
Søndag 17. august ble festivalseminaret «Idéfilmens skjebne på kino» arrangert under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Regissørene Liv Ullmann, Erik Poppe og Eskil Vogt satt i panelet sammen med etikkprofessor Paul Leer Salvesen, biskop Erling Pettersen, programdirektør i Oslo kino Christin Berg og distributør og festivalsjef Tor Fosse. Programleder var Per Haddal.
HAUGESUND: Tor Fosse – gründer bak Tour de Force og den kreative kraft bak Bergens internasjonale filmfestival – slår et slag for kvalitetsfilmen.
Under seminardagen søndag 17. august lot han det skinne klart igjennom at han fremdeles er en aggresiv mann, selv om han ikke verken er ung eller så sint som han var i sin tid.
Fosse holdt frem et eksemplar av filmtidskriftet Z, hvor han på det sene 80-tall skrev en artikkel om at det går mot et fattigere film og kino-landskap. Over 25 år senere mener Fosse han fikk rett.
– Kunstfilmen har aldri stått høyt i norge. Bransjen mener det ofte er ensbetydende med sære filmer. Det ville vært underlig hvis f.eks. forlagsbransjen sa at kunstnerisk verdifulle bøker var sære. Det er jo snakk om ambisiøs film! Jeg håper det ikke bare er festivalene, men også på kino, at folk skal få se slike filmer, sa Fosse.
Han skrøt av Oslo Kino og programdirektør Christin Berg.
– Jeg kan skrive under på at Christin Berg er en god programmerer. Hun er imøtekommende og god å ha med på laget. Men det er byråene som eier filmene og tar risikoen ved å ta de inn. Vi må ha støtteordninger som gjør at vi overlever og selvfølgelig tar vi sjanser. Jeg har fått støtte til mange filmer, og nå har jeg tov nye på gang, med kun tre jeg har fått støtte på. Så jeg er veldig spent på fremtiden, sa Fosse.
Han slo også et slag mot dagens Virtual Print Fee-ordning (VPF).
– Den burde ikke vært slik. Medietilsynet har en sektor/sensuravgift. De filmene som går bra, betaler mer enn de som går dårlig. VPF bør justeres i forhold til filmens suksess. Det er en bulemi i kinobransjen, hvor det skal konsumeres mer og mer film hurtigere og hurtigere. Det er et problem. Det burde være noen saler, som i Oslo, som er forbeholdt kvalitetsfilmen. Da vet folk hva de går til, og at disse filmene får gå en stund, så ryktet om filmene får spredt seg. Går en film dårlig sies det ofte at det er distributørens skyld, går den godt er det kinoens fortjeneste. Slik kan det ikke være, sa Tor Fosse.

Facebook
RSS