
– Det har vært veldig spennende. Jeg er positiv overrasket over hvor godt selskapet er drevet og hvor effektiv driften er!
Det sier administrerende direktør Jannicke Haugen i Oslo Kino (OK) til KINOMAGASINET.
Det var 10. oktober 2013 at KM kunne melde – som første medium – at hun fikk jobben som ny direktør etter Geir Bergkastet. Jannicke Haugen jobbet da som nordisk direktør i Egmont Kids Media, et selskap hun hadde arbeidet for i nesten 20 år.
Etter snart et halvt år som leder av Oslo Kino oppsummerer Haugen overfor kinobransjens fagblad hvordan det har vært å drive landets største kinobedrift.
FORDOMMER FOR FALL
Hun sier at spesielt én fordom har stått for fall for henne.
– Det som har overrasket mest er denne myten om kommunal drift. Den effektiviteten og den viljen til endring som alle ansatte viser, imponerer meg stort, sier Haugen.
Oslo Kino ble som kjent kjøpt opp av Nordisk Film Biograferne (Egmont) fra Oslo kommune våren 2013.
– Den gjengen som jobber her viser entusiasme og norsk dugnadsånd. Jeg er veldig imponert. Også er det en veldig hyggelig opplevelse å se stoltheten til medarbeiderne som jobber her. Det er en fornøyelse å jobbe med film og kino.
– Du har besøkt alle kinoene vet vi.
– Ja, jeg har reist rundt og besøkt alle kinoene. Det er en utrolig engasjert gjeng som er genuint opptatt av film og den totale kundeopplevelsen.
– Hvordan ble du tatt i mot?
– Jeg ble tatt veldig godt imot. Det er en åpen og ærlig gjeng.
«STORT POTENSIALE TIL Å GJØRE FORBEDRINGER»
Haugen sier en observasjon hun har gjort er at «Oslo Kino er veldig gode på drift», men at på noen områder vil det være lønnsomt å investere mer.
– Vi har en eier som er investeringsvillig og det er bra, for som sagt så er det et stort potensiale til å gjøre forbedringer. Min livsfilosofi er at man alltid kan gjøre ting bedre, og at vi må tørre å utfordre oss selv på hvorfor gjør vi det vi gjør.
– Så hva gjør dere med hensyn til nettopp investeringer?
– CRM-systemene våre oppgraderes. Vi skal behandle og følge opp kundene våre enda bedre. Ålesund kino er nå oppgradert, og nå er det Colosseum som står for tur. På Colosseum skal vi oppgradere foajeen og bygge nye kiosker. Det hele skal bli mer publikumsvennlig.
HVA MED FESTIVALPLANENE?
– Da Egmont overtok sa Allan Hansen, adm.dir. Egmont Nordisk Film, at de umiddelbart skulle investere noen penger i vedlikehold og oppgradering av eksisterende bygg, og at de hadde planer om utvidelse med flere tilbud, det gjelder festivaltilbudet for byen og generelt for Oslo som den naturlige filmhovedstaden i Norge. Hva skjer rundt dette et år etterpå?
– En filmfestival står på planen, og den er på planen fortsatt, i en innledende fase. I tillegg gjennomgår vi nå hvert eneste kinohus og ser på hva som må gjøres hvert sted. Og, ja som du er kjent med, jobber vi med prosjektet i Sandefjord, i samarbeid med kommunen.
– Dere har vel også bydd på KinoSør?
– Vi er i kontakt, det er alt jeg kan si. Det er et ønske om å ha mange flere kinoer i kjeden, og ingenting hadde gledet meg mer.
DANSK STYRING
– Er det tett styring av Oslo Kino fra det danske hovedkontoret?
– Vi jobber tett med danskene og jeg sitter i den danske ledergruppen. Det er viktig å få ut synergier fra begge land og lære av hverandre, med felles prosjekter. Sammen er vi sterkere. Eierne er veldig fornøyde og samarbeidet er topp. Jeg har hatt nordisk ansvar fra før av, så jeg er vant til å jobbe nordisk.
– Det var kanskje en stor fordel og en grunn til at du fikk jobben?
– Det er ikke et minus at man kjenner Egmont og strukturen!
VICTORIA-SLAKTEN
– Hvordan går satsingen på Kino Victoria? Dere hadde en forferdelig start med slakt i VG.
– Vi fikk verdens dårligste kritikk av kjøkkenet vårt. Jeg har ikke sett verre i mitt liv. Derfor var det en stor glede å få terningkast fire allerede et par måneder senere. Jeg er stolt av Victoria. Jeg liker konseptet med å kunne spise før eller etter å ha sett film og i tillegg kunne ta med seg et glass vin inn salen. Det er også et godt sted å ha arrangementer for våre B2B-kunder.
– Er du fornøyd og er besøket der bra nok?
– Jeg er fornøyd, men besøket er ikke bra nok. Og uansett besøkstall, ønsker vi vil alltid å ha mer besøk. Men Victoria som konsept er bra og lønnsomt.
PRISER, DISNEY, FILMLEIE & CANNES …
– Dere har landets dyreste kinopriser. Er det greit?
– Jeg er ikke ukomfortabel med den justeringer etter fire år. Og her har vi også lagt til grunn en ny prisstruktur som du kjenner til fra før av og har skrevet om tidligere.
– Og så ble dere enige med Disney?
– Ja. Det er en god avtale, hvor begge parter er fornøyde. Forhandlinger tar ofte tid, og det tar tid å få til endringer. Denne endringen krevde innsats fra begge parter. Vi spurte om konkurransedyktige betingelser, og nå er vi veldig fornøyd med avtalen med Disney. Det er aldri hyggelig å ikke kunne tilby publikum film, men derfor satte vi også opp Captain America noe forsinket, men jeg tror ikke dette fikk de største konsekvensene.
– Er dere enig med alle byråer nå?
– Det er ingen andre vi er uenige med. Men vi er konstant i forhandlinger.
– Har du fått satt deg godt nok inn i kinodrift?
– Jo mer man vet, jo dummere føler man seg, men jeg lærer nytt hver eneste dag. Jeg var 20 år i samme bransje sist. Jeg er ydmyk i forhold til kinofaget.
Jannicke Haugen tilbragte nylig tid under sin første Cannes-filmfestival. Hun gledet seg i forkant til å få oppleve hele atmosfæren, være en del av det miljøet, se masse film og treffe masse folk fra bransjen.
– Hvordan var det å være i Cannes?
– Cannes var bra. Jeg fikk sett mye film og traff masse folk fra bransjen og ikke minst oppleve atmosfæren. Jeg ble veldig begeistret for filmen Turist.


Facebook
RSS