
Erkekonkurrentene Media Direct Norge og CAPA samarbeider stadig tettere. Nå går de sammen om en fagdag, som skal finne sted 26. august 2015 på Kino Victoria i Oslo.
Det opplyser Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef Oslo/Riksreklame i Media Direct Norge (MDN), overfor KINOMAGASINET.
Fagdagen på Kino Victoria er rettet mot potensielle annonsører i kinoreklamemarkedet, mediebyråene og reklamebyråene – kort sagt alle som har med kinoreklame å gjøre.
Dagen starter med en god lunsj, etterfulgt av flere interessante foredrag og så blir det visning av den nye, norske filmen Bølgen.
Det skal også deles ut en «goodiebag», sier Lieblein.
Fra før av har MDN og Capa startet «Gullfilmen», som skal kåre den beste reklamefilmen på kino i 2015. Kvartalsvinnerne vil få heder og ære for sine respektive «Sølvfilmer». Annonsøren som blir kåret til vinner av «Gullfilmen», vil bli premiert med reklameeksponering på kino fra Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame.
De har også et felles kategoriseringssystem og nå gjør de en stor, felles presentasjon for å markedsføre kanalen kinoreklame. Tidligere har de kun gjort dette i mer lukkede forum, under filmtreff.
– MDN og Capa samarbeider stadig mer?
– Vi har ikke gjort noe slikt sammen før, i en slik stor skala. Vi drodlet litt om hva kan vi gjøre. Kinoreklame er det desidert minste riksmediet, vi er mye mindre enn de andre. Men vil vise at kinoen er ikke så lite, det er ganske stort og spennende, så dette blir vår måte å få litt blest rundt mediekanalen, sier Ronny Lieblein.
Reklamemarkedet i kino i Norge var ifølge IRMs estimater på 132 millioner kroner i 2014.
15. januar 2015 meldte Kampanje at mediebyråene i 2014 brukte mindre på kinoreklame, hele 22,4 prosent mindre enn i 2013, i alt 48,3 millioner kroner.
– Det er et bevisst valg å samarbeide med konkurrenten. I det store reklamemarkedet er kino en bitteliten kanal, med 0,7 % av totalmarkedet på reklame. Vi har 57 % av disse 0,7 & og Capa 43 %. Det blir dyrt og inneffektivt med to store organisasjoner for å få profilert kinoreklame i kamp mot nett, web-TV etc. Derfor har vi valgt stå sammen om det som gavner kinoreklame ute i markedet. Men ellers er vi harde konkurrenter og vi selger selvsagt ikke hverandres flater, sa administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen til KINOMAGASINET i juni 2015.
– Markedet er delt mellom to aktører der vi står for rundt 45 prosent og konkurrenten vår står for resten. I og med at det ikke finnes noe riksprodukt for kino, er det blitt tyngre å kjøpe kinoreklame nå. Kino har nok også ufortjent kommet i bakgrunnen i den digitale veksten. Vi har en større utfordring med å forfekte vår fortreffelighet kontra andre digitale kanaler. Da må vi gjøre en bedre salgsjobb, uttalte CAPA-direktør Jan Tore Kristiansen til Kampanje i januar 2015.

Facebook
RSS