• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Livlig debatt blant kinosjefene

Direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS og programdirektør Christin Berg i Oslo Kino. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Livlig debatt blant kinosjefene
John Berge
3. september 2014

På Norske Kinosjefers Forbunds lukkede Facebook-side er det nå en livlig debatt etter at det ble kjent at Euforia Film gir en VOD-tjeneste førpremierevisningen av Jakten på Berlusconi.

En av de mange som har engasjert seg er Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS.

Direktøren har poengtert at også TV2 promoterer saken som nyhetssak på fremsiden på underholdningssidene deres, med tittelen «Se komedien Jakten på Berlusconi på TV 2 Sumo før kinopremieren».

– TV2 Sumo har 150.000 abonnenter, som vel i praksis betyr langt flere seere, da det vel ikke er vanlig med flere abonnement pr husstand. Ergo er det vel langt flere enn Øya/Hove osv. som kan se filmen før kinopremieren, skriver Jensen.

– Vel så viktig er at filmen tilbys på en annen plattform før kinoene. Dette undergraver vårt eksklusive og særdeles viktige visningsvindu. Andre førpremierer har vel vært på kinoplattformen. Det er sikkert positive effekter med dette stuntet, men mener skadeeffekten for oss kinoene er langt større, både på kort og på lengre sikt.

Jensen mener at det er interessant å se resultatene av denne kampanjen, og at det er fullt mulig at dette også kan virke positivt for denne filmen. Men han er litt mer bekymret ved de langsiktige effektene av å åpne for en slik praksis.

– Kanskje kan det som løfter én enkelt film, på sikt virke undergravende for kinoene, skriver direktøren i sitt innlegg.

– Vi åpner opp for en uthuling av eksklusiviteten i kinovinduet. Et par eksempler til, så er det plutselig ikke så selvsagt at kinoene har eksklusivitet lenger. Og hvis VOD-inntektene blir mer betydelige – slik som DVD-inntektene var i sin tid – blir det plutselig et krav fra distributør om samtidig lansering.

Jensen peker også på at effekten av presseoppslagene som har fulgt saken i dag kan fort bli at filmpublikummet ikke lenger sitter med et inntrykk av at filmlanseringene skjer på kino.

Programdirektør Christin Berg i Oslo Kino, landets største kinokjede, sier at det blir spennende å se om det stemmer at kinobesøket vil øke, slik distributøren mener, når bransjenkonfronteres med tallene etter filmens premierehelg.

– Har buzzet blitt så godt at folk står i kø for å kjøpe billetter? La oss håpe det, sier Berg.

Hun peker på det som rett er, at distributøren og produsenten har tenkt ukonvensjonelt rundt lanseringen, med det mål for øyet å øke besøket på kino.

– Det er de like avhengig av som oss. Når det er sagt, så vil vi følge nøye med på seertall og publikumsreaksjoner etter visningene. Det kan gi oss verdifull erfaring, på den ene eller andre måten, når filmen skal programmeres på kino.

– Det er ikke overraskende at vi kinoer er skeptiske til denne type lansering, og det vet selvsagt også både produsent og distributør. Kinobransjen tenker konservativt i denne sammenheng for å bevare kinovinduet, eksklusiviteten og ferskvaren. Filmen er produsert for det store lerretet, og det er der den kommer til sin rett. Vi ønsker følgelig ikke å være nummer to i rekken av lanseringsplattformer, der filmen vil komme i fare for å bli oppfattet som «gammel moro». Jeg tror imidlertid ikke dette vil skape presedens på negativt vis, eller at kinovinduet står for fall. Her vil kinobransjen være på ballen, og det skal vi være.

Relaterte sakerKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
3. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoVOD
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Euforia: – Har snakket med kinoene 02.09.2014
  • Kinosjefforbundet: – Utrolig skuffet 02.09.2014

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer

Lover å restaurere nærmere 350 norske filmklassikere

admin17. mars 2022
Les mer

Teasertrailer: Obi-Wan Kenobi

John Berge10. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

– Euforia er kjempeinnovative
VOD-lanseringen: Regissøren er positiv