
Salgsrekorder står for fall og billettssystem knekker sammen når überpopulært norsk gruppe har kun firedagers kinovisning av sin nye film.
Trondheim kino, SF Kino og Nordisk Film Kino melder nemlig alle om forhåndssalgsrekorder for Karpe Diem-filmen Adjø Montebello.
Den skal vises på ca. 140 norske kinoer fra torsdag 7. til søndag 10. desember 2017. Billettene ble lagt ut for salg onsdag 15. november 2017.
Den nye og unike lanseringstrategien kan vise seg å være et lite genistrek, for hør bare her.
Hos landets største kinokjede, Nordisk Film Kino, brøt billettsalgsystemet sammen – og filmen har solgt mer på ett døgn enn Star Wars: The Last Jedi gjorde på fire dager: På ett døgn solgte Nordisk Film Kino mer enn ti tusen billetter til forestillingene av Adjø Montebello.

Fra en av Karpe Diems konserter i Oslo spektrum 20., 21. og 22. april 2017. Foto: akam1k3
– Dette er sjeldent bra og helt unikt, vi har nok aldri sett noen handle så raskt, uttaler programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino.
Også hos Trondheim kino sto rekorder for fall. Der solgte de tusen billetter på et kvarter, som er ny rekord.
– Det er utrolig kult at folk som tør å gjøre ting annerledes, lykkes! Vi gleder oss stort til å gi fansen en felles Karpe Diem-opplevelse foran det store lerretet, i gode seter, med super lyd, den helga i desember, sier markedssjef Mari Haugen.
Kommersiell direktør i SF Kino, Jon Einar Sivertsen, byr ikke på konkrete tall hos sine kinoer men sier – som kinokonkurrentene – at billettsalget det første døgnet var veldig bra, og større enn det de er vant til selv på de aller største kinolanseringene.

Filmplakat for Adjø Montebello.
Daglig leder Vibeke Skistad hos distributøren Eufora Film er naturlig nok svært glad om dagen.
– Vårt store mål er å fylle flest mulig saler, det er nesten alltid utsolgt på konsertene til Karpe, og dette ønsker vi å gjenskape i kinosaler over hele landet samtidig. Karpe Diem er helt unike, Montebello-universet er unikt, prosjektet er unikt, de fortjener det aller beste, og dette blir den aller beste måten å oppleve denne spesielle forestillingen på. Og ha kinoene på laget her, som entusiastisk skal fylle saler og skape grisegod stemning, er en stor glede. Jeg ser dette som en gylden anledning til virkelig utnytte den opplevelsen kino er. Å se denne filmen i en sal med flere hundre andre fans, kommer til å bli helt fantastisk.
Vibeke Skistad mener at trikset med å komprimere visningstiden til kun fire dager gjør at man kan presentere haugvis av fulle saler, noe forhåndssalget viser allerede.
– Derfor oppfordrer vi også kinoene til å ikke kjøre flest mulig saler, men fullest mulig saler.

En scene fra Adjø Montebello. Foto: akam1k3
Les mer om lanseringsstrategien her:
Derfor vil Euforia og Karpe Diem vise Adjø Montebello kun fire dager på kino
Les mer om filmen her:
Facebook
RSS