• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

SF Kino vil selge kinogodt så dyrt som mulig

SF Kino-direktør Ivar Halstvedt under Den norske kinokonferansen 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.
SF Kino vil selge kinogodt så dyrt som mulig
John Berge
10. november 2016

Den norske kinokonferansen 2016

07.11.2016 - 10.11.2016, Hamar Kino
Arrangør: Film & Kino

KINOMAGASINETs dekning er støttet av Skeie.

HAMAR: SF Kino-direktør Ivar Halstvedt sier at kjeden setter kioskprisene «så stivt som mulig».

– Vi vil prise det så stivt som vi klarer. Ingen kommer på kino fordi det er billig, sa Halstvedt om kinogodtet under sitt foredrag på Den norske kinokonferansen 2016.

Temaet var «kiosksalg på store kinoer».

Her ble det satt fokus på nettopp salg av kioskvarer, og hva som er aktuelle trender innen norsk kinodrift på området.

– Vi er heldige og vante til at folk kjøper uansett pris. Til og med våre billigste tilbud er ikke billige for de som er veldig prisbevisste, medgikk Halstvedt.

NYOPPUSSET KIOSK: SF Kino Skien fikk en ansiktsløfting i 2015. Foto: SF Kino Skien.

NYOPPUSSET KIOSK: SF Kino Skien fikk en ansiktsløfting i 2015. Foto: SF Kino Skien.

Og fortalte at SF Kino nå har forlatt mye av det han kalte «kjøp 3, betal for 2»-tilbudsdriverne, men i stedet vil si til kundene: «Kjøp dette produktet».

– Vi måtte gjøre det. Vi så at det hadde salgseffekt på attraktive tilbud, men vi tapte for mye på marginsiden. Den er særdeles viktig. Det er en stolthet for oss å levere økonomisk «excellence». Vi har nå mange av de samme produktene, men ikke lenger rabatten som viktigste driver. Vi har økt topplinjen på disse produktene med 40 prosent i forhold til før.

Haltsvedt sa videre at kampanjetilbudene ikke var «viktig nok verken for oss eller kundene», og at SF Kino nå er veldig fornøyd med margin- og salgsøkning.

– Vi har justert prisene til det markedet tåler og fjernet produkter som har vært hyllevarmere.

Han viste så frem de nye kioskløsningene i Sandvika, Lillestrøm og Ski. Snittsalget er økt med ti prosent og marginen er opp to prosentpoeng, fortalte SF-direktøren.

Kjeden har fjernet fysiske hindre, som glass og dører, og åpnet opp kioskene. Målet er økt salg. Det drives årlig salgstrening av personalet i regi av Location Norway AS.

– Vi har prøvd å plassere varene der de bør være: popcorn og drikke først, og hva vi ønsker å selge kundene. De billige produktene kommer til slutten av veien gjennom kiosken – som lollipop og småprodukter – ved kassene.

I en paneldebatt like etterpå medgikk Halstvedt at han tidligere har bygd «shop-in-shop»-kiosker, men at han nå ikke aner hvorfor han gjorde det. Nå er det kun åpne løsninger som teller.

Halstvedt ble spurt av debattleder Corinne Thibaut fra Coca-Cola om hva som da var et akseptabelt prisnivå på kioskvarer.

– Det finner vi ut med prøving og feiling. Vi ser at noen priser er for høye, men vi går bare til grensen, og ikke over, sa Halstvedt.

Kinobransjen kaller kundene som tar med seg eget godteri og drikke på kino for «smuglere».

Ifølge Coca-Cola er det rundt 42 prosent av de norske kinokundene som ikke handler hos kinoene når de besøker kinoene for å se film. Dette viste en undersøkelse selskapet foretok i 2014.

Corinne Thibaut sa også at mange kunder er mer prisbevisste. «Hvorfor skal jeg betale 15 kroner for en Cola i nabobutikken og over 30 her?» ga hun som eksempel.

En annen klar trend er at kundene ønsker selvbetjeningsløsninger, f.eks. av egenkomponert drikke eller å skuffe i popcornet selv.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
KINOBRANSJEN
10. november 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Nytt unikt Harkness-lerret hos SF Kino Lillestrøm 01.11.2016

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Viktigheten av trailerkjøring
Ny rapportserver kommer i 2018