• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Solo slår ikke an i samme skala som andre Star Wars-filmer

Det var kun tre personer og så Solo: A Star Wars Story på premierevisningen hos Caroline kino i Kristiansund. En av de var kinoansatt, mens en annen hadde en fribillett til gode. Foto: Bertil Dyrnes.
Solo slår ikke an i samme skala som andre Star Wars-filmer
John Berge
28. mai 2018

Solo-filmen er den svakeste, kommersielt sett, så langt av Disneys nye Star Wars-filmer. På Facebook-forumet hos den norske fansen er det høy temperatur i debatten om hvorfor.

Èn ting er sikkert, uansett (bort)forklaringer, så er mange Star Wars-fans åpenbart skuffet over forrige episodefilm, Star Wars: The Last Jedi og flere virker lite gira på å se vårens nye film.

Hos ratingnettstedet Rotten Tomatoes er kritikerne begeistret, med 91 av 100 prosent ferskhet, mens publikum er helt nede på 41 prosent vedrørende Star Wars: The Last Jedi.

For Solo: A Star Wars Story er situasjonen pr. 28. mai 2018 bedre. Her liker 60 prosent av publikum filmen.

Solo: A Star Wars Story hadde norgespremiere onsdag 23. mai 2018 og ble sett av 45.360 personer på kinoene i løpet av disse dagene.

Joonas Suotamo som Chewbacca i Solo: A Star Wars Story.

Helgebesøket, fredag 25. til søndag 27. mai var på 23.516 personer.

Det er markant lavere besøkstall i Norge enn de tre forrige (og tre første Star Wars-filmene som Disney har lansert etter at de kjøpte Lucasfilm).

Ifølge Dagbladet, som har innhentet tall fra Disney, er dette billettsalgstallene for disse filmenes fem første kinodager:

• Star Wars: The Force Awakens: 264.011 billetter
• Star Wars: The Last Jedi: 218.435 billetter
• Rogue One: A Star Wars Story: 159.580 billetter

Som avisen påpeker er femdagerssalget på Solo 70 prosent lavere enn på Rogue One.

Så, er det varmen, eller kvaliteten som har skylden?

– Å lansere film i Norge i mai har historisk vist seg å være en utfordrende måned, da sola skinner og varmen endelig er tilbake. Vi mener været er en viktig faktor når man ser på resultatet av helgen og siste fem dagers kinobesøk, skriver Cathrine Kanck-Vårdal, presseansvarlig i The Walt Disney Company Nordic, til Dagbladet.

På den norske Star Wars-gruppen på Facebook forklarer kinosjef Jørgen Søderberg Jansen fra Fredrikstad ting slik:

– Det er veldig stor forskjell på desember og mai, og denne helga var vel en av tidenes vakreste maihelger. Ingen filmer hadde bra besøk denne helga.

Helge Johansen forteller at han var en av ni personer i storsalen i Stavanger på lørdag. «God film, synes jeg,» skriver han.

Kim Remi Thoresen mener varmen kan ha mye å si her også. «Kino er lissom ikke det første man tenker på når det er 30 grader i skyggen». Men Tormod Nesje Jenssen er uening: «Ingenting er som en avkjølende kinosal i varmen og Star Wars på lerretet.»

Joachim Næss mener: «Skulle ikke ha kødda med Star Wars-fansen slik de gjorde i forrige film. Likte denne filmen faktisk godt selv, men forstår godt at mange ikke vil se denne som en slags protest på den forrige.»

Holger Lockertsen mener «hardcorefansen var på premiere i varmen», men at andre interessenter venter til været blir dårligere.

«Og så er det ikkje like stor almenn interesse for ein spinoff som for trilogiane. Det er den store almenne interessa som driver talla opp, ikkje at hardcorefanns ser filmen tre ganger,» skriver Holger Lockertsen.

TJ Hamre mener dette: «Alle som seier at dei ikkje har lyst til å sjå den burde virkeleg sjå den. Den er nok den beste Star Wars-filmen som Disney har gitt ut so langt.»

En annen fans, Morten Jarle Garnes Ruud, er uenig: «Jeg har sett den, og jeg vil si det er den dårligste filmen Disney har gitt ut så langt, sammen med The Last Jedi. Elendig historie, middels skuespillerprestasjoner, dårlig humor, ikke et sekund følte jeg at jeg så en Han Solo-film, det jeg satt og så på var en Chewbaccafilm hvor han var sammen med andre fremmede personer, og en av dem kalte seg for Han.»

Jarle Berntsen mener «de har ødelagt Star Wars med politisk korrekt ekstrem feminisme.»

Solo-filmen fikk terningkast tre av KINOMAGASINETs anmelder, som dermed er på linje med anmelderne i VG, Dagbladet og NRK, for å nevne noen.

Anmeldelse: Solo: A Star Wars Story

Også internasjonalt karakteriseres filmen om Han Solo som en «flopp», selv om tallene isolert sett er gode, er de altså lave i forhold til de andre Star Wars-filmene.

Box Office Mojo beskriver filmen: «appearing to be a failure from a theatrical standpoint». Etter tre kinodager i USA har filmen spilt inn 103 millioner dollar, og 65 millioner dollar utenfor USA. (Filmen hadde premiere 25. mai i USA).

PS! Regissør Ron Howard har også kommentert lanseringen (via Twitter). Han anerkjenner at filmen ikke lever opp til forventningene, men sier at starten er ny rekord for en av hans filmer. Han oppfordrer folk til å se filmen selv og gjøre seg opp sin egen mening.

Didn’t meet projections but amounts to a new personal best. check #SoloAStarWarsStory for balanced feedback & then C it on a big screen! https://t.co/QsOxOLuo22

— Ron Howard (@RealRonHoward) 27. mai 2018

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
28. mai 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Anmeldelse: Solo: A Star Wars Story 23.05.2018
  • Ny trailer: Solo: A Star Wars Story 09.04.2018
  • Første trailer til Solo: A Star Wars Story 05.02.2018
  • A Star Wars Story: Han Solo-innspillingen i gang 31.01.2017

Siste saker fra STATISTIKK

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Avengers: Infinity War setter superrekorder på kinoer verden over
De nye dinosaurene trekker folk til kino