
CineEurope 2014 arrangeres i Barcelona, Spania, 16.–19. juni. Arrangør er International Union of Cinemas (UNIC).
KINOMAGASINET dekker konferansen for første gang.
BARCELONA: John Amund Tønnes om VOD og Super Ticket-planer, oppgraderinger av Oslo Kino-kjeden og den forestående navneendringen.
Nordisk Film Biograferne-direktør John Amund Tønnes satt i panelet da europeisk kinobransje diskuterte veien videre for bransjen, i «European Exhibitor Roundtable», under CineEurope 2014.
Etter paneldebatten, eller rettere sagt panelpraten da debatten var relativt fraværende, var KINOMAGASINET så heldig å få en prat med den mektigste mannen i Nordens kinobransje.
– Det er første gang jeg er i et panel her nede, forteller John Amund Tønnes til KM.
Han beskriver det som «sjov» å delta i.
– Det er gode kolleger jeg diskuterer med. Og jeg vil også gjerne ha muligheten til å påvirke oppfatningen av kinobransjen. Det er ofte en tendens til at man frykter mer enn man ser muligheter. Jeg synes vi grunnleggende skal holde fast på at vi skal markedsføre oss riktig mot spesielt unge gjester.
– En av paneldebattens deltakere erkjente at dere som bransje er konservative. På slutten ble VOD nevnt. Har kinobransjen lyst til å bli en VOD-aktør?
– Nei, det vil vi ikke. Noen har sett det som en mulighet til å tjene litt ekstra. Jeg liker Super Ticket-løsninger. Det vil vi teste ut i samarbeid med distributørene. Vi skal fokusere på det vi er gode til og jeg synes det er et spørsmål om markedsføring av våre produkter, enn det er å tjene en liten slant med en stor risiko.
– Vil du teste ut Super Ticket i nærmeste fremtid?
– Ja, ila. et års tid, med en eller annen modell vi kan se som fungerer med de lokale distributører.
– Hvordan ser du for deg en nordisk Super Ticket?
– Jeg tror vi vil teste noen filmer i samarbeid med en distributør, og at forbrukerne kjøper en digital kopi som en tilleggsytelse.
– I Canada hadde de tidligere visning av filmen, bedre seter, plakat, ekstra popcorn etc. i tillegg til digital kopi. Er det noe tilsvarende du ser for deg?
– Det kan jeg ikke svare på. Jeg tror vi må teste alle mulige modeller, fordi vi vet jo ikke hvor forbrukerne vil de neste to-tre år. Vi må hele tiden sjekke hva som virker og ikke. Det går på fordeler, ekstra ting, ekstramateriell. Alt dette må vi teste. Vi må alltid utvikle forretningen.
– Nå er det ett år siden dere kjøpte Oslo Kino. Hva slags erfaringer gjør dere nå og er dere etter planen med alt dere lovte? Hva skjer?
– I forhold til vår egen plan, er vi foran planen med mange ting.
– Kan du være litt konkret? Vi kjenner til oppgradering av Colosseum og vage planer om festival. Hva mer kan du si?
– Vi er foran planen på hele den organisatoriske del og utviklingen av forretningsmodellen. Så er vi i gang med å se på investeringsprosjektene vi fokuserer på i Norge. Vi skal ha en vesentlig høyere investeringsratio i Norge og utvikle noen av kinoene til bedre kinoer, og der er Colosseum et av eksemplene. Dette har vi planer om å utføre tidlig på høsten i år. Det er mange utfordringer, da det er et stort og dyrt prosjekt. Så om det blir i 2014 kan jeg ikke garantere. Det er også en hel del andre eksempler, med oppgradering av kinoinventar, lyd, opplevelsen av seter og consession, det skal vi arbeide mye med.
– Hvilke kinoer er det da snakk om?
– Det kan jeg ikke konkret komme inn på nå, men det er de som trenger det mest.
– Hvordan skal KinoCity Drammen passe inn i dette hele?
– Drammen vil ha sitt eget liv, fordi de er deleid av Drammen kommune. De vil drive for seg selv, men i et samarbeid med Oslo Kino. Da tenker jeg også på opprinnelige Norsk Kino og Oslo Kino. For meg er dette nå ett og samme. Ila. året skal de få et felles navn.
– Er 1. oktober datoen?
– Det er jeg ikke sikker på. Enten i høst eller senest ved årskiftet.
– Er dere blitt enige om navnet?
– Ja, det tror jeg vi er.
– I Danmark heter det Nordisk Film Biograferne. Da er det vel logisk at det skal hete det i Norge også? Men med «Kino» sist, selvsagt.
– Det er en besnærende tanke, men det er mange muligheter. Men det kan vi ikke gå ut med nå. Vi offentliggjør det når vi er klare. Det gjør vi samme dag vi skifter, vil jeg tro.


Facebook
RSS