
«Så lenge vi kan finne en løsning som gjør at markedet vokser, så tror vi dette kan være godt for industrien.»
Det uttalte adm. direktør Amy Miles i kinokjeden Regal Entertainment Group, på Deutsche Bank Media & Telecom-konferansen, ifølge The Hollywood Reporter.
Den amerikanske kinokjeden Regal Entertainment består av varemerkene Regal Cinemas, Edwards Theatres og United Artists Theatres og har i overkant av 560 kinoer.
Nylig ble det kjent at AMC – verdens største kinokjede som også er ny eier av Nordic Cinema Group (som igjen driver SF Kino) – er åpen for å rokke ved det lenge fastlåste «vinduet».
Regal er nr. to på det amerikanske markedet, etter AMC, så det er med andre ord ingen småfisk som nå også sier at de åpner opp for endringer i en sterkt konservativ bransje.
Ifølge kilder i bransjen skal et av de best likte alternativene være at forbrukerne kan få mulighet til å se filmene hjemme fra ca. tre uker etter kinopremieren, mot en premium pris, herav begrepet «Premium VOD».

Den amerikanske kinokjeden Regal Entertainment består av varemerkene Regal Cinemas, Edwards Theatres og United Artists Theatres og har i overkant av 560 kinoer. De er USAs nest største kinokjede. Foto: Wikimedia Commons
Også Amy Miles støtter dette forslaget, ifølge referatet i det amerikanske fagbladet.
«Det er mange ting som er veldig positivt fra et kinoståsted, men ingen på vår side av filmdistribusjon vil gjøre noe som utgjør en kannibalisering,» sa Regal-sjefen.
Så lenge nye avtaler ikke tar av omsetningen i den eksisterende kinobransjemodellen, er Regal altså positive til mye tidligere lanseringer av filmer i hjemmekinovinduet.
I praksis kan man tenke seg at dette vil være aktuelt med filmer som ikke slår an i stor grad på kino, uavhengig av eventuell kvalitet, og som dermed må tilbys forbrukerne raskt på en annen, lovlig måte. Men det kan også teoretisk sett bety at forbrukere kan få kjøpe adgang til å se store blockbustere tidligere, men altså mot en premium pris.
Amy Miles har tidligere – som mange i kinobransjen – vært veldig skeptisk til vindusendringer. I et intervju med Variety i 2014 sa Miles:
«Vil forbrukerens oppfatning av at en film kommer raskere inn i hjemmet redusere box office-potensialet? Det er min bekymring.»

Adm. direktør Amy Miles i kinokjeden Entertainment Group. Foto: Regal.
LES VÅRE MANGE ANDRE SAKER OM KINOVINDUET VIA LENKENE TIL RELATERTE SAKER.
Facebook
RSS