
Nye Lillehammer kino – fra 2016
Fredag 18. mars 2016 åpnet nye Lillehammer kino.
Sal 1: 109 seter (tidligere sal 2)
Sal 2: 243 seter (tidligere sal 1)
Sal 3: 46 seter (ny)
IMS2000-B-1T
Barco DP4K-19B
Sal 4: 148 seter, Dolby Atmos (ny)
Doremi IMB-K-B
Barco DP4K-19B
Sal 5: 79 seter (tidligere sal 3)
Av de etablerte kinoene i Norge var det ingen som økte mer enn Lillehammer kino i 2018 i antall solgte billetter. Hva har kinoen gjort for å klare dette?
1. september tiltrådte Clarissa Bergh som ny kinosjef.
Hun vil ikke ta æren for at Lillehammer kino i 2018 solgte nesten 140.000 kinobilletter, mot nesten 123.000 i 2017.
– Det var også et godt kinoår i 2018, understreker hun.
Økningen hos Lillehammer kino er på 13,2 prosent i besøk fra 2017 til 2018.
Omsetningen økte fra 11,6 til 13,8 millioner kroner og var på nesten 20 prosent.
(Kun nye Bryne kino økte mer i prosent, men siden de også skiftet kinobygg og antall saler blir ikke det et riktig sammenligningsgrunnlag.)
Lillehammer kino har også tatt grep, som leserne av herværende fagnettsted vil kjenne til.
Men siden 18. mars 2016 har Lillehammer kino hatt full drift i fem kinosaler, der de før hadde tre.
De har med andre ord hatt to hele driftsår etter den tid, 2017 og 2018.
– Det kjennes egentlig ut som førsteplass for oss, medgir Clarissa Bergh.
Hun startet i jobben først 1. september 2018 og understreker følgende:
– Jeg har bare drevet kinoen noen få måneder av 2018.
Bergh fremhever i stedet sin nærmeste medarbeider, Morten Ørmen, som også har vært konstituert kinosjef i flere perioder ved Lillehammer kino.
– Jeg har vært heldig og har hatt Morten Ørmen. Han kan mye av driften og de rutinemessige oppgavene, som han trives med, det være seg forslag til programmering og håndtering av vaktlister. Det betyr at jeg har mulighet til å bruke mye tid på markedsføring, sosiale medier, og være ute og snakke med folk, sier den nybakte kinosjefen.
Bergh har via erfaring med 14 år i treningssenterbransjen et stort kontaktnett i byen.
– Jeg mener det er viktig å gjøre en kino ganske personlig, og å knytte folk til seg. Det har vært enklere å komme i gang med jobben enn jeg trodde. Det å være vertskap, det har alltid vært det å være kinosjef handler om. Så overgangen ble mindre enn det jeg trodde, sier Bergh til KINOMAGASINET.

Clarissa Bergh. Foto: Lillehammer kino.
– Tilbake til 2018-tallene. Hva er forklaringene bak økningen?
– Vi har gjort flere ting. Vi har hatt noen store kule gjennomarbeidet arrangementer, f.eks med Bohemian Rhapsody, hvor vi hadde fotovegg, lysshow, og DJ. Store arrangementer, som folk snakker om, er en del av det. Og så har vi jobbet med å prøve å markedsføre filmer som er gode, men som ikke nødvendigvis trekker fulle hus. Eksempler her er filmer som Blindsone og Føniks.
Bergh satser også på barne/familiefilmer, og alternativt innhold via Live Kino. Her trekker hun frem Nøtteknekkeren-ballettforestillinger.
– Hva med treningen, har du gitt deg?
– Nei da, jeg har fortsatt klasser på SATS, med yoga og step. Jeg merker at det er bra for meg, fordi jeg har fått vondt i rumpa av å sitte så mye stille på kinoen!
Fornøyde kinokunder skriver på kinoens Facebook-siden:
Bo Daniel Sletten:
Gratulerer! Lillehammer Kino har gått en helt ny retning siste året har jeg inntrykk av, og det er kult at dere har turt å stikke dere ut med variert tilbud, og vært aktive på sosiale medier. Det, og hyggelige medarbeidere, er garantert årsaken til økningen! 🙂
Tove Lillemoen:
GRATULERER! Lillehammer Kino er helt topp! Stor utvalg av filmer, mange kinosaler og filmene sendes til forskjellige tider på de enkelte dager!? Og; man sitter GODT!
Film er i sannhet best på kino!!??
Synne Arnesen:
Vi har gått mye mer på kino i 2018 enn før, og synes det er skikkelig stas at det skjer mer enn “bare” filmen???
Kristian Øverland Kolstad:
Jeg elsker film, og er veldig glad for at Lillehammer har et så godt kino-tilbud med mange saler, bredt utvalg av filmer og moderne (høy) standard! Sal 4 er favoritten med veldig gode seter og fantastisk lyd! Ser frem til mange nye kinoopplevelser i 2019! Gratulerer!! ??
Facebook
RSS