• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Mot nok et rekordår for kinoreklame i 2017

Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Mot nok et rekordår for kinoreklame i 2017
John Berge
27. oktober 2017

– Det er gøy i drive med kinoreklame for tiden, sier administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge.

Hans kollega og konkurrent, administrerende direktør Jan Tore Kristiansen hos CAPA Kinoreklame AS, i stemmer:

– Det går mot nytt rekordår i 2018 for reklame på kino, konstanterer han.

Begge selskapene har vært mer eller mindre vært utsolgt hele året på alle annonseflatene.

I 2016 omsatte de to selskapene tilsammen for ca. 161 millioner kroner i reklame vist på kinolerretene landet rundt.

– Jeg vil tro at vil havner på godt over 170 milioner kroner i 2017, sier MDN-Lieblein.

Som understreker at omsetningen er større:

– I tillegg kommer annonsesalg på digitale flater, hos oss skjer dette hos Filmweb, og CAPA har sine flater, sier han.

Administrerende direktør Jan Tore Kristiansen hos CAPA Kinoreklame AS (t.v.) og administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge under kinofagdagen 17. oktober 2017 på Vika kino i Oslo. Foto: MDN/CAPA.

MDN satser sterkt videre på sitt kinospill, som etter et år i full drift hos Nordisk Film-kinoene er mer populært enn noensinne. Det er nå over 71.000 brukere.

– Coca Cola har vært fast sponsor og Coop Extra starter 1. november, sier MDN-sjefen, og forteller at selskapet ønsker å se på mulighetene for å tilby det andre kinoer også utenfor Egmont-konsernet.

CAPA på sin side satser sterkt på applikasjoner for ulike kinoer, i samarbeid med Filmgrail. Her var Bergen kino først ute i 2017, så kom Haugesund (Edda kino), og snart kommer to nye kinoer med egen app (før jul 2017).

Hva årsakene er til at kinoreklame øker er noe både MDN og CAPA nylig rettet fokus på.

De har flere år på rad samarbeidet om en kinofagdag, rettet mot annonsørene. Den fant i år sted 17. oktober 2017 på Vika kino i Oslo.

Jan Tore Kristiansen er direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

CAPA-Kristiansen sier at suksessfaktoren er kinoreklamens stabilitet og anerkjennelse som leverbar i forhold til resultateter:

– Kino leverer som før godt kjent på oppmerksomhet og gjenkjennelse av varemerker. Men i forhold til andre medier leverer vi bra på yngre målgrupper. Det er vanskelig å få tak i de unge på andre kanaler. De ser ikke på direktesendt TV, og det påvirker en del. Å nå de unge i digitale kanaler er krevende, da mange har adblock. Kino leverer på det man skal levere på, so,m en trygg kanal å bruke i forhold til det budskapet man skal levere, sier han.

MDN-Lieblein er enig. Han sier at annonsørene ser at digitale satsinger ikke alltid fungerer, og at en del plattformer er ikke trygge.

– De finner kanskje at annonsen er på en høyreekstrem side og der vil du kanskje ikke være. Derfor er kinoreklame et trygt medium. Tradisjonelle medier har svært godt effekt, for når man bruker penger på reklame, er det selvsagt viktig at den har effekt. Kino og TV utgjør en god plattform, for når TV sliter med å nå de yngre, blir det bra miks samme.

– Kinopublikum er også spesielle. De er generelt mer aktive urbane mennesker som kjenner mange, snakker med mange, og sprer budskapet til sine venner og kjente.

Ronny Lieblein sier at under kinofagdagen fikk de knust en del myter om kinoreklame. Selv om kostnaden for å nå tusen mennesker virker høy på papiret, er det mer effektive måter å sammenligne pris og effekt.

– Det nytter ikke å se på at man har sett noe på Facebook i noen sekunder, kontra at man ser den hele gode lange historien fra en reklamefilm i en kinosal, sier han.

Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame er de to norske leverandørene av kinoreklame. Her med de nye 2017-logoene deres.

Bra oppmøte under kinofagdagen 17. oktober 2017 på Vika kino i Oslo, i regi av CAPA Kinoreklame AS og Media Direct Norge. Foto: MDN/CAPA.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
27. oktober 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • MDN og Filmweb samarbeider om annonsetilbud 18.05.2017
  • CAPA utvider produktspekteret og endrer grafisk profil 04.04.2017
  • Ledig jobb hos CAPA Kinoreklame AS 22.03.2017
  • MDN laget ny vignettfilm i 4DX-formatet 10.03.2017
  • CAPA vil tilby kinoapp til alle 03.01.2017
  • 2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef 22.12.2016
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • CAPAs nye hverdag 11.11.2016
  • CAPAs sjefsanalytiker har ordet 05.10.2016
  • CAPA samlet troppene 19.09.2016
  • MDNs nye filmekspert 12.09.2016
  • Effektiv kinofagdag i regi av MDN og CAPA 01.09.2016
  • MDN og CAPA inviterer til kinofagdag 28.06.2016
  • MDN valgte Advertising Accord 24.02.2016
  • CAPA-selger ble årets medieselger 23.01.2016
  • Ny avtale mellom KA og MDN 12.11.2015

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmweb viser kun gode terningkast
Kinoreklame i 2017? Nei, det er fulltbooket!