRK som gikk på Dagsrevyen var veldig moro. Og skremmende god var også reportasjen fra Filmweb on location på sanatoriumet/bygget Luster.

180 KINOER

– Hvor mange kinoer setter opp filmen?

– Vi har booket filmen inn på over 180 kinoer og seks-sju ringer på Bygdekinoen. Det gir et totalantall på ca 240 kinoer.

– Dere har hatt en omfattende lanseringsturné og flere premierer!

– Det stemmer. Vi begynte med hjemstedene til regissør Pål Øies og produsent Einar Loftesnes, henholdvis Stranda og Sogndal. Det var fulle hus og flotte arrangement med mye Villmark på menyen, både mat, drikke og materiell. Så var det utsolgt gallapremiere i Bergen. Villmark 2 er en Bergensfilm, så dette var en stor aften med en storslagen fest på Logen med vår egenimporterte vin her også. Colosseums premierefest var selve kronen på verket. Lyssatt i Villmarksrødt, mye presse og gjester. En utsolgt og totalt mørklagt Colosseum sal hvor alle de 1.000 gjestene måtte finne sine plasser ved hjelp av lommelykter fra Osram. Vi hadde mange luftvernsignalhorn som støyet utover den mørke salen med lommelykter over det hele. Det var en helt unik opplevelse med denne inngangen, introduksjon av Christin Berg, regissør og produsenter, og det se Villmark 2 på Norges største lerret sammen med venner og filmelskere. Det var god stemning og mye applaus. Utover kvelden ble det storfest på Sollihagen med eget Villmarks drikkekart og Villmarksvin. Så avrundet vi med premiere i Trondheim på søndagen.

NYE I VILLMARKEN

Marius Olsen takker alle kinoene som han mener har gjort en kjempejobb.

– Målgruppen vår er 15-25 åringer, som alle er nye til Villmark. De har ikke forhold til eneren på kino, så mange referanser er visket ut av vinden.

– Nå gleder vi oss til gode kinobesøk i høstmørket. Hele handelsstanden er i Halloween modus. Og nå er det bare en skummel storfilm som leder an. Villmark 2 er årets skumleste norske film, sier Olsen.

Villmark 2-premiere på Colosseum Kino i Oslo fredag 9. oktober 2015. Foto: AWE Villmark 2-premiere på Colosseum Kino i Oslo fredag 9. oktober 2015. Foto: AWE
Villmark 2-premiere på Colosseum Kino i Oslo fredag 9. oktober 2015. Foto: AWE Villmark 2-premiere på Colosseum Kino i Oslo fredag 9. oktober 2015. Foto: AWE
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
12. oktober 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Villmark 2 09.10.2015
  • Ut i villmarken tolv år etter 08.10.2015
  • Ny trailer: Villmark 2 21.09.2015
  • AWE skal kinolansere Villmark 2 11.05.2015
  • Ny teasertrailer: Villmark 2 01.04.2015

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ridley Scott tar oss til den røde planeten
Sunshine Superman kjapt ute på fysisk video