
1. desember betalte Nordisk Film 21 millioner kroner for sin 49 % eierandel i KinoSør. Kinosjefen sier at kinoen ikke skal endre navn. – Det er ikke naturlig så lenge Nordisk Film Kino eier 49 %.
Det forteller Kim Skarning Andersen til KINOMAGASINET.
Et nytt styre ble også oppnevnt for KinoSør. Her trådte tidligere kinosjef Petter Benestad inn som styreleder, fra Kristiansand Kino Holdning og Kristin Walle Vik, adm. dir i Agder forskning, samt Nordisk Film-toppsjef, danske John Amund Tønnes og norgessjef, direktør Jannicke Haugen.
Dette er andre gang Nordisk Film Kino går inn på eiersiden med en kommune. Fra før av eier de 67 % av KinoCity – Drammen Kino, som likevel får drive relativt fristilt. Det samme vil KinoSør gjøre, mener Kim Skarning Andersen.
– Vi skal fortsatt ha en lokal ledelse og lokal kinoteknisk kompetanse, egne filmleieavtaler og eget repertoar. Vi har en særregel i Kristianansand om at det maks skal være 60 % amerikanske filmer. Dette videreføres. Denne regelen har vært der pga. ønsket om et bredt kinotilbud, og historisk sett vært en måte for kommunnen å regulere at en privat aktør ikke bare viser kommersiell film.
– Blir det andre endringer?
– Det blir ingen rebranding. Vi skal ikke Nordisk Film. Det er ikke naturlig så lenge de eier 49 %. Men vi skal samarbeide om andre ting. Det blir innkjøpssamarbeid, kioskavtaler, forsikring, pensjon. Slike ting.
Også KinoSør har sagt opp Location-avtalen fra nyttår av, i likhet med Nordisk Film Kino.
– Vi er fristilt på kiosk, men det er naturlig å gå sammen med Nordisk om de fremforhandler bedre betingelser enn det Location eller andre kan tilby, og de er i en prosess nå.
– Vi har samme billettsystem som Oslo og Trondheim. Det er Newman. Det gjør det enklere å samarbeide. Oslo har ressurser. Hvis de gjør smarte ting, kan vi lære litt. Gode, gamle Oslo Kino har møtt oss med ekstremt raushet i forhold til kompetansedeling. Vi er et ønsket stebarn i familien. Det er veldig positivt,
– Både Nordisk Film og SF Kino kan kino. Dette er et fagfelt de kan. Når vi får en medeier som kan bidra til utvikling av kinoen, er det bra. Nordisk er veldig langsiktige i strategien.
– Hvordan har det første året vært for deg som ny kinosjef?
– Veldig spennende. Dette har jeg hatt lyst til i mange år. Bakgrunnen min innen teknologi, forretningsutvikling og kommuniksjon har kommet til nytte. Det har vært veldig lærerikt. Jeg har brukt mye tid på salgsprosessen – på godt og vondt – og ikke rukket alt det andre jeg vil gjøre. Det ar vært en fantastisk mulighet til å lære.
– Hva slags inntrykk har du av kinobransjen?
– Det er en ganske konservativ bransje. Det er rom for at alle ledd, ikke bare kinoene, kan tenke nytt og gjøre ting på en litt annen måte. Jeg håper på endringer på det lokale plan. Det er mye vanetanker. Bransjen består av masse hyggelige folk. Kinoene står overfor det samme som avis, musikk og reklamebransjen har stått overfor – digitalisringsutfordringen. Jeg håper kinobranjsen tar tyrene ved hornene og tilpasser seg, mens vi fortsatt er sterke.
– Hva slags ting vil du endre?
– For meg handler det om lokale ting, som å flytte markedsmidler fra tradisjonelle måter, til å lage eventer f.eks. Det var en gang stas å komme på kino. Vi når ikke målgruppene med avis- og facebookannonser. Vi må gi en helhetlig opplevelse. Vi må produktifisere en del ting. Ha premierefredager. Førpremierer. Vi har en unik posisjon, siden folk er positive til kino, som vi ikke utnytter godt nok. Nesten alle i norge har et ekstremt positivt forhold til kino. Alle har god kinohistorie å fortelle.
– Profilerer du deg i lokalmediene?
– Jeg prøver å ikke mene noe om alt, men prøver å være aktiv i mediene og fremheve kinoen. Jeg blir ofte intervjuet. Å være kinosjef i Kristiansand er en fremskutt posisjon, grunnet Petter Benestads posisjon.
Facebook
RSS