
7. desember 2016 lanserte SF Kino i Norge sin egen applikasjon for iOS og Android-telefoner.
– Vi har prøvd å lage en enkel og fornuftig måte å forholde seg til info om filmene og kjøpe billetter, forteller Jon Einar Sivertsen, som er COO (Chief operating officer) for SF Kino i Norge.
Kjeden, som er nr. to i markedsandel i Norge, er en del av Nordic Cinema Group (NCG), som igjen er Nordens største kinokjede.
Appen er foreløpig bare lansert i Norge, men de andre landene kommer etter, sier Sivertsen. Svenskene har en egen app fra før av, men en eldre variant av den nyeste som nordmennene nå har fått adgang til.
– Hva er forskjellen på en app og bruken av nettsidene?
– Med en app kan vi være mer personlig i dialogen og tilpasse det hele for de som er ofte på kino. Kort sagt: en app er for de som bruker kinoen ofte, mens nettsiden er for alle.
Sivertsen sier det er en «myk lansering», hvor kjeden har begynt å kommunisere budskapet om appen på kinoenes ulike Facebook-sider, samt annonse i siste SF KINO-magasinet.
Det skal også reklameres for appen via reklame på lerretene i salene og digitale visningsflater å kinoene.

Jon Einar Sivertsen, Chief Operating Officer hos SF Kino i Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
– Det hele har gått knirkefritt. Det har vært bare en kræsj på nedlasting til et Android nettbrett.
– Tilbakemeldinger?
– Ja, det er allerede sagt at gjestene setter pris på lagre kredittkortet og slipper å taste inn detaljene flere ganger.
Sivertsen sier det er «et hundretalls aktive brukere» til nå. Det er han fornøyd med, all den tid det hele er i startfasen.
SF Kino kommer også med e-billett, som kan vises frem i appen og skannes av kontrolløren, på nyåret 2017. Her henger SF Kino etter konkurrenten Nordisk Film Kino, som har dette i sitt billettsystem, og alle kino- og kulturhus som har DX-systemet.
– Det er en klar forventning fra kundene at man skal ha dette, sier Sivertsen.
Han lover forbedringer av appen etterhvert.
– Hva med kundeklubb. Her har konkurrenten Nordisk Film Kino passert 200.000 i sin Kinopluss-klubb. SF har vel klubb i Sverige. Hvorfor ikke Norge?
– Vi har ikke hatt muligheten til det, men det er mulig at vi kan få det, i en eller annen variant, senere. En kundeklubb er ikke noe poeng i seg selv. Poenget er å komme i dialog med kundene slik at de blir interessert i å gå oftere på kino.
SF Kino har også lansert nye nettsider. Les en egen sak om dette her:
PS: Filmweb har også annonsert at de kommer med en ny, forbedret App. Mer informasjon om dette når vi får mer informasjon.

Slik reklamerer SF Kino for sin nye app.
Facebook
RSS