
Filmene som vises ila. tirsdag 7. april til mandag 14. april er:
Alle utlendinger har lukka gardiner
Apocalypse Now: Final Cut
Adjø Montebello
Bloodshot
Dronningens Corgi
Elleville Elfrid
Fremad
Flukten over grensen
Fjols til fjells
Klovn 3: The Final
Parasitt
The Gentlemen
(OBS! Dette gjelder pr. lørdag 4. april. Arrangørene sier at flere filmforestillinger skal føyes til på lørdag 12. april og søndag 13. april, når man ser hva slags filmer som slår best an.)
Praktisk informasjon:
Bilene vil plasseres med to meters mellomrom, alle vinduer skal være lukket, billetten skannes gjennom bilruten og det er ikke lov til å forlate bilen under arrangementet. Innslipp for publikum vil starte 45 minutter før hver forestilling slik at alle får tid til å finne seg til rette før filmstart. Telenor Arena har naturligvis innhentet alle nødvendige tillatelser fra helsevesen, politi og brannvesen. Øvrig info om arrangementet finnes på www.driveinkino.no. Publikum henvises til å følge FHIs retningslinjer: https://helsenorge.no/koronavirus.
Mer informasjon: https://driveinkino.filmweb.no
Filmprogrammet er variert, og inneholder noe for enhver alder og smak. Publikum kan velge blant nye filmer som ikke har hatt kinopremiere ennå, filmer som sto på programmet da kinoene ble stengt og et og annet gjensyn med eldre godbiter. De fleste forestillingene er i salg fra lørdag 4. april, mens enkelte godbiter vil føyes til i begynnelsen av neste uke.
Et historisk samarbeid mellom kinokonkurrenter gir Stor-Oslo-publikummet mulighet til å velge mellom et utvalg av 28 filmforestillinger fordelt på sju påskedager.
Det er duket for Drive-in-kino på Telenor Arena fra tirsdag 7. april til mandag 14. april.
Med plass til 115 personbiler pr. forestilling kan i alt maksimum 3.220 biler få plass under de i alt 28 planlagte kinofilmvisningene.
Det er Filmweb som fronter arrangementet «Drive-in kino», mens konkurrentene Nordisk Film Kino og ODEON kino også står bak. Nettsiden til prosjektet er på lagt på Filmweb.no, som igjen leder til Telenor Arenas Ticketmaster-billettssystem.
Rema 1000 er hovedsponsor. For første gang i norske kinoers historie oppfordres dermed kinopublikum til å kjøpe kinogodteri nettopp hos en dagligvarebutikk. Kinokiosk blir det nemlig ikke på Telenor Arena, og alle som skal se filmene må sitte i bilene fra de kjører inn til de kjører ut igjen.
Etter det KINOMAGASINET kjenner til har det vært utallige innspill overfor de to kinokjedene om å lage drive-in-kino-arrangementer, men med ulik grad av praktisk gjennomføringsevne. Hvorvidt disse innspillene kom før eller etter at Lillehammer kino gjennomførte sitt arrangement, som første kino med drive-in-kino under koronakrisen, er ikke klart for oss.
Det ble i alle tilfelle satt ned en arbeidsgruppe i Oslo. Avtroppende Fox-direktør Tore Fredrik Dreyer og PlayStation-ansvarlig Lars Marius Walbye var initiativtakerne til prosjektet, og de som initielt sett tok kontakt med Nordisk Film Kino.
Og i stedet for å krangle om hvilken av kinokjedene som skulle arrangere dette, og hvor, ble det bestemt at alt kunne gjennomføres i regi av det som fremstår som kinobransjens samlende firma, Filmweb.
– Det har vært mange forskjellige initiativer i Oslo, men de forskjellige aktørene har alle vært opptatt av at det skulle være ordentlig gjort, forteller Elisabeth Brinch, kommunikasjonsansvarlig Filmweb AS, til kinobransjens fagblad.
– Telenor Arena ble vurdert som det beste stedet i Oslo-området, forteller Brinch.
– Christin Berg i Nordisk Film Kino sto for dialogen med filmdistributørene og utvalget av filmer, mens vi i Filmweb laget nettsiden på rekordtid. Vi har alle jobbet døgnet rundt, hatt videomøter og samarbeidet har vært fantastisk, sier Brinch videre til KINOMAGASINET.no.

Elisabeth Brinch. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Filmvisningene har såkalt premiumbilletter for bilene som skal stå parkert nærmest lerretetet, som koster 375 kroner, mens bilene som skal stå lengre bak koster 275 kroner.
Lerret er på ca. 18 x 7 meter. Som ved andre drive-in-kino-visninger andre steder i landet blir lyden sendt via FM-båndet. Men det vil også settes opp 24 basshøyttalere. Trippel-M er teknisk leverandør.
Her er noen kommentarer fra aktørene, som ble lagt ved pressemeldingen lørdag 4. april:
«Det er ingen tvil om at film er best på kino, og vi synes det er stas at Telenor Arena blir påskens store kinosal.»
Markedsdirektør Erlend Bøksle og programdirektør Christin Berg hos Nordisk Film Kino.
«Denne påsken blir annerledes på alle mulige måter for de fleste. Med drive-in-kino ønsker vi å gi publikum en kino-opplevelse utenom det vanlige. Filmweb har sammen med samarbeidspartnere lagt til rette for kinofilm i skikkelig kinokvalitet, og Telenor Arena er den perfekte rammen for en flott filmopplevelse.»
Aministrerende direktør i Filmweb Harald L. Sæther.
«ODEON Kino er glade for dette samarbeidet som gir våre gjester et tilbud i påsken i disse spesielle tider. Arrangementet på Telenor Arena er på et nivå vi er stolte av å kunne være med på, vi gleder oss til se våre gjester igjen til en kinoopplevelse utenom det vanlige.»
Kommersiell direktør Jon Einar Sivertsen i ODEON Kino AS.
LES OGSÅ:
Facebook
RSS