• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Lasse Gimnes: Kinoene slår tilbake hver gang dere blir angrepet

Lasse Gimnes i GimCom er juryleder for Gullfisken-prisen. Her i kinostolen hos Vika kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Lasse Gimnes: Kinoene slår tilbake hver gang dere blir angrepet
John Berge
7. februar 2018

OSLO, VIKA KINO: Verken TV, VHS, DVD eller strømmetjenester klarte eller vil klare å ta knekken på kinoene, mener kjent kommunikasjonsrådgiver og tidligere pressemann, Lasse Gimnes.

Lasse Gimnes i GimCom mener det ble en svært verdig Gullfilmen-vinner 2017. Den tredje i rekken av Gullfilmen-vinnere, for 2017, ble Tine og Norvegia med reklamefilmen «Fisketur».

«En behagelig reklamefilm som viser storhet i både bilder, manus og musikk. Kort sagt; en ekte vinner-film», sier Gimnes.

Lasse Gimnes – en blid stjørdaling! Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Han har latt seg imponere over kinoene de siste årene, og sier han er glad han ikke spådde hvordan reklamemarkedet for kino ville utvikle seg for noen år siden.

Da ville han måtte skjemme seg, fordi veksten har vært stor, og det er ikke det han ville ha spådd.

– Kino er en liten kanal, men er i ferd med å bli større, slår Gimnes fast, og viser til at det på det norske reklamemarkedet i 2017 kun var utendørsreklame som hadde større prosentvis vekst, på 17 prosent, mens kinoreklame økte med 15,4 prosent.

I 2017 endte kinoreklamesalget opp på ca. 170 millioner kroner (endelige tall kommer senere i 2018).

Gimnes pekte på at konkurrenter har kommet og gått og at konkurransen bare blir tøffere.

Han viste til at Disney starter sin egen strømmetjenester i 2019, som kommer i tillegg til god etablerte aktører som allerede dominerer.

– Men kinoene har slått tilbake alle gang dere blir angrepet. Dere kommer til å ha stø kurs selv om antall konkurrenter blir flere. Det er en imponerende reklamebærer, sier Gimnes.

En av de store styrkene for kino, kontra TV-reklame, er at lineær TV-seeing går ned i antall minutter folk ser på dette, og at kun de eldre over 60 år har samme antall seerminutter som tidligere. Men på kinoene når annonsørene et yngre publikum de ofte ønsker å treffe.

Lasse Gimnes kunne også røpe at han er imot å se kinofilm i arbeidstiden og snek seg ut av fjorårets visning etter Gullfilmen-utdelingen, da La La Land ble vist.

– Men i år blir jeg sittende i salen. Jeg skal se Norske byggeklosser. Dette tror jeg blir årets film, sa en fornøyd juryleder.

Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, presenterte juryens begrunnelse. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

 

FAKTA OM LASSE GIMNES:

Lasse Gimnes

(født 1966) har drevet GimCom AS siden mars 2006. Han har hele tiden vært både eier, daglig leder samt kommunikasjonsrådgiver. Han har lang erfaring innen bransjen for medier og kommunikasjon.

Han er Cand. polit fra Universitetet i Oslo med fagområdene medier og kommunikasjon (hovedfag) samt sosiologi (mellomfag) og statsvitenskap (grunnfag). I tillegg er han bedriftsøkonom fra BI Oslo.

Gimnes er opprinnelig fra Stjørdal i Nord-Trøndelag. Han har lang medieerfaring gjennom blant annet jobber som journalist i Osloavisen, journalist i VG, kommunikasjonsdirektør i TVNorge, kommunikasjonsdirektør i Scandinavia Online (SOL), daglig leder og ansvarlig redaktør i Kampanje og som forlagsdirektør i SHF/Aller Media.

Gimnes har også hatt en rekke styreverv samt vært medlem i diverse komiteer innen den norske medie- og kommunikasjonsbransjen. Han er også blitt tildelt Mediaforums Hederspris (2001) for sitt arbeid innen sitt fagfelt. Lasse Gimnes har blant annet vært styreleder i Sponsor- og Eventforeningen i Norge samt styremedlem i Budstikka Media, Chili Communications samt i Tun Media/Nationen. Han er i dag styreleder i GimCom AS. Selskapet omsetter i snitt for 3 millioner NOK på årlig basis. Selskapet omsatte for over 30 millioner NOK i sitt første tiår.

Les om vinneren fra 2017 her:

Ostefilm om fisketur ble Gullfilmen-vinneren for 2017

Les om vinneren fra 2016 her:

Vinmonopolet hadde beste reklamefilm på kino i 2016

Les om vinneren fra 2015 her:

Evergoods film var den beste på kino i 2015

Evergood lover ny toppfilm til høsten 2016

MDNs nye filmekspert

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
7. februar 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • MDN og CAPA lover enda mer priser 07.02.2018
  • MDN jakter på ny markedssjef 08.11.2017
  • MDN og Filmweb samarbeider om annonsetilbud 18.05.2017
  • MDN laget ny vignettfilm i 4DX-formatet 10.03.2017
  • 2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef 22.12.2016
  • Kinoreklame utsolgt ut året hos MDN og CAPA 30.11.2016
  • MDNs nye filmekspert 12.09.2016

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

MDN og CAPA lover enda mer priser
Her er Skeies nye kinostoler med elektrisk «touch»