• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

MDN og CAPA samler reklamebransjen

Ronny Lieblein er administrerende direktør i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
MDN og CAPA samler reklamebransjen
John Berge
4. august 2015

Erkekonkurrentene Media Direct Norge og CAPA samarbeider stadig tettere. Nå går de sammen om en fagdag, som skal finne sted 26. august 2015 på Kino Victoria i Oslo.

Det opplyser Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef Oslo/Riksreklame i Media Direct Norge (MDN), overfor KINOMAGASINET.

Fagdagen på Kino Victoria er rettet mot potensielle annonsører i kinoreklamemarkedet, mediebyråene og reklamebyråene – kort sagt alle som har med kinoreklame å gjøre.

Dagen starter med en god lunsj, etterfulgt av flere interessante foredrag og så blir det visning av den nye, norske filmen Bølgen.

Det skal også deles ut en «goodiebag», sier Lieblein.

Fra før av har MDN og Capa startet «Gullfilmen», som skal kåre den beste reklamefilmen på kino i 2015. Kvartalsvinnerne vil få heder og ære for sine respektive «Sølvfilmer». Annonsøren som blir kåret til vinner av «Gullfilmen», vil bli premiert med reklameeksponering på kino fra Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame.

De har også et felles kategoriseringssystem og nå gjør de en stor, felles presentasjon for å markedsføre kanalen kinoreklame. Tidligere har de kun gjort dette i mer lukkede forum, under filmtreff.

– MDN og Capa samarbeider stadig mer?

– Vi har ikke gjort noe slikt sammen før, i en slik stor skala. Vi drodlet litt om hva kan vi gjøre. Kinoreklame er det desidert minste riksmediet, vi er mye mindre enn de andre. Men vil vise at kinoen er ikke så lite, det er ganske stort og spennende, så dette blir vår måte å få litt blest rundt mediekanalen, sier Ronny Lieblein.

Reklamemarkedet i kino i Norge var ifølge IRMs estimater på 132 millioner kroner i 2014.

15. januar 2015 meldte Kampanje at mediebyråene i 2014 brukte mindre på kinoreklame, hele 22,4 prosent mindre enn i 2013, i alt 48,3 millioner kroner.

– Det er et bevisst valg å samarbeide med konkurrenten. I det store reklamemarkedet er kino en bitteliten kanal, med 0,7 % av totalmarkedet på reklame. Vi har 57 % av disse 0,7 & og Capa 43 %. Det blir dyrt og inneffektivt med to store organisasjoner for å få profilert kinoreklame i kamp mot nett, web-TV etc. Derfor har vi valgt stå sammen om det som gavner kinoreklame ute i markedet. Men ellers er vi harde konkurrenter og vi selger selvsagt ikke hverandres flater, sa administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen til KINOMAGASINET i juni 2015.

– Markedet er delt mellom to aktører der vi står for rundt 45 prosent og konkurrenten vår står for resten. I og med at det ikke finnes noe riksprodukt for kino, er det blitt tyngre å kjøpe kinoreklame nå. Kino har nok også ufortjent kommet i bakgrunnen i den digitale veksten. Vi har en større utfordring med å forfekte vår fortreffelighet kontra andre digitale kanaler. Da må vi gjøre en bedre salgsjobb, uttalte CAPA-direktør Jan Tore Kristiansen til Kampanje i januar 2015.

Jan Tore Kristiansen er direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
4. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Her er Media Direct samlet i Oslo 04.06.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014
  • CAPA med sjarmoffensiv 30.01.2015
  • Den nye CAPA-sjefen er i gang 09.10.2014
  • Her er den nye direktøren i CAPA 01.09.2014
  • CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked» 29.08.2014
  • Leder CAPA i overgangsfasen 31.03.2014
  • Hun er CAPAs salgssjef 27.03.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hektisk sommer for Videvox
Tre firma om kinofremtiden