• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Kinoreklamevekst uten sidestykke

Administrende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Kinoreklamevekst uten sidestykke
John Berge
20. november 2018

– Kinoene har aldri fått så godt betalt som nå. Vår suksess, er deres suksess, fastslår Ronny Lieblein, administrerende direktør i Media Direct Norge (MDN) fast overfor KINOMAGASINET.no.

For: Igjen er det rekordtall for kinoreklame.

Det er utsolgt, for lenge siden, ut året. Hos MDN ble de utsolgte i løpet av oktober 2018.

Og tallene for tredje kvartal 2018 er opp 49 prosent fra samme kvartal i 2017, viser tall fra IRM, institutet för reklam- och mediestatistik.

I dette kvartalet ble det solgt for 51 millioner kroner. Det er en rekordvekst, aldri før opplevd, melder IRM til Kampanje.com.

Til og med tredje kvartal er det omsatt kinoreklame for 143 millioner kroner. Det er 24,7 prosent over samme periode i 2017.

Rekordene har falt år etter år de siste årene.

I 2017 ble det solgt kinoreklame for 174 millioner kroner, i 2016 for 160 millioner kroner, i 2015 for 138 millioner kroner og i 2014 for 130 millioner kroner.

Tallenes tall er klar.

– Hvor ender markedet på i 2018?

– Et sted mellom 190-200 millioner kroner i år, er mitt estimat, sier Lieblein hos markedslederen MDN til vårt nettsted.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i GroupM sier til Kampanje at «kino har en unik posisjon»:

– Kino har fått en renessanse som mediekanal med sine gedigne formater. Tester viser at reklamebudskapene oppnår svært høy oppmerksomhet hos kinopublikummet. Folk betaler langt over 100 kroner for billetten, de setter seg ned i salen med popcorn og fester blikket på skjermen fra start til slutt. Det eneste negative jeg kan si om kinoreklame er at det tar tid å bygge dekning, men kino er en viktig del av mediemiksen for mange annonsører.

– Hvordan er det å drive med bare oppturer, Lieblein?

– Det gjelder å være sulten, orientere seg og se mulighetene. Det er viktig å prøve å se inn i fremtiden og mulighetene der. Vi har svært bra belegg, men skal sikre fortsatt vekst, sier han til KINOMAGASINET.

Ronny Lieblein er administrerende direktør i Media Direct Norge. Foto: Media Direct Norge

MDN bruker fem minutter av de tilmålte 20 tilgjengelige til sitt Kinospill.

Lieblein sier han «ikke har tro på å utvide reklamescriptet.»

– Vi ville hatt flere reklamer og høyere omsetning om vi droppet spillet, men publikum må være fokuserte. Jeg tror ikke 20 minutter mer bare reklame er veien å gå. Vi kunne tjent godt på det, men ikke på sikt – det vil ødelegge prouduktet.

– Og status for spillet?

– Nå har vi 125.000 registrerte spillere. Det er spennende for publikum!

Les også om MDN og CAPAs nye hederspriser:

Seks heldige vinnere skal hedres i Big Screen Awards 2019

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
20. november 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • MDN og CAPA lover enda mer priser 07.02.2018
  • MDN laget ny vignettfilm i 4DX-formatet 10.03.2017
  • 2016 – det store endringsåret for MDN og selskapets nye sjef 22.12.2016
  • MDN og Filmweb samarbeider om annonsetilbud 18.05.2017
  • CAPA, Filmgrail og DX = Sant 04.06.2018
  • CAPA Kinoreklame utvider staben med salgsdirektør 19.03.2018
  • Flere kinoer velger CAPA og Filmgrails applikasjon 21.11.2017
  • CAPA utvider produktspekteret og endrer grafisk profil 04.04.2017
  • CAPA vil tilby kinoapp til alle 03.01.2017

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Seks heldige vinnere skal hedres i Big Screen Awards 2019
Fora Form-selger solgte stoler til hjembygdens kultur- og kinosal