• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FILMPRODUKSJON

Sonys nye filmkamera-toppmodell lansert med stil og bravur

Filmfotograf Ed Wild (t.v.) har fått leke seg med en prototype av Sonys beste kamera – VENICE (i midten). Til høyre Sonys øverste toppsjef: Kazuo «Kaz» Hirai (平井 一夫 Hirai Kazuo) – President and CEO (Chief executive officer, m.a.o. administrerende direktør) i Sony Corporation. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Sonys nye filmkamera-toppmodell lansert med stil og bravur
John Berge
John Berge
15. september 2017

Fakta om vår reportasjetur til Pinewood Studios

Sony Professional Solutions Europe betalte reise- og opphold for KINOMAGASINET slik at vi kunne skrive denne reportasjen. Sony har ikke stilt noen som helst krav til hva vi skulle skrive eller ta bilder av og vi har full redaksjonell frihet.

PINEWOOD STUDIOS, ENGLAND: Når den japanske elektronikkgiganten skal lansere en ny toppmodell rettet mot filmbransjen skjer det med stil. I hjertet av Englands filmproduksjonsmiljø, inne på legendariske Pinewood Studios, kunne selskapet røpe at det er VENICE som er deres nye fullformats digitale spillefilmkamera.

Du tenker kanskje ikke så nøye over det når du sitter i kinosalen eller hjemme i sofaen og ser en god spillefilm.

Men når manus, produksjon, skuespillere og alle filmmedarbeidere går i gang med opptakene er det ekstremt viktig at verktøyene er i orden.

«Godt verktøy er halve jobben», som det ofte heter, og aldri er det mer sant for en bransje hvor publikums krav til kvalitet blir stadig høyere.

Og det aller, aller viktigste «leketøyet» i en digital filmhverdag er selvsagt hovedkameraet.

Sony CineAlta er varemerket til Sonys profesjonelle film- og TV-kameraer. Slagordet er «følelser i alle detaljer». Her fra utsiden av John Barry Theatre, kinoen på Pinewood Studios, oppkalt etter den legendariske britiske komponisten. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Men før vi kommer mer innpå hva VENICE er, litt historikk:

Sony Professional Solutions Europe kaller sin serie med digitale kameraer for CineAlta. Det er nå snart tjue år siden deres aller første modell, som ble lansert i 1999 etter flere år med research: HDWF-900 het det.

Så, i 2006, kom Sony med verdens første digitale 4K kinoprojektorer og det førte til økt etterspørsel etter innhold skutt med denne kvaliteten.

Siden har Sony fulgt opp med nye toppmodeller innen serien med de beste kameraene, med HDC-F950 (2006), F23 (2007), F35 (2008), PMW-F3 (2010), F65 (2012) og sist PMW-F5/F55 i 2012, som har vært med i hele fem år – med med hele ni ulike oppgraderinger!

James Bond – her tolket av Daniel Craig i en scene fra SPECTRE (2015) pryder inngangspartiet til kinoen på Pinewood (John Barry Theatre), som er oppkalt etter han som definerte musikken i Bond-filmene: John Barry. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

– Det er en ære å være her, i hjemmet til så mange flotte filmer, sa Sebastian Leske, Product Marketing Manager, Cinematography, Sony Professional Solutions Europe, mens vi satt i selveste John Barry Theatre og overvar presentasjonen av Sonys nye toppkamera.

Sony viste oss, i 4K selvsagt, eksempler på en rekke filmer og serier som er filmet med forgjengerne til VENICE, nemlig PMW-F5/F55:

Vinyl
Lucy
Marco Polo
Ex Machina
Billy Lynn’s Long Halftime Walk
Tomorrowland
Cafe Society (som faktisk var første gang at Woody Allen brukte digitalt kamera)
After Earth
Alice Looking Through The Looking Glass

 

Filmfotograf Ed Wild (midten) snakker om hvordan det var å lage film med VENICE. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

 

– Det er ganske lenge siden forrige kamera, må vi innrømme, så hva har dere gjort Sony, lurer dere kanskje på. Har dere sovet? Fem år ganske lenge. Sannheten er at vi hele tiden har fylt på med mer spesifikasjoner for kamerane, så vi er nå oppe i versjon ni, informerte Sonys Sebastian Leske.

Arbeidet med VENICE har foregått i flere år, og alt til den minste detalj er helt bevisst. Fra utseende på knappene, størrelsen på displayet … kort sagt: alt funksjonalitet.

– Vi har snakket med folk som jobber med å skape filmer: filmfotografer, regissører, klippere. Disse menneskene vil ha en stabil partner. De er opptatt av å fange vakre bilder for å få frem historiene, og at utstyret de bruker er enkelt og intuitivt.

– Vi er så stolte, etter mange års utvikling og masse research blant filmskaperne, av å presentere den nye flaggskipmodellen VENICE.

– De viktigste med kameraet er at den er i full-format: 36 x 24 mm. Dermed kan man filme innenfor alle ønskelige formater, og man kan bytte til ulike objektiver, med Positive lock-systemet. Vi mener «Full Frame» er veien å gå. Jeff Allen fra Panavision har sagt at han tror full-formatet blir standard.

Sebastian Leske, Product Marketing Manager, Cinematography, Sony Professional Solutions Europe, inne i John Barry Theatre på Pinewood Studios i England. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Full-formatet gir opp til 6048 x 4032 pixler (6K) i sensoren for formater som 2.39:1 eller Large Format Scope.

– Alle er på jakt etter å å få frem en dybdeeffekt, en anamorfisk «look» og det blir stadig mer bruk av anomorfiske linser, for å få «flares», fra glasset.

Sony fremhever også at VENICE har større fargedybde enn analog film, en ekstrem rask lukker for å hindre uskarpe bilder og forstyrrelser, kalt «jello-effekten».

Sonys produktsjef fremhevet også at de var opptatt av å få frem en «filmlignende fargereproduksjon» med VENICE-kameraet.

Kameraet lanseres først i februar 2018 og bare for «kroppen» – uten noen linse og ekstrautstyr – snakker vi rundt 37.000 Euro i veiledende pris.

Slik ser Sonys «pride and joy» – VENICE – ut. This will set you back … nærmere 400.000 kroner og litt mer med alt av linser og utstyr. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Produktbilde av VENICE. Kameraet lanseres i februar 2016, og har 6K-oppløsning. Foto: Sony Professional.

Men noen filmskapere har allerede fått leke seg med prototypen.

Filmfotograf Ed Wild fra England fikk lage en kortfilm, som vi fikk sett under presentasjonen, og regissør Joseph Kosinski (Tron Legacy) laget en fullbefaren kortfilm kalt The Dig med kameraet.

(Mer om disse filmene i en egen reportasje.)

 

John Barry Theatre, kinoen på Pinewood Studios, oppkalt etter den britiske filmkomponisten. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

 

Ed Wild under innspillingen av sin kortfilm med VENICE-kameraet i bruk. Foto: Sony Professional.

 

Et eksempel på hvordan anamorfiske bilder blir «skutt» med VENICE-kameraet. Foto: Sony Professional.

 

Sony Professional lansering av VENICE
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMPRODUKSJON
15. september 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMPRODUKSJON

Nå kommer «koronafilmen»

admin24. januar 2021
Les mer

Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem

admin19. januar 2021
Les mer

Ser Cruise og Mission: Impossible 8 mot Bergen?

admin17. desember 2020
Les mer

Viggo Mortensen måtte selv spille for å få realisert regidrømmen

Gunnar Rehlin15. desember 2020
Les mer

Disney med enorm liste av kommende prosjekter

John Berge11. desember 2020
Les mer

Peter Dinklage inntar superheltrolle

Veronica Karlsen1. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nå bekrefter Daniel Craig at han fortsetter som James Bond
Filmfotograf som fikk leke seg med Sonys nye superkamera har Jodie Foster som favorittregissør