
På Norske Kinosjefers Forbunds lukkede Facebook-side er det nå en livlig debatt etter at det ble kjent at Euforia Film gir en VOD-tjeneste førpremierevisningen av Jakten på Berlusconi.
En av de mange som har engasjert seg er Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS.
Direktøren har poengtert at også TV2 promoterer saken som nyhetssak på fremsiden på underholdningssidene deres, med tittelen «Se komedien Jakten på Berlusconi på TV 2 Sumo før kinopremieren».
– TV2 Sumo har 150.000 abonnenter, som vel i praksis betyr langt flere seere, da det vel ikke er vanlig med flere abonnement pr husstand. Ergo er det vel langt flere enn Øya/Hove osv. som kan se filmen før kinopremieren, skriver Jensen.
– Vel så viktig er at filmen tilbys på en annen plattform før kinoene. Dette undergraver vårt eksklusive og særdeles viktige visningsvindu. Andre førpremierer har vel vært på kinoplattformen. Det er sikkert positive effekter med dette stuntet, men mener skadeeffekten for oss kinoene er langt større, både på kort og på lengre sikt.
Jensen mener at det er interessant å se resultatene av denne kampanjen, og at det er fullt mulig at dette også kan virke positivt for denne filmen. Men han er litt mer bekymret ved de langsiktige effektene av å åpne for en slik praksis.
– Kanskje kan det som løfter én enkelt film, på sikt virke undergravende for kinoene, skriver direktøren i sitt innlegg.
– Vi åpner opp for en uthuling av eksklusiviteten i kinovinduet. Et par eksempler til, så er det plutselig ikke så selvsagt at kinoene har eksklusivitet lenger. Og hvis VOD-inntektene blir mer betydelige – slik som DVD-inntektene var i sin tid – blir det plutselig et krav fra distributør om samtidig lansering.
Jensen peker også på at effekten av presseoppslagene som har fulgt saken i dag kan fort bli at filmpublikummet ikke lenger sitter med et inntrykk av at filmlanseringene skjer på kino.
Programdirektør Christin Berg i Oslo Kino, landets største kinokjede, sier at det blir spennende å se om det stemmer at kinobesøket vil øke, slik distributøren mener, når bransjenkonfronteres med tallene etter filmens premierehelg.
– Har buzzet blitt så godt at folk står i kø for å kjøpe billetter? La oss håpe det, sier Berg.
Hun peker på det som rett er, at distributøren og produsenten har tenkt ukonvensjonelt rundt lanseringen, med det mål for øyet å øke besøket på kino.
– Det er de like avhengig av som oss. Når det er sagt, så vil vi følge nøye med på seertall og publikumsreaksjoner etter visningene. Det kan gi oss verdifull erfaring, på den ene eller andre måten, når filmen skal programmeres på kino.
– Det er ikke overraskende at vi kinoer er skeptiske til denne type lansering, og det vet selvsagt også både produsent og distributør. Kinobransjen tenker konservativt i denne sammenheng for å bevare kinovinduet, eksklusiviteten og ferskvaren. Filmen er produsert for det store lerretet, og det er der den kommer til sin rett. Vi ønsker følgelig ikke å være nummer to i rekken av lanseringsplattformer, der filmen vil komme i fare for å bli oppfattet som «gammel moro». Jeg tror imidlertid ikke dette vil skape presedens på negativt vis, eller at kinovinduet står for fall. Her vil kinobransjen være på ballen, og det skal vi være.
Facebook
RSS