
Ikke bare vises en ny, norsk reklamefilm med 4DX-effekter på Ringen kino. Også reklamefilmselskapet Media Direct Norge (MDN) har laget ny vignettlogo med det samme.
– Hvordan får dere kodet slike filmer?
– Vi har inngått et samarbeid med 4DX-leverandøren, CJ 4DPLEX i Sør-Korea, forteller Ove Henrik Hals, kinoreklameprodusent hos MDN, til KINOMAGASINET.
– CJ 4DPLEX har kodet våre reklamefilmer på den måten at effektene (Bevegelse i stolene, vind, vannsprut, osv) starter samtidig som reklamefilmen (DCP-pakken) spilles av. Så det er to forskjellige systemer i sving her.
– Hvordan bestemte dere for hva som skulle brukes av effekter i den nye vignettfilmen for dere selv?
– Vi bestemte at vi ville være med på dette for å vise hva man kan bruke 4DX til. Vi vil vise at kinoreklame er et moderne media og Infinitum ville være med hele tiden. De valgte den av reklamene sine som tar i bruk effektene i kinosalen best. Et perfekt valg, der seeren får føle reklamen på kroppen. Vi som seere blir med inn i reklamen på en helt annen måte enn vanlig med disse 4DX-effektene.

Ove Henrik Hals er kinoreklameprodusent hos Media Direct Norge (MDN). Foto: MDN.
– Fordelen vår var at vi kunne lage en vignett for Media Direct Norge med 4DX-effektene i bakhodet. Det unike med 4DX er er at man kan oppleve alt som kameramannen opplever, og dette ville vi utnytte.
– For å ta i bruk effektene som vi visste var mulig i kinosalen, plasserte vi dermed kameramannen opp i himmelen og sendte han avgårde. Der kunne vi få utnytte vind i ansiktet, snø, torden og tåke. Deretter kastet vi seeren ned gjennom skyene og ned i langs havet for å utnytte vanneffektene. Vi la spesielt merke til en effekt som heter «vannstorm» og bygde scenen litt opp til den. Med den effekten kjøres det på med mye vind og vann fra sidene. På slutten puttet vi logoen vår inn i en såpeboble som sprekker. Samtidig som dette kommer det ekte såpebolber ut i salen fra sidene. Dette ble derfor en fin måte for å illustrere mulighetene.
– Med dette vil vi ha frem at reklame på kino har en unik posisjon når det gjelder å nå frem til seeren gjennom opplevelsen. Vi er ikke bare bakgrunnsstøy ved siden av den faktiske historien. Når reklamene ruller på det store lerretet på kino er det reklamen som er i fokus, sier Ove Henrik Hals.
SE MDNS NYE VIGNETTFILM HER (for å se den med 4DX, besøk Ringen kino i Oslo):
SE INFINITUMS NYE REKLAMEFILM HER (for å se den med 4DX, besøk Ringen kino i Oslo):
Facebook
RSS