
Dette er DCI:
Digital Cinema Initiatives, LLC (DCI) er en felles bransjeorganisasjon for digitalkinostandarden. Organisasjonen ble stiftet i mars 2002 av Metro-Goldwyn-Mayer, Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, 20th Century Fox, Universal Studios, The Walt Disney Company og Warner Bros.
Digital Cinema Initiative (DCI) varsler at de har startet arbeidet med å lage en standardspesifikasjon for High Dynamic Range (HDR) for kinoene.
Bakgrunnen for dette er markedslanseringen av LED-baserte kinoskjermer, som kan gi et mye større dynamisk spekter enn noen av dagens projeksjonsbaserte systemer.
Inkludert laserprojeksjons-systemene.
High Dynamic Range har eksistert i flere år for hjemmekinoene, med Dolby Vision og HDR (og HDR10+ nå i år), i front.
Men drar du på kino, får du ikke se filmer med HDR.
Selv om det finnes Dolby Cinema, hvor Dolby hevder at de gir HDR. Det er det delte meninger om er ekte HDR, eller bare en slags tilnærmelsesvis oppskalert HDR.
Det finnes ingen Dolby Cinema i Norden.
DCI-gruppen – med de store Hollywood-studioene i front – ble i sin tid startet for å skape fellesstandarder da kinoene gikk over fra analog til digital projeksjon.
Men ingen hadde LED-kinoskjermer i tankene da de lanserte Digital Cinema System Specification (DCSS) og Compliance Test Plan (CTP).
For selv om systemet ble digitalt, var det fortsatt filmprojeksjons-prinsippet som ble videreført.
Aldri før har kinodriverne hatt flere valgmuligheter hva gjelder visningsteknologi:
• Standard Dynamic Range (SDR) Xenon-baserte projektorer
• SDR laser fosfor projektorer
• High contrast laser fosfor projektorer
• High contrast RGB laser projektorer
• IMAX RGB laser Extended Dynamic Range (EDR) solution
• Dolby Vision RGB laser EDR solution
• EclairColor EDR projeksjon løsninger
• Light steering High Dynamic Range (HDR) projektorer
• LED-based HDR direct view skjermer
Nå har DCI laget et utast til en kommende spesifikasjon og ønsker innspill fra bransjen, hvor enkelte av elementene allerede er tatt i bruk på hjemmekinoskjermene.
Dette er noen av forslagene:
• Maks lysstyrke skal være 500 nots, og sortnivå 0,001 nits.
• DCI-P3 fargerom, fremfor BT.2020
• PQ (Perceptual Quantizer) 12-bit HDR-video
• Oppløsningen er minimum 4096 (4K) piksler horisontalt og 2160 piksler vertikalt
• Skalering av bildet vurderes
• Det må utvikles lydsystemer slik at lydmiksen blir slik filmskaperne har tenkt, selv med LED-skjermer kan gi lyden rett fra skjermen (slik man kan gi senterlyd rett bak lerretet i et projeksjonsbasert system).
CinemaCon 2018: Stadige laserforbedringer – og LED-skjermene imponerer fortsatt
Digitaliseringen av kinoene åpner opp en verden av teknologiinvesteringer
Facebook
RSS