
New York City har fått en ny, elegant kunstfilmkino, gjort enda mer elegant takket være en viktig norsk «touch». Quad Cinema i Greenwich Village startet i 1972 og har nå blitt renovert av en filmelskende eiendomsentreprenør.
Mannen heter Charles S. Cohen, som kjøpte lokasjonen i 2014, skriver The New York Times. Han driver også filmdistribusjonsselskapet Cohen Media Group.
«The seats are from Norway. They’re really comfortable, and there are no other theaters in New York that have them,» sier han til New York Citys lokalavis.
Og det er Skeie Seating AS fra Sandnes i Norge som står bak leveransen.
Det hele er enda en stor fjær i hatten for Sandnes-selskapet, som med dette leverer til sin tredje amerikanske kino.
Den to første var heller ikke hvilken som helst. Først til Tour Lobby Theatre, hos studioet Warner Bros’ i Burbank i California. Dernest til Silver Screen Theater på Melrose Avenue i Hollywood, USA. Også der var Cohen bestilleren.

En av salene hos Quad Cinema i New York. Foto: Quad Cinema.
– Quad Cinema var en av de første multiscreen-kinoene i New York i sin tid, sier salgs- og markedssjef i Skeie Seating, Knut Godal, til KINOMAGASINET.
– Vi har levert Sonate Rocker og noen Tip-Up i alle de fire salene, sier Godal.
– Hva betyr en slik levering for Skeie?
– På kort sikt: økt omsetning. På lang sikt en sterk referanse i et kinomarkedet i USA. Dette og Warner har gitt oss en fot innenfor et spennende marked i USA. Vi har levert til flere auditorier i USA, men ikke kinoer, før dette.
– Dette «arthouse-segmentet» er der vi har de fleste internasjonale kundene, hvor de verdsetter høyere komfort og livstidskostnad på produktene.
– Kan det bli flere USA-leveringer i år eller neste år?
– Det kan skje. Dette har skjedd via vårt gode navn og rykte. Men nå ser vi for oss at det kan resultere i ytterligere leveranser. Referansen kan knapt bli bedre. At New York Times skriver om det betyr mye. I tillegg blir vi nå snakket om. Vi har levert kvalitetsprosjekter over mange år som har gitt oss en posisjon i markedet, som en partner å stole på.
Så fornøyd er Cohen at det også ble Skeie-stoler på en av New York Citys mest eksklusive kinoer.
– Skeie blir sett på som nye og friske i mange land, selv om det er godt innarbeidede modeller i Norge vi viser frem. Vi blir sett på som et frisk pust, kontra de andre merkene, sier en fornøyd salgs- og markedssjef i Skeie Seating, Knut Godal.

Knut Godal, salgs- og markedssjef i Skeie Seating AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET
Facebook
RSS