
Kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame går sammen om å etablere «Gullfilmen». Her skal årets beste reklamefilm på kino kåres.
Det melder selskapene i en pressemelding tirsdag 17. mars 2015.
Kåring av første kvartalsvinner – «Sølvfilmen» – vil skje allerede i april 2015.
Først på nyåret 2016 vil historiens første «Gullfilm» bli kåret.
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som vil bli vurdert av jurymedlemmene. Filmene skal være lansert i løpet av et av de fire kvartalene hvert år. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
– Her skal juryen finne de filmene som treffer målgruppen best på kino, med glitrende produksjonskvalitet, basert på en god ide, og gjerne en flott historie. Den vil bli kvalitativt vurdert av juryen, sier adm. dir. Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge AS.
Kvartalsvinnerne vil få heder og ære for sine respektive «Sølvfilmer». Annonsøren som blir kåret til vinner av «Gullfilmen», vil bli premiert med reklameeksponering på kino fra Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame.
– Målsettingen med reklamefilm-kåringen er å sette større fokus på ide og produksjon av målrettet reklamefilm på kino. Samtidig er det viktig at vi skal hedre de som hedres bør. Det er mange flinke reklamefilm-produsenter, kommunikasjonsbyråer og kino-annonsører i Norge, og enda flere skal det bli, sier Ottersen.
Juryleder for den første utgaven av «Gullfilmen» blir Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS. Med seg i juryen får han adm. dir. Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge AS, kommersiell direktør Gareth Williams i CAPA Kinoreklame, Marketing & Associate Director Ingvar Sandvik i TNS Gallup, adm. dir. Geir Kjærnes i mediebyrået In Sight AS, adm. dir. Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino, samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
Reklamemarkedet i kino i Norge var ifølge IRMs estimater på 132 millioner kroner i 2014.
15. januar 2015 meldte Kampanje at mediebyråene i 2014 brukte mindre på kinoreklame, hele 22,4 prosent mindre enn i 2013, i alt 48,3 millioner kroner.
– Markedet er delt mellom to aktører der vi står for rundt 45 prosent og konkurrenten vår står for resten. I og med at det ikke finnes noe riksprodukt for kino, er det blitt tyngre å kjøpe kinoreklame nå. Kino har nok også ufortjent kommet i bakgrunnen i den digitale veksten. Vi har en større utfordring med å forfekte vår fortreffelighet kontra andre digitale kanaler. Da må vi gjøre en bedre salgsjobb, uttalte CAPA-direktør Jan Tore Kristiansen til Kampanje.
Men nå er det 2015 og nye muligheter.
– Vi har nå startet et svært spennende kino-år, med en bredde og en attraktiv kvalitet på innholdet som er imponerende. Både det norske og det internasjonale innholdet på norske kinoer i år er ekstra spennende. Det kan bli et rekordår på kino, sier Gareth Williams i CAPA Kinoreklame, i pressemeldingen.

Facebook
RSS