Nolans intergalaktiske eventyrfilm er her

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

LAS VEGAS: Christopher Nolan (44) er tilbake med en storfilm av intergalaktiske dimensjoner – Interstellar. KINOMAGASINET var tilstede da den britiske filmskaperen fortalte om sitt arbeid.

Det skjedde under en lunsj på CinemaCon, kinobransjens store messe i USA, våren 2014.

Det var i regi av The Hollywood Reporter og Barco, med filmkritiker Todd McCarthy som moderator.

Både film- og lydopptak var strengt forbudt, og det samme var fotografering. Men vi skriblet da ned med gammeldags penn og papir noen av høydepunktene i den fornøyelige samtalen, selv om Nolan som ventet var meget hemmelighetsfull rundt Interstellar.

Mye av filmen ble tatt opp på Island, under kodenavnet Flora’s Letter. Det har vært et ekstremt hemmelighold rundt manuset.

ET SORT HULL

Filmen tar for seg oppdagelsen av et sort hull i galaksen, som teoretisk sett kan forbinde separate ulike deler av universet.

Det medfører at menneskeheten bestemmer seg for å reise gjennom hullet. En av de reisende er Cooper, spilt av Matthew McConaughey, en ingeniør som er enkemann og må forlate sine to barn. Motivasjonen er også at menneskeheten må berges fra en ødelagt Tellus, etter at miljøforgiftningen er blitt altoverskyggende.

SKUESPILLERVALGENE

– Jeg hadde selvsagt merket meg at Matthew McConaughey var en god skuespiller. Men jeg visste ikke hvor stort potensial han hadde før jeg så Mud. Der så jeg en side av ham jeg aldri før hadde sett. Da forsto jeg hvor stor han kunne bli.

Nolan fortalte at han valgte ham fordi han var perfekt i rollen som en «ordinær mann som opplever ekstraordinære ting».

– Han er en som publikum kan oppleve historien med. Matthew har de kvalitetene. Han er tvers gjennom karismatisk og gjør en ekstraordinær innsats.

Moderator Todd McCarthy fra The Hollywood Reporter lurte på hvorfor Nolan har en tendens til å bruke de samme skuespillerne i flere av sine filmer.

Til det svarte briten at når man jobber med gode skuespillere, så har man lyst til å benytte de flere ganger.

Michael Caine vil nok også dukke opp flere ganger.

– Han er min lykkeamulett. Når en skuespiller er i hodet ditt, må du bare hyre ham!

ANALOG FILM

At filmskaperen foretrekker analog film fremfor digitalopptak er etterhvert viden kjent.

– For meg er det ikke nostalgi, men jeg mener film er best både til opptak og visning. Dette kan diskuteres, men det er basert på hva jeg selv ser. Jeg er helt for innovasjon og ekspandering av mediet, men for meg må ny teknologi også overgå det som har vært tidligere.

OPPTATT AV KVALITET

Nolans ultimate format er IMAX’ 65 mm-negativ.

– Helt siden jeg startet er det ingenting som kan oppnå den oppløsningen. Jeg har vært heldig og hatt store budsjetter. Jeg føler jeg må gi kinoene og publikum den høyeste kvaliteten, sa han videre, og mente at både oppløsning og kontrastnivå på digitalopptak må bli bedre.

Han poengterte også at folks oppfatning endrer seg over tid. Det som i sin tid var imponerende spesialeffekter, ser i dag tidvis latterlig ut.

Nolan er også skeptisk til 3D, og sa at det ikke passer for filmene han har laget. Men han anerkjente at det kan være tilfredsstillende i enkelte filmer, og nevnte Baz Luhrmans The Great Gatsby som et eksempel.

Nolan foretrekker ekte innspillingsteder fremfor å spille inn i studio. Han håper at Interstellar vil gjøre det samme som storfilmene han vokste opp med (eksempelvis 2001: A Space Odyssey og Star Wars), nemlig å «ta deg til steder du ikke har sett før».

– Når skuespillerne forholder seg til fysiske omgivelser, gir de noe annet i opptakene. Det er bedre enn enn å stå foran en grønn skjerm. Ekte miljø utgjør en stor forskjell for skuespillerne

EN FILM SOM VIL VARE?

Nolan har jobbet med Interstellar i årevis, ved siden av andre pågående filmprosjekter. Han lar gjerne ideene modnes i årevis.

For eksempel hadde han hatt ideen til Inception i ti år før det ble noe av filmen.

– Jeg ser alltid på min siste film som den siste, og jeg legger alt i den. Jeg prøver alltid å lage en film som vil holde seg relevant.

Opprinnelig publisert i KINOMAGASINET 6•2014 (FORBRUKERUTGAVEN).

LES KINOMAGASINET 6•2014 NEDENFOR

Nå kan du lese den nye utgaven av KINOMAGASINET digitalt – i alle nettlesere, på smarttelefoner, nettbrett og laste ned som PDF, hvis du ønsker det!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom