
Det ble 155.459 solgte billetter de tre første kinovisningsdagene av Skjelvet, som hadde premiere fredag 31. august 2019.
Inkludert førpremierer er det totale salget oppe im 163.172.
Salgstallet for premierehelgen er over 20.000 mer enn den første filmen, Bølgen, hadde den første helgen på kino. Bølgen hadde premiere 28. august 2015.
Den første helgen med Bølgen ble det solgt 135.268 kinobilletter.
Dette var den tredje beste åpningshelgen for en norsk film på kino, en rekord den fortsatt har.
Skjelvet er dermed den nest-beste åpningshelg i antall solgte kinobilletter for en norsk film, kun slått av Kon-Tiki.

Regissør John Andreas Andersen og produsent Martin Sundland står bak Skjelvet.
Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Det er helt utrolig, sier en jublende glad produsent Martin Sundland i en samtale med KINOMAGASINET.no når vi slår på tråden for en gratulasjonsprat.
Nå blir det et glass champagne til lunsj for Sundland og kollegene hos Fantefilm på denne historiske mandagen.
Sundland beskriver det som «fantastisk hyggelig at så mange kinogjengere strømmer til salene.»
– Vi har laget en film som er en kinofilm i n’te potens. En stor spektakulær film som absolutt er ment for det store lerretet. På tilbakemeldingen ser vi at det ikke bare er kritikerne som er fornøyde, legger han til.
Det er blitt gitt terningkast fem hos medier som VG, NRK P3 Filmpolitiet, Dagbladet m.fl.
Les KINOMAGASINETs anmeldelse her:
– Dette er helt sinnsyke tall, i en helg med strålende sommersol, og hvor sommeren kom tilbake, sier Martin Sundland.
– Tror du at Skjelvet kan nå opp på Bølgen-tallet på 830.000 solgte kinobilletter?
– Jeg vil ikke spå. Men forhåpentligvis snakker de over 150.000 som så den denne helgen varmt om den, så blir det spennende å se hvor mange som vil få den med seg. Vi har truffet en ny nerve. At vi kan noe man ikke tidligere trodde man kunne i Norge – at vi kan fortelle denne type historier på norsk.
Før lanseringen skrev Kampanje om den massive reklamekampen for Skjelvet. Blant samarbeidspartnerne er VG, Volkswagen, Burger King, Feras/Citizen klokker, Film og Kino, Capa, Filmweb.no, Media Direct, NF Kino og Odeon Kino.
Ifølge NRK.no er lanseringsbudsjettet for Skjelvet på over 5,7 millioner kroner. Den kostet 52,1 millioner å produsere.
I Oslo valgte både ODEON og Nordisk Film Kino (NFK) å vise Skjelvet i rekordmange saler i premierehelgen. ODEON i Oslo hadde 41 visninger (hos en kino med fjorten saler) og NFK i Oslo hadde 76 visninger første dag.
Facebook
RSS