• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Oscar-prisene gir kinoløft

Lars Fuglevik er programsjef hos ODEON Kino (t.v.) og Christin Berg er programdirektør hos Oslo Kino (t.h.) Begge foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Oscar-prisene gir kinoløft
John Berge
6. mars 2014

Både Oslo Kino og SF Kino forteller om økt interesse for filmene som vant Academy Awards.

– En Oscarstatuett gir som oftest utslag i besøket på den enkelte film. Ikke nødvendigvis med full kraft, men vi så allerede mandagen etter en økning i besøket på for eksempel 12 Years a Slave, Gravity og Dallas Buyers Club, forteller Christin Berg, programdirektør hos Oslo Kino, til kinobransjens fagblad.

– Vi har gitt filmene litt ekstra kapasitet fra fredag, og jeg tror vi vil merke en økning i besøket på disse filmene førstkommende helg.

Hennes kollega hos SF Kino, Lars Fuglevik, bekrefter samme tendens:

– Den gjeveste Oscar-statuetten til 12 Years a Slave er med på å gi et løft til filmen, sier programsjefen.

SF Kino vil dog ikke sett opp igjen Gravity, som ble kinolansert i fjor høst, og som nå er ute på video.

Men Oslo Kino setter den opp – på nytt.

– Ja, vi arrangerer en spesialvisning av Gravity – i 3D selvsagt – i den store salen på Colosseum på mandag kveld. En slik visning vil vi kunne genere godt besøk en mandagskveld, der besøket generelt er svakt, mener Christin Berg.

Hun mener at det er ekstremt mye god film på kino om dagen, og at det snakkes om film rundt middagsbordene, på trikken og i vennegjenger.

– Dette trigger besøket på de gode filmene. Alle må se 12 Years a Slave, Her eller Dallas Buyers Club. Og det er skikkelig flaut å si at man ikke har sett Gravity i 3D. Dette er bra for kinoen, for filmene, for alle, sier programdirektøren.

– Det som imidlertid er sikkert, er at konkurransen er stor. Det er alltid noen filmer som taper i dette gamet, filmer som ikke blir snakket så mye om, og som folk velger bort. Når man lanserer en film i denne perioden, er dette en risiko man må ta. Vi ser dessverre helt tydelig at det er filmer som kanskje kunne fått et større besøk i en annen periode, der det er færre filmer som retter seg mot samme målgruppe, sier Christin Berg.

Lars Fuglevik på sin side mener at Oscar-effekten ikke er så stor i virkeligheten.

– Vi som bransje ønsker veldig at det skal ha en effekt, men det er nok til syvende og sist ganske begrenset, mener han.

Fuglevik mener at for enkelte filmer kan Academy Awards-utdelingen gi en fornyet interesse.

Det beste eksemplet her er Kongens tale, som gikk opp i midten av februar 2011, og som løftet seg solid de to etterfølgende ukene av Oscarutdelingen. Dette var da også perfekt timing med kinolansering vs. utdeling, sier Fuglevik.

Han peker på noe av det samme for Amour, som gikk opp til jul 2012, og som siden fortsatte og fortsatte – og gjennom både Golden Globe og Oscarpris stadig fikk publikum påminnelser om filmens fortreffelighet, og derav fortsatt godt besøk.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
6. mars 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Synstolking på kino av Blind
Tror på opptil 500.000 Proktor-besøkende