• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Når YouTube-stjerner går til filmen

Prebz og Dennis: The Movie har norgespremiere fredag 11. august 2017 og tar for seg Norges største YouTube-stjerner.
Når YouTube-stjerner går til filmen
John Berge
9. august 2017

Prebz og Dennis: The Movie

Norgespremiere: 11.08.2017
Regissør: Kaspar Synnevåg
Distributør: Nordisk Film Distribusjon

Prebz og Dennis: The Movie er blitt en realitet. Hvordan har man gått frem for å få YouTube-stjernene fra mobile enheter til kinolerretet?

For å finne ut dette har vi snakket med Kaspar Synnevåg (regi og manus) og og Henrik Hylland Uhlvig (klipp, manus, produsent).

Hva ga dere ideen til å lage spillefilm om Prebz og Dennis?

Kaspar: Ideen kom mens vi laget nett-TV-programmet Kvitter for Bergens Tidende og VGTV. Programmet var et talkshow for sosiale medier-Norge, gjestene var internettstjerner og kjendiser fra sosiale medier. Våren 2015 hadde vi Prebz som en av gjestene, og under intervjuet, mens han fortalte om Prebz og Dennis, ble jeg sittende og tenke på hvor gøy og bra en film med dem kunne bli.

Henrik: Rett etter opptak kom Kaspar og fortalte om ideen og vi så gjennom nærmest alt de hadde gjort på YouTube-kanalen sin.

Kaspar: Etter å ha fått gutta med på laget satte vi i gang med manus, og etter hvert opptak og klipp. Henrik klipper mens jeg er på sett. Teknisk sett har vi forskjellige credits, i praksis er vi en duo som jobber back to back.

ra lanseringen av Prebz og Dennis: The Movie i januar 2017. Henrik Hylland Uhlvig (t.v.) og Kaspar Synnevåg. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Kaspar Synnevåg (t.v.) og Henrik Hylland Uhlvig. Foto: North Sea Productions AS

Hva slags ideer lå til grunn. Jeg tenker filmer om andre YouTube-stjerner, Jackass-sjangeren, slike ting?

Henrik: Vi så alt av fan-filmer, om alt fra Justin Bieber, til Katy Perry og One Direction. Alle har de omtrent samme oppbygning: 10 prosent er et nåtidsplot av typen: 1) Justin Bieber skal ha konsert i Madison Square Garden, det er utrolig fantastisk og alle gleder seg! 2) Å, nei, Justin har fått vondt i halsen! Hvordan skal dette gå? 3) Det gikk visst fint likevel. Mens 90 prosent av filmen er gjenfortelling av livshistorien deres, ispedd noen svært velproduserte konsertopptak, da de fleste filmene handler om artister. Med Prebz og Dennis har vi snudd brøken på hodet: 10 prosent tilbakeblikk, og 90 prosent pranks og moro. Kaspar: Strukturen i historien er Jackass med litt «bromance». Tematikken er hvor mye fire gutter kan få til med et billig kamera, en PC og masse kreativitet. Waynes World var en viktig inspirasjon, parallellene mellom alle tenåringer som laget lokal-TV og hjemmelagete videoer på 80- og 90-tallet og frem til dagens YouTube-giganter er mange. Så er det mange små og store referanser til filmer vi liker i filmen, fra Børning til Four Weddings and a Funeral. Det er bare å se filmen og lete! Men først og fremst lot vi oss inspirere av guttene selv, og av YouTube-universet de lever i. De er en liten vennegjeng som på egen hånd har karret seg til toppen av underholdningsbransjen! Det er en klassisk underdog-historie, som appellerte veldig til oss.

Hva var den største utfordringen med å lage en spillefilm?

Kaspar: Å holde oss til virkeligheten, gjøre alt ekte. Prebz og Dennis er seg selv på YouTube-kanalen sin, så vi hadde ingen ambisjoner om å lage en film der de spiller skuespill. Samtidig ville vi fortelle en historie med nerve på nærmere 90 minutter. Det løste vi ved å snakke mye med guttene og ved å få Dennis med på manus. Slik fant vi ekte problemstillinger i livene deres. Vi lagde ekte stunts og pranks rundt deres drømmer og planer for fremtiden, for så å sette det sammen i en ramme som utgjør en spennende historie som veksler fra latter til spenning, til action til moro til latter igjen.

Henrik: Den største utfordringen som klipper var at jeg i starten tenkte altfor tradisjonelt, og prøvde å presse alt inn i en tradisjonell ramme. Første assembly var på over 4 timer og ville fått 2001: En romodyssé til å fremstå som en fartsfylt crazy-komedie. Så løsnet det: Nå er alt vanvittig gøy, samtidig som handlingen driver framover uten at du egentlig tenker over det. Et eksempel er hvordan lillebror til Dennis, Ruben, tidlig i filmen blir satt i løgndetektor og grillet om forholdet til kjæresten sin. Det er en morsom scene.

Dag Otto Lauritzen (t.v.) og Preben Fjell. Foto: North Sea Productions AS

Si litt om filmens beste scener!

Kaspar: Scenen da Preben skulle forsøke å bære en sekk med 60 kilo opp Bergens høyeste fjell, Ulriken, var kanskje den mest risikable. 60 kilo er tungt! Kappkjøring med rallykongen Martin Schanche var veldig gøy, Dennis sine skjulte kamera-dater med kjente bloggere var kanskje det flaueste… Ja, og så dro vi til Island fordi Dennis fikk lyst å spørre en spåkone ut om Prebz. Å lage denne filmen føltes aldri som en jobb, det var bare en serie med morsomme ting vi gjorde! Hvordan var det å endelig lage en helaftens spillefilm etter flere kortfilmer?

Hvordan var det å endelig lage en helaftens spillefilm etter flere kortfilmer?

Kaspar: Fantastisk! Å lage kortfilm er gøy og man er veldig fri, men med et kinofilm-budsjett og -apparat har man mye videre rammer å leke seg innenfor. Dette er større, bedre, morsommere – og forhåpentligvis vil denne filmen glede og røre et mye større antall mennesker. Og det er jo til syvende og sist akkurat derfor vi lager film.

Hvordan fikk dere finansiert filmen og hva kostet den?

Kaspar: Det første vi gjorde etter at vi hadde bestemt oss for å lage filmen, var å sette oss ned sammen med produsent Trond Gullaksen som vi har jobbet med de siste årene. Fra før har han 25 års erfaring fra forsikring og finans. Han er dyktig og ryddig, og ser med en gang om et prosjekt har livets rett eller ikke. Vi fikk med oss mediefondet Zefyr, som er filmens største enkeltinvestor, Vestnorsk Filmsenter, NFI på etterhåndsstøtte samt en del private investorer. Hos de sistnevnte gikk vi til de som liker innovative prosjekter, de som er nysgjerrige og som har en interesse for trender innen nye medier. Totaltbudsjettet er på oppunder ti millioner.

Skulle ikke filmen egentlig lanseres våren 2017?

Kaspar: Vi vet at mange av de som gleder seg til Prebz og Dennis-filmen er barn, tenåringer og unge voksne. Vi tenkte fra tidlig av at det ville være en treat for dem om filmen kom ut i en av skoleferie. Da vi ikke rakk påske, var det neste gode vinduet slutten av skoleferien, altså 11. august.

Henrik: Samtidig trengte vi mer klippetid, med alt materialet vi satt på. Men egentlig var hele «utsettelsen» kanskje bare et markedsføringstrikks, slik at vi kunne skrive i traileren at «ENDELIG ER DEN HER!» Men det må du ikke skrive!

Hvor mange kinobesøkende håper dere på?

Henrik: Følgerne til Prebz og Dennis er ekstremt kresne og beviste medieeksperter, som forventer å bli underholdt. Vi har gjort alt vi kan for å gi alle en fantastisk kinoopplevelse.

Martin Schanche, Dennis Vareide, Preben Fjell. Foto: North Sea Productions AS

 

Skal filmen lanseres på Blu-ray?

Henrik: Er Blu-ray fremdeles en greie?

Kaspar: Ingen planer så langt, heller ikke for Netflix eller YouTube eller noe annet sted på nett. Vi har laget denne filmen for kino, og det er der den må oppleves!

Distributøren om Prebz og Dennis: The Movie-turneen: «Noe av det viktigste vi gjør»

ARTIKKELEN ER HENTET FRA KINOMAGASINET 4•2017 SOM DU KAN LESE HER:

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
9. august 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Store YouTube-stjerner til kinosalene 09.12.2016
  • Distributøren om Prebz og Dennis: The Movie-turneen: «Noe av det viktigste vi gjør» 09.08.2017

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Arthaus melder om innkjøp fra Cannes 2017
Distributøren om Prebz og Dennis: The Movie-turneen: «Noe av det viktigste vi gjør»