
De tre kinotekniske leverandørene i Norge kjemper nå om å få NOC og SLA-avtaler med norske kinoer.
Network Operating Center (NOC)-tjenester og Service Level Agreement (SLA) er i fokus. De første NOC-avtalene utløper fra 1. juni 2016.
«Unngå unødvendige problemer og kostnader», oppfordrer kinoteknisk rådgiver Rolv Gjestland i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Han har innhentet og sammenfattet tilbud fra Unique Cinema Systems (UCS), Videvox og Kino & AV Teknikk, som nå er sendt ut til alle kinoene.
I en melding til kinoene skriver Gjestland at han oppfordrer på det sterkeste kinoene å inngå en ny avtale.
– Denne gang er det ingen anbudsrunde. Kinoene står helt fritt til å endre i avtalene og forhandle priser. Noen vil også ha ønske om mer omfattende support. Det vi ville sikre, var at 200 kinoer slipper å forhandle egne avtaler. Vi ønsket å sørge for en forenkling og sikre at de ikke blir så veldig lurt, har Gjestland uttalt til KINOMAGASINET. (Les hele intervjuet her).
BEGREPER
NOC (Network Operating Center): service og vedlikehold på utstyr hos kinoene innebærer sjekk av det såkalte kinosystemet: theatre management system (TMS), som igjen har kontroll over billlettsystemer, integrasjon av automasjon, lys osv.
Service Level Agreement (SLA): Serviceavtale for kinodriften.
VPF står for Virtual Print Fee. Det er en avgift distributørene må betale ved oppsetting av film på kino, som en del av avtalen mellom mellom distributørene, Film & Kino og kinoene ifb. med digitaliseringen av kinoene.
DIGITALISERINGEN AV KINO-NORGE
Film & Kino ble gjennom St. meld. nr. 22 (2006-2007) «Veiviseren, For det norske filmløftet» gitt oppgaven med å organisere og koordinere digitaliseringen av norske kinoer.
Et hovedformål med digitaliseringsprosjektet var at digitaliseringen skal omfatte alle kinoer i Norge, uansett deres størrelse og beliggenhet. Anbud om kjøp av utstyr og NOC-tjenester ble gjennomført 2009/2010.
Landet ble inndelt i ti kinosoner, og Unique Cinema Systems (UCS) vant anbudsrunden på ni av disse, mens Nordic Digital Alliance fikk den siste. (Tilbyderen var Arts Alliance Media (AAM) i et partnerskap med Hjalmar Wilhelmsen kinoteknikk, som nå heter Videvox.)
På grunn av rammeavtalens utgang april 2014 måtte Film & Kino lyse ut nytt anbud for NOC-tjenestene høsten 2013.
Fra og med 7. april 2014 overtok UCS alle landets nye sju regioner, inkludert den gamle region vest – bestående av 55 kinoer og 73 saler – som Arts Alliance Media/Videvox hadde hatt ansvaret for.
NOC-avtalene varer inntil hvert anlegg er seks år.
Avtalene løper nå ut fortløpende og kinoene kan fritt velge ny NOC-leverandør.
Digitaliseringen av Kino-Norge kostet ca. 400 millioner kroner.
Norsk kino- og filmfond betalte inn 100 millioner kroner. De fleste avgiftsmidlene totalt kommer fra videobransjen, totalt sett 2/3, men akkurat hvor mye som gikk fra kino eller video til digitaliseringen vet man ikke da midlene ble avsatt over mange år. Distributørene betalte sin andel (40 %) via en Virtual Print Fee-ordning.
Prognosene per 2013 viste at prosjektet er ferdig nedbetalt i løpet av første kvartal 2017. I praksis ble VPF betalt ned før tiden, våren 2016.
Kilder: Film & Kino / KINOMAGASINET research

Facebook
RSS