
Den store kinodagen 2016
Lørdag 5. november 2016 ble Den store kinodagen arrangert for 29. gang over hele landet.
Besøksrekorder under Den store kinodagen:
2016: 203.065 besøkende
2015: 198.458 besøkende
2013: 192.263 besøkende
Kilde: Film & Kino
OPPDATERT MED NYERE TALL: Det ble en kraftig ny besøksrekord under Den store kinodagen (DSK) i 2016.
I 2015 var det 200.947 besøkende under DSK.
I år – 2016 – ble det endelige tallet 215.537 (pr. 07.11.2016)
Ifølge en pressemelding fra Film & Kino var det 203.065 kinobesøk lørdag 5. november hos de 103 deltagende kinoene under DSK.
151 kinoer deltok under DSK 2015, mens det var 103 registrerte i 2016. Men alle var med.
– Grunnen til at det var færre registrert hos oss i år kan være at færre ønsket materiell, enten fordi de hadde fra før eller utviklet eget, sier administrerende direktør Guttorm Petterson i Film & Kino til KINOMAGASINET.
– En vanlig kinohelg er besøket for alle tre dagene en normal helg (fredag, lørdag og søndag) ca. 150.000, så en enkelt dag med godt over 200.000 besøk er fantastisk.
– De store kinoene dominerer naturligvis, men selv her endres rekkefølgen betydelig i forhold til hva som er vanlig og oppfinnsomheten og kreativiteten er jevnt fordelt ut over landet. Det er utrolig hvordan kinoene står på denne dagen, mener Petterson.
Film & Kinos styreleder – og til daglig direktør for kinoen i Trondheim – Arild Kalkvik kaller DSK for kinoenes festdag overfor KINOMAGASINET.
– Den store kinodagen er vår gave til publikum. Vi hadde ikke fått det til uten at distributørene også gikk med på å gi publikum halv pris. Dette er en dugnad som alle er med på. Det var stor stas, med førpremierer og ansatte i kostymer. Dagen bidrar til at kino som den sosiale og festlige arenaen blir promotert, mener Kalkvik.
Det var flere kinoer som hadde førpremiere på både den norske filmen Snekker Andersen og julenissen og premiere på Doctor Strange.
Mange kinoer viste også Deepwater Horizon. Og tradisjonen tro ble Ringenes herre-trilogien vist som nattkino flere steder.
En lang rekke kinoer og kinokjeder er blitt flinke til å benytte sosiale medier i promoteringen av sine aktiviteter. Her noen utvalgte eksempler:
Facebook
RSS