
MOLDE: I 2015 blir Molde Kino forskjønnet. Alle salene får forbedringer, forteller kinosjef Geir Hammerø (52).
– Vi skal pusse opp sal 2 og 3, som er de to minste. Det blir utskifting av stoler og generelt oppussingsarbeide, sier Hammerø.
Storsalen, sal 1, får også nytt lydanlegg.
– Litt maling og flikking blir det også, slik at publikum blir fornøyd med Molde Kino i fremtiden. Vi må prøve å holde ting ved like, sier Hammerø.
Han sier til KM at han tror at sal 2 og 3 maks trenger å være stengt i en fjorten dagers periode mens arbeidet pågår. For sal 1 blir det maks en dag.
– Fortell mer om lydoppgraderingen?
– Vel, det blir ikke Atmos i denne omgang. Bygningsmessig er det store utfordringer i den store salen, og så vet jeg ikke hvor lønnsomt det er å være innovativ på det området. Det skal gjenspeiles i mersalg og jeg kan ikke se at det har gjort det hos de som har investert i Atmos. Men det kan være tidlig å si det. Jeg er redd for at Atmos blir den nye THX, med en runde med klassifisering, uten at det gir merinntekt. Annet enn at det henger et skilt på døren at kinoen er THX-sertifisert. Eller i dette tilfellet har Atmos. Vi tror faktisk det at det er vel så viktig for den jevne publikummer at det er rent, ryddig, ordentlig og fint på kinoen, enn at du absolutt må være innovativ på alt som er nytt. Men det er annereledes for nye kinosentre og nybygg eller nye saler. Der skjønner jeg at man går for Atmos. Det ville jeg selv ha gjort.
Molde Kino AS havnet på 30. plass over Norges best besøkte kinoer i 2014. Det var 82.907 besøkende, mot 91.640 i 2013. Det tilsvarer en nedgang på 6,2 %. Omsetningen sank fra ca ni millioner til ca 8,5 millioner kroner.
– Vi har en tendens til at når vi går ned, så synker vi litt mer ned enn gjennomsnittet. Og når vi går opp er det mer enn snittet. Så du kan si høyere topper og dypere daler. Oppsummert for 2014 skyldes det nok også litt at kinosjefen var vekk åtte av årets tolv måneder. Det fikk sin innvirkning på både programmering og andre ting. Men nå er jeg i god form!
Hammerø har drevet Molde Kino siden 1996. Siden 2000 har kinoen vært en de aktive i Kinoalliansen.
– Det var den tiden NorskKino kom på banen og var ute og reklamerte for stordriftsfordeler. Det er jo alle ute etter – å betale mindre for ting og gjerne selge dyrere. Men så så vi på dette med lokal tilhørighet, så i romjulen 1999 tok jeg en telefon til Erik Jørgensen i Fram Kino i Bodø. Vi ble enige om at dette kunne vi få til i form av en forretningsallianse. Vi gikk sammen flere kinoer av sammenlignbart kaliber og som hadde en viss slagkraft. Det ble B-kinoalliansen. Et navnt som var greit internt, men utad virker ikke B-kino så bra. Så har vi heller ikke sett hensikten med å dra inn noen C-kinoer, derfor ble det til slutt Kinoalliansen.
– Hvordan ser endringene i kinonorge ut fra rosenes by?
– Vi ser positivt på fremtiden. Jeg tror et samlet kinonorge fortsatt greier å stå samlet mot de faktorene i forhold til konkurransen. Kinoene har bevisst sin styrke med å overleve fjernsyn, svenskeantannener, video, og hvem trodde at kinoeen skulle overleve DVD-markedet. Det viser vår styrke. Den ligger i at alt kan vises på skjermen hjemme, men jeg har så stor tro på at menneskeheten vil oppleve noe i felleskap, og at det vil være viktig fremover.

Facebook
RSS