• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMOMTALE

Nolans intergalaktiske eventyrfilm er her

Interstellar.
Nolans intergalaktiske eventyrfilm er her
John Berge
7. november 2014

INTERSTELLAR
Kinopremiere: 07.11.2014
Videoutgivelse: Vinteren 2014
Regi: Christopher Nolan

LAS VEGAS: Christopher Nolan (44) er tilbake med en storfilm av intergalaktiske dimensjoner – Interstellar. KINOMAGASINET var tilstede da den britiske filmskaperen fortalte om sitt arbeid.

Det skjedde under en lunsj på CinemaCon, kinobransjens store messe i USA, våren 2014.

Det var i regi av The Hollywood Reporter og Barco, med filmkritiker Todd McCarthy som moderator.

Både film- og lydopptak var strengt forbudt, og det samme var fotografering. Men vi skriblet da ned med gammeldags penn og papir noen av høydepunktene i den fornøyelige samtalen, selv om Nolan som ventet var meget hemmelighetsfull rundt Interstellar.

Mye av filmen ble tatt opp på Island, under kodenavnet Flora’s Letter. Det har vært et ekstremt hemmelighold rundt manuset.

ET SORT HULL

Filmen tar for seg oppdagelsen av et sort hull i galaksen, som teoretisk sett kan forbinde separate ulike deler av universet.

Det medfører at menneskeheten bestemmer seg for å reise gjennom hullet. En av de reisende er Cooper, spilt av Matthew McConaughey, en ingeniør som er enkemann og må forlate sine to barn. Motivasjonen er også at menneskeheten må berges fra en ødelagt Tellus, etter at miljøforgiftningen er blitt altoverskyggende.

SKUESPILLERVALGENE

– Jeg hadde selvsagt merket meg at Matthew McConaughey var en god skuespiller. Men jeg visste ikke hvor stort potensial han hadde før jeg så Mud. Der så jeg en side av ham jeg aldri før hadde sett. Da forsto jeg hvor stor han kunne bli.

Nolan fortalte at han valgte ham fordi han var perfekt i rollen som en «ordinær mann som opplever ekstraordinære ting».

– Han er en som publikum kan oppleve historien med. Matthew har de kvalitetene. Han er tvers gjennom karismatisk og gjør en ekstraordinær innsats.

Moderator Todd McCarthy fra The Hollywood Reporter lurte på hvorfor Nolan har en tendens til å bruke de samme skuespillerne i flere av sine filmer.

Til det svarte briten at når man jobber med gode skuespillere, så har man lyst til å benytte de flere ganger.

Michael Caine vil nok også dukke opp flere ganger.

– Han er min lykkeamulett. Når en skuespiller er i hodet ditt, må du bare hyre ham!

ANALOG FILM

At filmskaperen foretrekker analog film fremfor digitalopptak er etterhvert viden kjent.

– For meg er det ikke nostalgi, men jeg mener film er best både til opptak og visning. Dette kan diskuteres, men det er basert på hva jeg selv ser. Jeg er helt for innovasjon og ekspandering av mediet, men for meg må ny teknologi også overgå det som har vært tidligere.

OPPTATT AV KVALITET

Nolans ultimate format er IMAX’ 65 mm-negativ.

– Helt siden jeg startet er det ingenting som kan oppnå den oppløsningen. Jeg har vært heldig og hatt store budsjetter. Jeg føler jeg må gi kinoene og publikum den høyeste kvaliteten, sa han videre, og mente at både oppløsning og kontrastnivå på digitalopptak må bli bedre.

Han poengterte også at folks oppfatning endrer seg over tid. Det som i sin tid var imponerende spesialeffekter, ser i dag tidvis latterlig ut.

Nolan er også skeptisk til 3D, og sa at det ikke passer for filmene han har laget. Men han anerkjente at det kan være tilfredsstillende i enkelte filmer, og nevnte Baz Luhrmans The Great Gatsby som et eksempel.

Nolan foretrekker ekte innspillingsteder fremfor å spille inn i studio. Han håper at Interstellar vil gjøre det samme som storfilmene han vokste opp med (eksempelvis 2001: A Space Odyssey og Star Wars), nemlig å «ta deg til steder du ikke har sett før».

– Når skuespillerne forholder seg til fysiske omgivelser, gir de noe annet i opptakene. Det er bedre enn enn å stå foran en grønn skjerm. Ekte miljø utgjør en stor forskjell for skuespillerne

EN FILM SOM VIL VARE?

Nolan har jobbet med Interstellar i årevis, ved siden av andre pågående filmprosjekter. Han lar gjerne ideene modnes i årevis.

For eksempel hadde han hatt ideen til Inception i ti år før det ble noe av filmen.

– Jeg ser alltid på min siste film som den siste, og jeg legger alt i den. Jeg prøver alltid å lage en film som vil holde seg relevant.

Opprinnelig publisert i KINOMAGASINET 6•2014 (FORBRUKERUTGAVEN).

LES KINOMAGASINET 6•2014 NEDENFOR

Nå kan du lese den nye utgaven av KINOMAGASINET digitalt – i alle nettlesere, på smarttelefoner, nettbrett og laste ned som PDF, hvis du ønsker det!

Dette var det eneste bildet vi turte å ta fra arrangementet i Las Vegas Dette var det eneste bildet vi turte å ta fra arrangementet i Las Vegas, nemlig av skjermen i den store salen hvor Nolan fortalte om sitt virke som filmskaper. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Christopher Nolan i aksjon bak et av sine favoritt IMAX-kameraer. Foto: Warner Bros. Christopher Nolan i aksjon bak et av sine favoritt IMAX-kameraer. Foto: Warner Bros.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMOMTALE
7. november 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinoene om Interstellar 06.11.2014
  • Tredje Interstellar-trailer klar 31.07.2014

Siste saker fra FILMOMTALE

Fra musikkmoro til skrekk

John Berge26. oktober 2022
Les mer

Endelig fikk «The Rock» drømmerollen

Matias Kjølstad21. oktober 2022
Les mer

Valgets kvaler

Per Mork19. oktober 2022
Les mer

Elvis for alle generasjoner

Torunn Sola11. juli 2022
Les mer

Thor den fjerde

John Berge11. juli 2022
Les mer

Maverick flyr igjen

John Berge2. juni 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Lucy: Action med mening i
Nye eventyr i lekeverdenen