
OSLO, VIKA KINO: Verken TV, VHS, DVD eller strømmetjenester klarte eller vil klare å ta knekken på kinoene, mener kjent kommunikasjonsrådgiver og tidligere pressemann, Lasse Gimnes.
Lasse Gimnes i GimCom mener det ble en svært verdig Gullfilmen-vinner 2017. Den tredje i rekken av Gullfilmen-vinnere, for 2017, ble Tine og Norvegia med reklamefilmen «Fisketur».
«En behagelig reklamefilm som viser storhet i både bilder, manus og musikk. Kort sagt; en ekte vinner-film», sier Gimnes.

Lasse Gimnes – en blid stjørdaling! Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Han har latt seg imponere over kinoene de siste årene, og sier han er glad han ikke spådde hvordan reklamemarkedet for kino ville utvikle seg for noen år siden.
Da ville han måtte skjemme seg, fordi veksten har vært stor, og det er ikke det han ville ha spådd.
– Kino er en liten kanal, men er i ferd med å bli større, slår Gimnes fast, og viser til at det på det norske reklamemarkedet i 2017 kun var utendørsreklame som hadde større prosentvis vekst, på 17 prosent, mens kinoreklame økte med 15,4 prosent.
I 2017 endte kinoreklamesalget opp på ca. 170 millioner kroner (endelige tall kommer senere i 2018).
Gimnes pekte på at konkurrenter har kommet og gått og at konkurransen bare blir tøffere.
Han viste til at Disney starter sin egen strømmetjenester i 2019, som kommer i tillegg til god etablerte aktører som allerede dominerer.
– Men kinoene har slått tilbake alle gang dere blir angrepet. Dere kommer til å ha stø kurs selv om antall konkurrenter blir flere. Det er en imponerende reklamebærer, sier Gimnes.
En av de store styrkene for kino, kontra TV-reklame, er at lineær TV-seeing går ned i antall minutter folk ser på dette, og at kun de eldre over 60 år har samme antall seerminutter som tidligere. Men på kinoene når annonsørene et yngre publikum de ofte ønsker å treffe.
Lasse Gimnes kunne også røpe at han er imot å se kinofilm i arbeidstiden og snek seg ut av fjorårets visning etter Gullfilmen-utdelingen, da La La Land ble vist.
– Men i år blir jeg sittende i salen. Jeg skal se Norske byggeklosser. Dette tror jeg blir årets film, sa en fornøyd juryleder.

Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, presenterte juryens begrunnelse. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
FAKTA OM LASSE GIMNES:
Lasse Gimnes
(født 1966) har drevet GimCom AS siden mars 2006. Han har hele tiden vært både eier, daglig leder samt kommunikasjonsrådgiver. Han har lang erfaring innen bransjen for medier og kommunikasjon.
Han er Cand. polit fra Universitetet i Oslo med fagområdene medier og kommunikasjon (hovedfag) samt sosiologi (mellomfag) og statsvitenskap (grunnfag). I tillegg er han bedriftsøkonom fra BI Oslo.
Gimnes er opprinnelig fra Stjørdal i Nord-Trøndelag. Han har lang medieerfaring gjennom blant annet jobber som journalist i Osloavisen, journalist i VG, kommunikasjonsdirektør i TVNorge, kommunikasjonsdirektør i Scandinavia Online (SOL), daglig leder og ansvarlig redaktør i Kampanje og som forlagsdirektør i SHF/Aller Media.
Gimnes har også hatt en rekke styreverv samt vært medlem i diverse komiteer innen den norske medie- og kommunikasjonsbransjen. Han er også blitt tildelt Mediaforums Hederspris (2001) for sitt arbeid innen sitt fagfelt. Lasse Gimnes har blant annet vært styreleder i Sponsor- og Eventforeningen i Norge samt styremedlem i Budstikka Media, Chili Communications samt i Tun Media/Nationen. Han er i dag styreleder i GimCom AS. Selskapet omsetter i snitt for 3 millioner NOK på årlig basis. Selskapet omsatte for over 30 millioner NOK i sitt første tiår.
Les om vinneren fra 2017 her:
Les om vinneren fra 2016 her:
Les om vinneren fra 2015 her:
Facebook
RSS