
KINOMAGASINET er som eneste norske medium tilstede under verdens største kinokonferanse, CinemaCon 2015.
CinemaCon er verdens største samling for kinobransjen, med deltakere fra over 80 land. I 2015 er det fem år siden den første messen i Las Vegas. Det er Official Convention of The National Association of Theatre Owners (NATO) som står bak CinemaCon.
LAS VEGAS: Hvordan kan man få flere tenåringer til å gå på kino? Nordisk Film Biografer har noen ideer.
Under International Day under CinemaCon 2015 holdt salgs- og markedsdirektør Jacob Elkær-Hansen i Nordisk Film Biografer foredrag om hvordan man kan få tenåringene til å gå mer på kino.
Her slo han fast at «tenåringene går vekk fra kinoene».
– Men vi har fortsatt mange tenåringer som går på kino og 30 % av inntektene er fra tenåringer, slo han fast i foredraget.
Elkær-Hansen poengterte det åpenbare, nemlig at dagens tenåringer har veldig mange muligheter til underholdning – og nevnte YouTube, Instagram, Facebook, Netflix, HBO – og piratinnhold som oppfattes som gratis.
Salgs- og markedssjefen mener det er «to typer tenåringer».
– De er som tenåringer tidligere var, men omgivelsene er annerledes. De vil ut av hjemmet og de bruker underholdning til å definere hvem de er. De vil gjøre ting med venner og de velger venner foran familien.
– De eldre tenåringene bruker kinoen som et sted for dating. Da kan de være sammen, men likevel trenger de ikke snakke sammen, noe som passer mange perfekt. Og noe er ikke gjort før det er sett av andre, så denne hendelsen deles ofte i sosiale medier, sa Elkær-Hansen.
– Så hva kan vi gjøre for å få flere tenåringer på kino, sa han videre.
– Det første er prisen. Spør du noen om hva de vil ha annerledes, så vil de ha lavere priser. Da blir tenåringssegmentet interessert. Et annet aspekt er hvordan kan man få foreldrene til å betale kinobillettene. Så må man velge rett timing. Aktuelle filmer må ha tidligere visninger og transportmuligheter hjem i tide før det blir for sent. Tenåringene vet det meste om innholdet i forkant. Derfor må vi lage eventer av visninger.
I en samtale med KINOMAGASINET etter foredraget sier salgs- og markedssjefen at han ville få frem dette:
– Det er viktig å få frem at det er skifte av hvem som går på kino. Det er mindre besøk av de unge og en liten vekst av det voksne publikum. Vi må få dagens generasjon til å bli vant til å gå på kino, for hvis ikke så går vi tomme for gjester om 20 år.
– Hva vil dere i Nordisk Film gjøre rent konkret for å få flere tenåringer på kino?
– Vi tror på at kinoene blir en opplevelse i seg selv. At det er det vi skal levere. Det handle om en mer oppslukende filmopplevelse enn på de små skjermer og som er sosial. De unge har ofte barrierer: det er så mye annet å finne på – og kino er en relativt dyr fornøyelse for de. De velger ofte også kun filmer der de vet hva den handler om. De ser Fast & The Furious og Insurgent, men vi får de ikke til å se The Theory of Everything.
Også den norske salgs- og markedssjef for Nordisk Film Kino i Norge, Espen L. Pedersen, besøker årets CinemaCon. KM kommer tilbake med et intervju med ham.

Facebook
RSS