
Den norske kinokonferansen 2014 finner sted i Bergen hos Bergen Kino fra tirsdag 28. til torsdag 30. oktober. Fra 27. til 28. oktober blir det teknisk seminar samme sted.
Arrangør er Film & Kino.
KINOMAGASINET dekker konferansen, som i 2013. Dette er kun gjort mulig fordi KINOMAGASINET mottar reise- og oppholdstøtte fra Unique Cinema Systems.
For tredje år på rad arrangerer Film & Kino Den norske kinokonferansen. Mer involvering fra filmdistributørene og flere sponsorer er blant endringene.
I tillegg blir det svært mange spennende seminarer og presentasjoner.
Det opplyser markedsrådgiver Monique Sjøberg i Film & Kino til KINOMAGASINET.
Den norske kinokonferansen ble arrangert for første gang i Kristiansand i 2012. Da var det rundt 100 til stede. I Trondheim i 2013 var det kinokonferanse, teknisk seminar og grunnkurs for kinosjefer, og til sammen rundt 220 deltok og medvirket. I Bergen arrangerer Film & Kino ikke grunnkurs, og hittil er det 170 påmeldte og medvirkende, opplyser Sjøberg.
– Hva er den største forskjellen på årets konferanse kontra fjoråret?
– Den største forskjellen er nok at distributørene har en større rolle i årets program og at torsdagen er satt av til temaet «samarbeid mellom kino og byrå». Det er påmeldt deltakere fra mange byråer; Arthaus, Disney, Fox, Kontxtfilm, Nordisk filmdistribusjon, SF Norge og UIP. Vi ønsker jo å samle både kinoene, byråene og leverandørene disse dagene og ser at vi har lykkes med det i større grad i år, sie Sjøberg.
Hun sier at Film & Kino også er glade for at det er kommet til flere sponsorer. I tillegg til Filmweb, Location, DX og UCS fra i fjor, er Capa, MDN, Skeie og Flavo med i år.
Totalbudsjettet for Teknisk seminar og Den norske kinokonferansen er ca kr 500.000. Deltakeravgiften utgjør ca kr 300.000. Mellomlegget dekkes av midler fra Film & Kino og sponsorene.
Sjøberg lover en meget oppdatert teknisk konferanse med flere unike presentasjoner.
– Vi har i år fått installert Christies 6P laserprojeksjonssystem. Christie vil snakke om systemet og vise 3D bilder med like mye lys som vi er vant til i 2D. Richard Nye, Cinema Sales Director for Christie UK vil presentere teknologien og mulighetene og vise eksempler blant annet på 3D bilder med samme luminans som brukes for 2D bilder. Matt Cowan (ETC, Canada) vil vise laserprojektorens mulighet for å vise et utvidet fargerom, der det røde er rødere, det blå er blåere og det grønne er grønnere. Dette har, oss bekjent, ikke vært vist på kinoer i Europa tidligere.
Her er andre høydepunkter (hentet fra Kino.no):
Mandag ettermiddag vil de to største kinotekniske leverandørene, Videvox Norge og UCS, holde innlegg og undervise om bruk av de digitale systemene.
I tillegg vil, Jan Petersen, teknisk sjef hos Nordisk Film Biografer, holde et innlegg der han ser fremover på ny teknologi og trender fra sitt ståsted.
Tirsdag vil teknisk sjef for Finnkino, Ari Saarinen, komme med sine personlige betraktninger om hvorfor han synes lyden på de fleste kinoer er så dårlig.
Lerretet er kanskje det viktigste elementet i en kinosal, men vi ofrer det liten oppmerksomhet. Matt Jahans , technical service manager hos Harkness Screens vil snakke om ulike lerrettyper, deres egenskaper og ressurser for å velge den rette typen.
Jan Runge fra den europeiske kinoorganisasjonen Unic, som Film & Kino er medlem av, er første taler onsdag morgen. Hans foredrag har tittelen “European Cinema in 2014 – Taking Stock and Looking Forward”.
David Hancock er nå Senior Principal Analyst for Cinema hos IHS og har tidligere utviklet og ledet Screen Digest. Hancock vil snakke om hvordan teknologi driver kinoutviklingen.
Dag Asbjørnsen er Programme manager MEDIA i European Commission i Brüssel og tidligere Filmtilsynet, Filmfondet og Kulturdepartementet. Hans foredrag har tittelen «Kjenn ditt publikum – en undersøkelse av europeiske filmkonsumenter.»
Film & Kinos statistikkrådgiver Ingar Johansen vil presentere de siste tall og trender.
Mike Rose fra Peach Digital talte på CinemaCon i Las Vegas og vi er glade for å få ham til Norge. Peach Digital har jobbet med en rekke kinoaktører i syv land gjennom 12 år, blant andre Vue Cinemas, og vil dele sin innsikt om hvordan øke inntektene gjennom den digitale kommunikasjonen på nettsiden og sosiale- og mobile kanaler.
Filmweb er en god samarbeidspartner for Film & Kino og kinobransjen. Markedsdirektør Frode Soleim og administrerende direktør Harald Løbak Sæther vil oppdatere oss på trender og tjenester for kinopublikum og bransjen.
Øyvind Nordstrand, Kolvereid kino og Katrine Naustdal, Komfo. Øyvind Nordstrand er kinosjef ved Kolvereid kino og blant annet kjent som en dyktig bidragsyter i facebookgruppen https://www.facebook.com/groups/kinoisosialemedier/. Katrine Naustdal er norsk i København og er Partner coordinator hos Komfo. Sammen vil de snakke om «systematisk innholdsmarkedsføring av kino i sosiale medier» samt synliggjøre de resultater Kolvereid Kino har oppnådd gjennom å bruke sosiale medier generelt og spesielt innholdsmarkedsføring med Komfo som plattform.
Corinne Thibaut er International Customer Director, Cinema & Leisure, hos The Coca-Cola Company, og har ansvaret for Coca-Colas kinoaktiviteter i Europa. Vi har invitert Corinne tilbake for å snakke om nye muligheter. Location vil også bidra her.
På torsdag setter vi fokus på distribusjon og best practice med gode eksempler fra både distributører og kinoer. Mark de Quervain, Managing Director i Action Marketing Works Ltd, kommer tilbake i år og vil snakke om samarbeid mellom kinoer og distributører. Vi får også høre representanter for distributører og kinoer som forsøker å se på fremtidens markedsføring.
Facebook
RSS