• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Mot nok et rekordår for kinoreklame i 2017

Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Mot nok et rekordår for kinoreklame i 2017
John Berge
John Berge
27. oktober 2017

– Det er gøy i drive med kinoreklame for tiden, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge.

Hans kollega og konkurrent, administrerende direktør Jan Tore Kristiansen hos CAPA Kinoreklame AS, i stemmer:

– Det går mot nytt rekordår i 2018 for reklame på kino, konstanterer han.

Begge selskapene har vært mer eller mindre vært utsolgt hele året på alle annonseflatene.

I 2016 omsatte de to selskapene tilsammen for ca. 161 millioner kroner i reklame vist på kinolerretene landet rundt.

– Jeg vil tro at vil havner på godt over 170 milioner kroner i 2017, sier MDN-Lieblein.

Som understreker at omsetningen er større:

– I tillegg kommer annonsesalg på digitale flater, hos oss skjer dette hos Filmweb, og CAPA har sine flater, sier han.

Administrerende direktør Jan Tore Kristiansen hos CAPA Kinoreklame AS (t.v.) og administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge under kinofagdagen 17. oktober 2017 på Vika kino i Oslo. Foto: MDN/CAPA.

MDN satser sterkt videre på sitt kinospill, som etter et år i full drift hos Nordisk Film-kinoene er mer populært enn noensinne. Det er nå over 71.000 brukere.

– Coca Cola har vært fast sponsor og Coop Extra starter 1. november, sier MDN-sjefen, og forteller at selskapet ønsker å se på mulighetene for å tilby det andre kinoer også utenfor Egmont-konsernet.

CAPA på sin side satser sterkt på applikasjoner for ulike kinoer, i samarbeid med Filmgrail. Her var Bergen kino først ute i 2017, så kom Haugesund (Edda kino), og snart kommer to nye kinoer med egen app (før jul 2017).

Hva årsakene er til at kinoreklame øker er noe både MDN og CAPA nylig rettet fokus på.

De har flere år på rad samarbeidet om en kinofagdag, rettet mot annonsørene. Den fant i år sted 17. oktober 2017 på Vika kino i Oslo.

Jan Tore Kristiansen er direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

CAPA-Kristiansen sier at suksessfaktoren er kinoreklamens stabilitet og anerkjennelse som leverbar i forhold til resultateter:

– Kino leverer som før godt kjent på oppmerksomhet og gjenkjennelse av varemerker. Men i forhold til andre medier leverer vi bra på yngre målgrupper. Det er vanskelig å få tak i de unge på andre kanaler. De ser ikke på direktesendt TV, og det påvirker en del. Å nå de unge i digitale kanaler er krevende, da mange har adblock. Kino leverer på det man skal levere på, so,m en trygg kanal å bruke i forhold til det budskapet man skal levere, sier han.

MDN-Lieblein er enig. Han sier at annonsørene ser at digitale satsinger ikke alltid fungerer, og at en del plattformer er ikke trygge.

– De finner kanskje at annonsen er på en høyreekstrem side og der vil du kanskje ikke være. Derfor er kinoreklame et trygt medium. Tradisjonelle medier har svært godt effekt, for når man bruker penger på reklame, er det selvsagt viktig at den har effekt. Kino og TV utgjør en god plattform, for når TV sliter med å nå de yngre, blir det bra miks samme.

– Kinopublikum er også spesielle. De er generelt mer aktive urbane mennesker som kjenner mange, snakker med mange, og sprer budskapet til sine venner og kjente.

Ronny Lieblein sier at under kinofagdagen fikk de knust en del myter om kinoreklame. Selv om kostnaden for å nå tusen mennesker virker høy på papiret, er det mer effektive måter å sammenligne pris og effekt.

– Det nytter ikke å se på at man har sett noe på Facebook i noen sekunder, kontra at man ser den hele gode lange historien fra en reklamefilm i en kinosal, sier han.

Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame er de to norske leverandørene av kinoreklame. Her med de nye 2017-logoene deres.

Bra oppmøte under kinofagdagen 17. oktober 2017 på Vika kino i Oslo, i regi av CAPA Kinoreklame AS og Media Direct Norge. Foto: MDN/CAPA.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
27. oktober 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • MDN og Filmweb samarbeider om annonsetilbud 18.05.2017
  • CAPA utvider produktspekteret og endrer grafisk profil 04.04.2017
  • Ledig jobb hos CAPA Kinoreklame AS 22.03.2017
  • MDN laget ny vignettfilm i 4DX-formatet 10.03.2017
  • CAPA vil tilby kinoapp til alle 03.01.2017
  • 2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef 22.12.2016
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • CAPAs nye hverdag 11.11.2016
  • CAPAs sjefsanalytiker har ordet 05.10.2016
  • CAPA samlet troppene 19.09.2016
  • MDNs nye filmekspert 12.09.2016
  • Effektiv kinofagdag i regi av MDN og CAPA 01.09.2016
  • MDN og CAPA inviterer til kinofagdag 28.06.2016
  • MDN valgte Advertising Accord 24.02.2016
  • CAPA-selger ble årets medieselger 23.01.2016
  • Ny avtale mellom KA og MDN 12.11.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Nå er Star i gang hos Disney+
    VOD (KLIKKEFILM)23. februar 2021
  • Politikerne sier ja til ny å bygge ny kommunal kino og utvide den gamle
    KINODRIFT23. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Nå er Star i gang hos Disney+
    VOD (KLIKKEFILM)23. februar 2021
  • Politikerne sier ja til ny å bygge ny kommunal kino og utvide den gamle
    KINODRIFT23. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmweb viser kun gode terningkast
Kinoreklame i 2017? Nei, det er fulltbooket!