• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

MDN og CAPA i felles front

ETTER PRESENTASJONEN:Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame hos Media Direct Norge (MDN) og Linn Barholt, filmekspert hos CAPA Kinoreklame AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
MDN og CAPA i felles front
John Berge
John Berge
3. juni 2015

STAVANGER: Ronny Lieblein fra MDN og Linn Barholt fra CAPA lovte kinoene at reklamefilmene også heretter skal holde seg innenfor lovens grenser.

De to konkurrentene innen riksdekkende kinoreklame snakker faktisk ganske mye sammen, fortalte den uvanlige duoen på scenen på filmtreffet tirsdag 2. juni 2015.

– Vi har felles interesse av å fremme reklamekanalen kino kontra andre medier, så vi står sammen on dette. Det er også riktig slik at det i størst mulig grad blir en nasjonal standard for kinoreklame, sa Ronny Lieblein henvendt til kinosjefene i salen.

– Det er viktig for våre annonsører at de vet det er trygt å vise reklame på kino. Heldigvis er annonsørene forsiktige med å lage støtende reklamer. De fleste har egnede reklamer for alle og få er rettet mot barn, la han til.

Lieblein beskrev også verktøyet Filmmonitor, som er et statistikkverktøy med forbrukerundersøkelser, som foretas etter filmpremierer. Disse statistiske dataene er nyttige i forbindelse med planlegging av hvilke reklamefilmer som passer til hvilke filmer.

Foruten den nye Lov om beskyttelse av mindreårige mot skadelige bildeprogram, finnes det også noe som heter Matvarebransjens faglige utvalg (MFU), med sine regler. Også disse etterfølges, lovte MDN og CAPA. Her er fokuset på at fett, sukker, salt-innholdige matvarer ikke skal rettes mot barn. Coca-Cola kan her være et eksempel.

– I praksis betyr det at vi skal gå til annonsørene. Mens Coca-Cola tidligere har kjøpt full distribusjon, kan de ikke det nå. Da må vi selge mer av de andre pakkene, sa Linn Barholt.

De ulike «pakkene» har også MDN og CAPA felles. De har pakker beregnet på voksne, ungdom, familier og barn.

– Vi har alltid gjort dette arbeidet. Vi gjør det bare enda nøyere nå, understreket de to.

– Vi vurderer alle reklamefilmer som vises på kino. Når vi er usikre på aldersgrensen, så får vi hjelp av Film & Kino og Medietilsynet. Da skal du som kinosjef føle deg trygg på at reklamene er godt innenfor regelverket, sa Barholt og poengerte at det er en trebarnspappa som dobbeltsjekker alle reklamene før de godkjennes.

I tillegg lover Bug og Unique Cinema Systems at det nye systemet «smart trailering» skal sørge for at ingen reklamefilmtabber vil oppstå i fremtiden. Mer om dette i en kommende, separat artikkel.

salgs- og markedssjef riksreklame hos Media Direct Norge (MDN) og Linn Barholt UNDER PRESENTASJONEN: Linn Barholt, filmekspert hos CAPA Kinoreklame AS og Ronny Lieblein, salgs- og markedssjef riksreklame hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
3. juni 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014
  • CAPA med sjarmoffensiv 30.01.2015
  • Den nye CAPA-sjefen er i gang 09.10.2014
  • Her er den nye direktøren i CAPA 01.09.2014
  • CAPA-direktøren: «Steintøft annonsemarked» 29.08.2014
  • Ny giv for CAPA 14.03.2014
  • Har staket ut kursen videre for Capa 14.02.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Media Direct beklager feilvisning
Bug og UCS tilbyr forenklet trailervisning