
Trenden med luksussaler har spredt seg som ild i tørt gress. Nå begynner norske kinoer for alvor å spre konseptet ut i enda større skala.
For nå er det ikke bare rader med «luksusstoler» eller egne saler med dette som gjelder. Nå skal ALLE salene være luksus.
Kilder i kinobransjen forteller til KINOMAGASINET at man i Norge liker å skryte på seg at man er innovative og fremoverlent med hensyn til utvikling av kinodriften. Men innen konseptet «luksus» var man ikke på ballen raskt nok, og skjønte ikke i starten at dette ville drive markedet mer fremover og være mer inntektsgivende. Betalingsviljen er stor for noen kroner ekstra for å sitte godt mens man først har tatt beslutningen om å dra til sin lokale kino.
Første kino i Norge hvor alle salene nå er «luksus» er hos ODEON Moss.
Der var det nyåpning onsdag 10. april 2019 etter noen hektiske uker med oppussing. ODEON Moss startet prosessen mandag 4. mars 2019.

En av de nye salene hos ODEON Moss. Foto: Gunnar Kopperud. (Gjengitt med tillatelse fra ODEON.)
ODEON Moss har nå fem luksussaler, som ordfører Hanne Tollerud formelt åpnet under et arrangement med 100 inviterte gjester.
ODEON markedsfører salen som «landets første luksuskino med lik standard i alle fem saler.»
Dette innebærer blant annet:
Salene fikk nye overflater i tak, vegger og gulv.
Nye stoler i alle fem saler fra VIP Cinema Seating, Rocker-model.
Ny laser-projektor fra NEC i sal 2.
Alle saler er renovert og gjenoppført med ODEON-design.
8,5 millioner kroner kostet saligheten.
– Dette er den største oppgraderingen ODEON gjør i Norge i 2019, forteller markedskonsulent Tony Fjærgård hos ODEON Norge til KINOMAGASINET.no.

En av de nye salene hos ODEON Moss. Foto: Gunnar Kopperud. (Gjengitt med tillatelse fra ODEON.)
– Totalt sett fremstår ODEON Moss som en luksuriøs kino etter denne oppgraderingen, og på lik linje som de mest moderne sentrene ellers i Europa, sier Fjærgård.
Kinoen i Møllebyen åpnet i august 2001 og det har ikke vært større oppgraderinger etter dette. Før nå i 2019.
ODEON Moss har de siste årene hatt en god utvikling i besøket. ODEON Moss hadde et toppår i 2016 med 135.000 besøkende og to normalår etterfulgte i 2017 og 2018 med ca. 120.000 besøkende.
Dette er en solid økning fra 2015 hvor ODEON Moss hadde et besøk på 105.000 besøk.
– Dette er en utvikling vi er meget godt fornøyde med og vi ser et potensiale for videre økning. Det er et stort oppsving for hele Møllebyen at prosjektene til Höegh eiendom nå begynner å bli realisert. Vi merker en positiv utvikling i området nå som vi har fått på plass broen mellom Møllebyen og Verket, i tillegg til innflyttingen av både privatpersoner, næringsliv og kulturliv i nabolaget, sier Fjærgård.
ODEON ble etablert i England i 1930, og har blitt en av de mest kjente merkevarene innen kinodrift i verden. I mars 2017 ble SF Kino AS kjøpt av ODEON Cinemas Group, som er en del av det amerikanske kinoselskapet AMC Theatres. «Historien vår som SF Kino er vi stolte av, men nå går vi inn i en ny æra», sier Ivar Halstvedt, adm. direktør i ODEON.
ODEON drifter pr i dag elleve kinosentre. Det nyeste, ODEON Oslo, ble åpnet 22. mars 2018.

En av de nye salene hos ODEON Moss. Foto: Gunnar Kopperud. (Gjengitt med tillatelse fra ODEON.)

ODEON Moss. Foto: Gunnar Kopperud. (Gjengitt med tillatelse fra ODEON.)
Facebook
RSS