
– Vi skal ikke selge hverandres produkter, men vi skal tilby og anbefale hverandres produkter, da de komplimenterer hverandre.
Det sier adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN) til KINOMAGASINET.
18. mai fortalte MDN og Filmweb at de går sammen om en digitalreklame-satsing.
Dette kaller de (overfor potensielle annonsører) «Kinoreisen». Denne reisen består reklame både på web, mobil, app – og på kinolerret. Sistnevnte sørger MDN som kjent for, og Filmweb benytter sine flater til de øvrige.
– Filmweb har dette produktet i dag, og vi har vårt produkt. Den beste måten å kjøpe kinoreklame på, er å utvide med digitale medier, og kjøpe de samme pakkene hos Filmweb og MDN, sier Lieblein.
– Håper dere å få et mer variert utvalg av annonsører?
– Vi er ute etter merkevareannonsørene: de store nasjonale som benytter både Filmweb og kinoreklame i tradisjonell form. Dette konserptet gjør kinoreklame større, og bringer det videre i den moderne tid. Dette gjør bare kinoreklame enda mer effektivt, mener MDN-sjefen.
– De som er inne på Filmweb legger fra seg spor. Disse menneskene har sett en f.eks Alien-trailer, og disse kan vi treffe igjen via sosial medier via løsninger fra Filmweb. Da kan de lage de samme filmpakkene, f.eks. rettet mot ungdom og voksne, som vi også tilbyr.
– Har dere drøftet samarbeidet i lang tid?
– Dette skjedde kjapt, da vi har sammefallende interesse, i å bygge kino og kinoreklame som en større merkevare. Det vi tenker er at vi ser at kinoreklame er kjempebra for tiden vi vil se fremover fordi det er viktig at vi fortsetter å utvikle oss. Det er viktig at vi ikke bare legger oss ned og koser oss, men henger med, selv om vi gjør det veldig bra akkurat nå.
– Dere eies 100 prosent av Nordisk Film Egmont og Filmweb har samme majoritetseier. Har eieren bedt om dette?
– Nei, det er ingen føringer fra eiere. Det er vi som har sett at Filmweb har gode produkter som sammenfaller med våre, og vi ser at vi begge tjener på dette. Det gangner kinoene at vi er relevante og følger med i tiden.

Adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Konkurrenten CAPA Kinoreklame tilbyr «proximity», med sending til folks mobiler inne på kinoene. Er det noe dere også skal begynne med?
– Vi er ikke fri fra noen tanke. Både CAPA og Media Direct ser på nye produkter, og måter å tjene penger på og tilfører kinoene penger.
– Hva med reklame på skjermene i foajene?
– Kinoene styrer selv innholdet på skjermene. Det er en politiske beslutning hvorvidt det skal være reklame der eller ei. De fleste velger å ikke ikke ha annonser der, men kjører filmtrailere, kioskreklame og slike ting. At noen flater er ikke salgbare, har jeg ikke noen bestemt meningb om, men det kan være greit at det er kinorelaterte ting i foajeen. Men selvfølgelig kan disse skjermene være en markedplass også, for rent tekniske er det ikke noe problem.
Fra Filmweb heter det følgende (iht. en pressemelding:)
– Med denne satsingen skal vi levere et bredere og enda mer treffsikkert reklamebudskap enn tidligere. Produktet innebærer også at vi når kunden langt flere ganger gjennom å koble kinolerret med digitale flater. Dette er en satsing vi har stor tro på, sier adm. dir. Harald Løbak Sæther i Filmweb AS.
Selskapet sier at det er opptil to millioner uniker brukere på portalen Filmweb pr. måned.

Administrende direktør Harald Løbak Sæther i Filmweb. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kino var en vinner i mediemarkedet i 2016. Totalt ble det solgt 13,1 millioner kinobilletter i Norge i fjor. Man må tilbake til 1983 for å finne et år med flere solgte kinobilletter. Også i reklamemarkedet var kino en vinner i fjor. Ifølge Mediebyråforeningens tall økte reklameomsetningen på kino med 46,3 prosent fra 2015 til 2016.
Også reklameåret 2017 har startet godt for kino som mediekanal. Etter årets fire første måneder kan kino som reklamebærer vise til en økning på 29,1 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2016.
– Vi har hatt en svært god start på det nye året. Reklamesalget var svært godt i 2016. Alt tyder på en solid vekst også inneværende år. Da er det fint med nye og digitale reklame-produkter som «Kinoreisen», sier Ronny Lieblein.
Facebook
RSS