
EclairColor HDR Onyx Cinema LED
7. november 2018 inviet Eclair sin nye EclairColor HDR Onyx Cinema LED-sal på sitt hovedkontor i Vanves i Paris.
KINOMAGASINET ble invitert til innvielsen. Våre reise- og oppholdsutgifter ble betalt av Eclair | Ymagis Group.
PARIS: Eclair og Samsung har nå åpnet den første post-produksjons miksekinoen med Onyx-skjerm. Neste steg for LED-skjermene er større versjoner beregnet for større kinosaler og muligens et samarbeid med Dolby.
Samsungs kinoskjerm, som de kaller Onyx, finnes nå fem steder i Europa.
7. november 2018 ble den nye kinosalen hos Eclairs kontor i Vanves i Paris innviet, og det er fungerende kinosaler med Onyx i Wien i Østerrike, Zürich i Sveits, og Stuggart og Frankfurt i Tyskland.
Onyx-salen i Paris er den aller første i en miksekino i Europa. Den eneste andre i verden finnes i Los Angeles.
Skjermen i Paris er på 228″, dvs. 5,2 meter, og tilbyr 2K. Den har ikke 3D.
De to andre størrelsene pr. dags dato er 455″ (10, 3 m.) og 607″ (14 m.) Disse har 4K.
Kilder på eventet til Eclair opplyser at det nå jobbes med større modulsammensetninger av LED-skjermene, slik at det kommer trolig 17 og 20-25 meter store oppsett. Det må til for mellomstore/store kinosaler. Men ingenting er offisielt og bestemt ennå.
– Dette er vårt nye flaggskip-jobbmiljø. Eclair har 111 år med erfaring, og har vært en innovatør hele tiden, og nå er vi en del av Ymagis-gruppen. De er elleve år gamle, forteller verten, Pascal Mogavero, visepresident i Eclair.

Pascal Mogavero, visepresident i Eclair. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
De siste årene har selskapet satset hardt på sitt High Dynamic Range-system, EclairColor. Det finnes ingen standard i kinobransjen for HDR (High Dynamic Range), og Eclair Color er et av de få alternativene (i tillegg til Dolby Vision).
Eclair-sjefene mener at det er vanskelig å se forskjell på 2K og 4K, og ikke lett å markedsføre, men at EclairColor gir en tydelig kvalitetsforskjell.
EclairColor brukes i remasteringen før kinolanseringene og installeres i hardware. HDR-systemet gir merkbart bedre farger, kontrast og et solid sortnivå. Avspilt på en Onyx-skjerm kontra selv de beste laserprojektorene viser målinger at Onyx slår disse i sortnivå.
Vi fikk demonstrert dette til det fulle på Onyx-skjermen, med side-ved-side visninger av innhold med og uten Eclair Color.
I demo-reelen var også What Happened To Monday/Seven Sisters, Tommy Wirkolas film. Andre filmer var Valerian and the City of a Thousand Planets og The World Is Yours, med flere.
Pt. støtter både Sony og Barco systemet EclairColor, og Onyx, selvsagt.
– Samsung tok kontakt med oss. De elsket EclairColor-standarden. Vi komplementerer hverandre og vil overbevise bransjen om viktigheten av HDR. Nå er det tide for neste steg! HDR vil bli den nye standarden i de kommende årene – slik farge ble standard mot svart/hvitt-filmer, sier Pascal Mogavero med stor entusiasme overfor KINOMAGASINET.no.

Céderic Lejune er Eclairs visepresident innen teknologi og innovasjon. Her foran inngangen til Onyx-salen i Paris. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Céderic Lejune er Eclairs visepresident innen teknologi og innovasjon. Han er til daglig basert i filmbyen Los Angeles, men var tilstede på Europa-lanseringen av Onyx Cinema LED-miksekinoen.
Lejune sier at han er med i gruppen som jobber med en kommende HDR-standard, og at Eclair ønsker den velkommen.
Lejune kan også fortelle at det er blant annet Netflix og Amazon som har «pushet studioene» med hensyn til både HDR og 4K.
Innen hjemmekino er det flere HDR-standarder, med Dolby Vision og HDR10 (og snart HDR10+) som de største. Og nylig ble 8K lansert.
Hvorfor kinobransjen «henger etter» vil ikke Lejune svare på, men han er soleklar i sin mening om forbrukerelektronikkmarkedet.
– 8K er ikke kinobransjen klar for, så det ser vi ikke det med det første. Når det gjelder hjemmemarkedet, så er elektronikkfirmaene desperate for å selge nye ting. De lager mange TV-er, og da trenger de å levere noe nytt. De tvinger teknologien på folk, mener Céderic Lejune.
– Det vi prøver å få til her er et nytt paradigmeskifte med HDR. Det som har skjedd de siste årene med 4K og HDR i hjemmekinodelen er at de hadde bedre bilder – for første gang – på TV-er enn kino. Det vi vil er å bringe tilbake «helteversjonen» på kinoene. Det er viktig for hele kinobransjen, sier han videre.

Céderic Lejune inne i Onyx-salen i Paris. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Samsungs mann på eventet var briten Paul Maloney, Business Development Manager Cinema.
– Det vi viser på Onyx er ikke et videobilde eller et projisert kinobilde – det er noe nytt! Folk har Netflix med HDR hjemme. De er vant til det. Og med Eclair Color tror vi folk vil begynne å se verdien av dette, sier Maloney.
En utfordring med Onyx er at skjermen, i motsetning til et perforert lerret, ikke kan gi senterlyden fra midten. Derfor er det nå et samarbeid med JBL. De kaller det Sculpted Surround Sound. Lyden kommer fra høyttalere over lerretet, men er digitalt manipulert med psykoakustikk så det skal fremstå som det kommer fra midtpartiet. Oppsettet er en tradisjonell 7.1.-sal, men det er forbedringer på gang.
– Kan det kombineres med Dolby Atmos? Vi venter spent, og vet at Dolby Atmos tester dette nå, får vi vite.
(PS! Eclair viste oss også rundt i sine lokaler og vi fikk vite mer om restaureringen av filmer i 4K og 6K. Meget spennende. Det viste seg, ikke så rart, at mange av de ansatte var filmsamlere. Denne reportasjen kommer senere.)
Og hva skjer videre? Utvikleren Céderic Lejune peker på Higher Frame Rate og en ny, forbedret 3D som neste store utviklingstrekk. Onyxs DCP-avspiller kan per dags dato vise 60 bilder i sekundet.
– Jeg er enig i at neste generasjon 3D må ha 4K, men da må alle kinoene endre systemene sine, slår han fast. Og det ligger i luften at dette ikke skjer med det første, nå som laserprojektorer og kinoskjermene (også fra andre merker enn Samsung) kommer for fullt.
CinemaCon 2018: Stadige laserforbedringer – og LED-skjermene imponerer fortsatt

Paul Maloney, Business Development Manager Cinema fra Samsung. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
En del av Ymagis-gruppen er også CinemaNext. I korte trekk byr enhetene på dette:
Eclair: Post-produksjon, kinofilmlevering, digital distribusjon, authoring av VOD/Blu-ray/4K m.v., restaurering av filmer.
CinemaNext: kinotjenester, salg av varer, reparatører, software, NOC etc. (Med norsk samarbeidspartner – Kino & AV Teknikk.)
Egen avdeling: VPF
Facebook
RSS