
Norske filmdistributører har lite fokus på Dolby Atmos og lager veldig sent EDI-nummer med disse filmene. Dette forhindrer effektiv markedsføring.
Det hevder kultursjef Jan Schou i Kvinesdal kommune, som har hatt Dolby Atmos-sal siden juni 2014.
I KINOMAGASINETs test av Dolby Atmos-markedsføring på nettsidene kom kinoen heller dårlig ut.
Kvinesdal kino: Finner ikke noe om Atmos. Eneste info om det er i «Om kinoen»-siden.
Jan Schou forteller at kinoen markedsfører alle filmene med Dolby Atmos på sine digitale plattformer som er plassert rundt i kulturhuset, på rådhuset midt på torget og på Utsikten hotell.
– Det vi sliter med er at de norske filmdistributørene virker å ha lite fokus på Atmos-filmene, både på reklamemateriell og ikke minst at de altfor sent legger ut EDI-filmnummer, slik at vi kan ha fokus på Atmos-filmene på hjemmesidene. Selv om vi foreløpig er få kinosaler i Norge som har Atmos-lyd, så er det viktig at filmbyråene følger opp. Publikum er ekstremt imponert over lyden og det betyr selvsagt også at vi får gode tilbakemeldinger også på filmer som ikke er i Atmos.
– Hvordan går det hos dere etter at dere fikk ny sal?
– Kvinesdal kino har etter utbyggingen av en ny kinosal hatt som mål om 25.000 besøk i året. Dette må revurderes, for med et halvt års drift av Atmossalen, så passerer vi 20.000 besøk nå til helgen, og det betyr at folket har fått øynene opp for det kvalitetsproduktet vi leverer.
Kvinesdal Kino ble Dolby Atmos sertifisert i slutten av juni 2014 av Dolby International. Dette var den første kinosalen i Norge som ble prosjektert med Dolby Atmos før den ble bygget.
– Det gjorde at vi kunne optimalisere salen etter Dolby sine beskrivelser og krav i samarbeid med Videvox. Da salen ble godkjent, uttalte Norbert Zich fra Dolby International at dette var absolutt den beste Atmos-salen han hadde godkjent så langt, forteller Schou.
Facebook
RSS