
Supervention 2
Norgespremiere: 28.10.2016
Regissører: Filip Christensen, Jan Petter Aarskog, Even Sigstad og Lasse Nyhaugen
Distribusjon: SF Studios
Varighet: 1 t 25 min
Teknisk: Lanseres på kino med 4K DCP og Dolby Atmos-lyd
Kommer som 4K Ultra HD Blu-ray i 2017, og på BD og DVD før jul 2016
Når Supervention 2 kinolanseres blir det med en ekte 4K DCP og Dolby Atmos-lyd. Deretter følger filmen også som Norges første 4K Ultra HD Blu-ray.
Dette forteller produsent Filip Christensen hos Field Productions.
De er, sammen med distributør SF Studios, klare med en ny, rå skisportsfilm som strekker strikken enda lengre enn den første Supervention-filmen fra tre år tilbake.

Produsent og regissør Filip Christensen hos Field Productions. Foto: Field Productions.
HVEM ER DISSE GALNINGENE?
Supervention 2 presenteres som et nært portrett, filmet over to år, av et knippe ski- og snowboardutøvere som lar publikum ta del i deres uforutsigbare reise, og utfordringene de møter underveis.
Blant disse finner vi Aksel Lund Svindal, som gjennom oppturer og nedturer lar kamerateamet komme tett inn på. Eller trebarnsfar Eirik Finseth fra Oppdal som setter utfor en gigantisk fjelltopp i Alaska.
«En helt utrolig fyr. En av de råeste frikjørerne, som ellers lever et normalt liv,» forteller Filip Christensen.
Supervention 2 følger altså opp Supervention fra 2013, som ble sett av 39.000 mennesker på kino, solgte over 22.000 på Blu-ray og DVD og hadde et digitalt salg på flere titusener. Netflix i USA kjøpte også filmen.
– Det har vært kjempegøy. Den forrige filmen hadde en fin jordomseiling og lever fortsatt bra på iTunes i 36 land. Det er veldig kult! forteller Filip Christensen.
HJALP TIL PÅ BIRKEBEINERNE
Den unge filmskaperen, som nå er blitt 28 år, sier at etter den første krevende vintersportfilmen trengte han og kollegene en pause. Da tok de andre kommersielle oppdrag. Blant annet hadde de «second unit» på skiscenene i storfilmen Birkebeinerne.
– Etter forrige film brukte vi ett år på å samle oss litt. Vi følte at vi hadde mer å gi. Vi måtte lage en ny film og en enda bedre film. Vi er en veldig ambisiøs gjeng som vil pushe grensene på det filmatiske og hva som foregår av ski- og snowboardkjøring. Mange satt igjen med spørsmål etter Supervention: hva slags mennesker er dette, og hvordan kan de holde på slik de gjør? Vi har derfor valgt å gå tettere på menneskene denne gangen. Filmen gir et litt dypere innblikk i hvem de er, men samtidig står den sterkt i forhold til spektakulære action- og naturbilder. Det er en sinnsyk blanding av fantastiske bilder og at vi følger mennesker på turer og opplever mye spennende. Vi håper at det er en god videreføring, og alt som sies er der og da. Det er veldig ekte. Det er ikke «talking heads» og intervjuer. Det er en utrolig utfordring å skape en fortelling på den måten, men det er så kult å gjøre det. Det hele fortelles i nåtid hele veien, sier Christensen entusiastisk.
Han er én av fire regissører: Jan Petter Aarskog, Even Sigstad og Lasse Nyhaugen er de tre andre.
Denne gang fikk teamet produksjonsstøtte fra Norsk Filminstitutt på fire millioner kroner. I tillegg kommer sponsorer og forskudd fra SF Studios, som også skal selge filmrettighetene ut i verden.

Teamet på location! Foto: Field Productions.
HØY OPPLØSNING
– Vi filmet over 90 % med Red-kameraer med 4, 5 og 6K oppløsing, så derfor vil vi vise det i 4K på kino og videomarkedet. Vi satser veldig høyt på det. Når vi først har skutt alt med disse kameraene i så høy oppløsning, er det ekstra kult å kunne benytte seg av den kvaliteten. Det blir ekstra tungt å jobbe med i postproduksjon. Det ble ufattelige 150 Terrabyte med materiale etter alle opptakene. Men vi satser høyt på alle ledd her. Vi gjør også Dolby Atmos-lyd, forteller Christensen.
– Vi har vært et svært team, hvor mange dyktige mennesker har bidratt. Vi har vært oppmot ni kameramenn på et opptak. Så vi har virkelig dratt til på på utstyrsfronten og håper det gjenspeiler seg på kino. Det har vært en ganske intens prosess, hvor vi jobber ekstremt i felt og i etterarbeidet.
– Er målet flere kinobesøkende?
– Jeg håper absolutt på flere publikummere, men tar ikke noe på forskudd. Jeg vil bli utrolig glad for hver enkelt som kommer på kino og ser filmen. Derfor har vi ikke overambisiøse mål. Der får filmen gå sin gang. Det er farlig å sette seg for høye mål, ettersom det norske kinomarkedet er uforutsigbart.
– Dere blir første norske film på det nye 4K UHD-formatet. Si litt om bakgrunnen for dette!
– Innholdet er ganske unikt innen sjangeren. En kombinasjon av rå bilder med ting som skjer, hvor alt er 100 % ekte. Spektakulære bilder som gjør seg godt i 4K, mye fin mye natur og lekre actionbilder. Grunnen til at vi velger å utgi den på 4K UHD er, i forhold til det fysiske markedet, at det ligger noe i den UHD-utviklingen. Det er fortsatt ganske mange som investerer i gode hjemmekinoer og vil se kvalitetsfilmer der. De har vi lyst til å tilfredstille. Vi går for gull, så får vi se hvilken vei markedet tar. For meg er det helt naturlig å tenke i de baner!
Saken er hentet fra KINOMAGASINET 6•2016 SOM DU KAN LESE DIGITALT HER:

Supervention-filmplakat

Supervention 2-filmplakat.
Facebook
RSS