
TRONDHEIM: Selskapet Mer film AS starter med egen kinodistribusjon og var tilstede på siste filmtreff for å presentere sine to nye kinofilmer for kinosjefene.
– De lo og koste seg og synes begge prosjektene er spennende, fortalte produsent Maria Ekerhovd til KINOMAGASINET etter den lukkede bransjevisningen.
Der fikk kinosjefene se et klipp fra Mot naturen, som får premiere på kino i september 2014.
Dette er en dramakomedie av Ole Giæver om en ung mann som i løpet av en helgetur på fjellet tar et oppgjør med sitt liv. Publikum får høre hans usensurerte tanker og følelser som gjør dette karakterstudiet treffende, overraskende og morsomt – og ulikt noe annet i norsk film, hevder Mer film.
3D-dokumentaren Cathedrals of Culture ble markedsført med en trailer og senere på dagen en visning av selve filmen.
Dette er en internasjonal co-produksjon, hvor fire regissører har laget portretter av kulturbygg. Filmen hadde verdenspremiere på Berlin filmfestival tidligere i 2014.
Mer film har produsert den norske delen hvor Margreth Olin presenterer Operahuset i Oslo. Wim Wenders har selv laget en del om filharmonien i Berlin, Robert Redford viser oss Salk Institute i California og danske Michael Madsen gir et unikt innblikk i Halden fengsel. Filmen får norsk kinopremiere 6. juni.
FRA OSLO TIL BERGEN
Øistein Refseth, som har jobbet i Arthaus siden 2007, har fått et års permisjon for å jobbe for Mer film.
Dette er for Arthaus helt uproblematisk, da Arthaus ikke arbeider med norske filmer. Arbeidsstedet er nå i Tromsø og Bergen, og Refseth er entusiastisk i gang med jobben.
Produksjonsselskapet Mer film AS ble etablert i 2011 av produsent Maria Ekerhovd. Iram Haqs Jeg er din var selskapets første spillefilm. Den var Norges offisielle Oscar-kandidat og vant Kanonprisen for beste manus. Filmen ble sett av i overkant av 12.000 personer på kino.
TETTERE PÅ
– Vi har tenkt at det er en mulighet for å kunne jobbe tettere med produktet vårt, forteller Mer film-gründer Maria Ekerhovd.
– Vi tror vi skal kunne gjøre det veldig bra. Trenden i mange bransjer går mer mot direkte distribusjon. Vi tror det er bra for oss og filmene våre å komme tettere på publikum og få jobbe nærere med kinoene.Vi har samme budsjettet som en vanlig norsk kinofilm. Vi har mye tettere bånd mellom produksjonen og distribusjonen, og tenker på lanseringen av filmen hele veien, forteller hun til KINOMAGASINET.
– Trenger ikke bransjen de tradisjonelle filmbyråene?
– Det kommer an på hvilken type film man lager. SF har distribuert alle filmene mine. Jeg synes de er veldig flinke og vi har et veldig godt samarbeid. Men de har masse film. Jeg tror det kan være en fordel at man sitter tettere på. Nå føler vi at tiden er moden for å prøve dette, svarer Mer Film-eieren, og sier det hele er en del av selskapets forretningsplan.
– Hva med VOD og andre distribusjonsmetoder?
– Vi holder alle muligheter åpne. Vi er i en bransje med rivende utvikling hvor hvordan folk konsumerer produduktene våre og vi må ta det på alvor og jobbe aktivt med det.
Selskapet forteller forøvrig at Jeg er din er solgt til HBOs strømmetjeneste.
Facebook
RSS